Schooling of students in private schools: a study of the maternal perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435352

Keywords:

Schooling, Private schools, Elementary school.

Abstract

This article is part of research developed as a master's thesis and aims to analyze the forms of follow-up developed by the families to the schooling of the children who attend the 6th and 7th grade in private schools. The qualitative study had the participation of 10 mothers whose sons and daughters study in five different schools in Porto Velho - RO. The data were produced through semi-structured interviews and analyzed considering the socioeconomic context, the constitution of families and the stage of schooling in which the students are. The results indicate that mothers are the main responsible for meeting the schooling needs of the children and develop different follow-up actions, which were organized into three categories: actions at home (actions with parental assistance and actions in the weeks of tests); actions with the school and outsourcing actions. It is concluded that the care with the schooling of sons and daughters is predominantly female in the families surveyed, although they are economically active women. The high schooling of the families, the social valorization of the school and the close monitoring are factors that contribute to the school success in this context.

Author Biographies

Vanessa Caroline Ferreira Galvão, Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Graduação e Mestrado em Psicologia  pela Universidade Federal de Rondônia - UNIR. Experiência profissional na área clínica com ênfase na Psicopedagogia, atendimentos de crianças com dificuldades de aprendizagem e na Abordagem Centrada na Pessoa - ACP, atendimento individual de adultos, adolescentes e crianças; grupos de adolescentes e de ludoterapia. Membro do Grupo Amazônico de Estudos e Pesquisas em Psicologia e Educação

Marli Zibetti, Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1988), mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (2000) e doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (2005). É professora adjunta da Universidade Federal de Rondônia, na graduação e no Mestrado em Psicologia. Membro do GT Psicologia e Políticas Educacionais da ANPEPP. Pesquisadora e líder do GAEPPE: Grupo Amazônico de estudos e pesquisas em Psicologia e Educação. Tem experiência em pesquisas no campo da Educação e da Psicologia Escolar investigando principalmente os processos de escolarização, políticas públicas e formação de Professores.

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Published

2020-05-13

How to Cite

Galvão, V. C. F., & Zibetti, M. (2020). Schooling of students in private schools: a study of the maternal perspective. Education, 45(1), e41/ 1–21. https://doi.org/10.5902/1984644435352