Body Modifications: actors and meanings from a web series

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435168

Keywords:

Body Modification, Education, Web Series.

Abstract

Considering the growth on demand for Body Modifications (MC), particularly young people and teenagers, this evolution currently becomes as an important subject to be discussed in the educational development. Regarding the perspective of minimizing some of the concerns associated with these actions, is proposed extra knowledge about its supporters, objectives and meanings. Using the internet as a basis of promotion for MC knowledge, this study is supported on YouTube (video sharing site) with an investigation focused on the nature of the MC and It will be performed by the subjects throughout their life. We chose the Sautering web series, a 8 episodes set, available until July 2017. For the analysis, stood selected the first 3 episodes, involving a total of sixteen subjects interviewed. Objectives: i) characterize the users of techniques for corporal modifications; ii) identify the first contact with MC; iii) describe the meaning of these CM for each individual. In methodological terms it was a qualitative approach focused on descriptive basis, built on the content analysis of the interviewees' discourse. The most common modifications are tattoos and piercings; the interest in making use of MCs starts in adolescence, under different influences; the meanings are related to important historical facts, personal tastes, idols, registers of realized achievements and others. Considering the relationship between MCs and health risks, the relation with self-esteem and identity development, it was important the insertion of the theme at school, promoting knowledge and settlement to young people and trainers.

Author Biographies

Eveline Ximenes Tomaz, Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugal

Aluna do doutoramento no Programa de Educação, na Universidade de Aveiro, na linha de pesquisa Diversidade e Educação Inclusiva.

Rui Neves, Professor Auxiliar do Departamento de Educação e Psicologia e membro efetivo do CIDTFF - Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores - Universidade de Aveiro

Rui Neves atualmente trabalha no Departamento de Educação e Psicologia da Universidade de Aveiro (Portugal). Rui faz pesquisas em Educação Física na Educação Primária, Educação Pré-Escolar e Atividade Física no Envelhecimento Ativo. 

References

ABONIZIO, Juliana; FONSECA, Ana Graciela Mendes Fernandes da. Modificação ritual do corpo: Dor, morte e nojo nos freak shows. e-cadernos ces, Universidade de Coimbra/Portugal, n. 8, p. 49-61, 2010. Disponível em http://eces.revues.org/459. Acesso em 10/10/2017.

AHLERT, Alvori. Corporeidade e educação: O corpo e os novos paradigmas da complexidade. Caderno de Educação Física e Esporte, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, v. 9, n. 17, p. 113-126, 2010. Disponível em http://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/4529. Acesso em 15/07/2017.

ALDIN, Drema Dial. Making the body (w)hole: A semiotic exploration of body modifications. Psychodynamic Practice, v. 1, n. 12, p. 19-35, 2006. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/14753630500471960. Acesso em 10/06/2017.

AYANLOWO, O. O. et al. Growing trend of tattooing and its complications in Nigeria. International Journal of Dermatology, v. 56, n. 7, p. 709–714, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1111/ijd.13521. Acesso em 10/03/2017.

ARMSTRONG, Myrna; TUSTIN, Jane; OWEN, Donna; KOCH, Jerome; ROBERTS, Alden. Body Art Education: The Earlier, the Better. The Journal of School Nursing, v. 30, n. 1, p. 12-18, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1059840513480815. Acesso em 10/5/2018.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa-PT: Edições 70 Ltda, 1977. ISBN: 972-44-0898-1.

BERTE, Odailso Sinvaldo; MARTINS, Raimundo. Corpo e educação: desconstruindo imagens para reconstruir pedagogias. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 13, n. 32, p. 307-326, 2016. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/1358/1250. Aceso em: 20/12/2018. DOI10.5935/2238-1279.20160053PDF

BEZERRA, Fabrício Leomar Lima; MOREIRA, Wagner Wey. Corpo e educação: O estado da arte sobre o corpo no processo de ensino aprendizagem. Revista Encontro de Pesquisa em Educação, Uberaba, v. 1, n. 1, p. 61-75, 2013. Disponível em: http://revistas.uniube.br/index.php/anais/article/download/699/996. Acesso em 17/05/2017.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 240-255, 2011. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol11iss2articles/candau.pdf. Acesso em: 05/03/19.

CARVALHO, Mauro Giffoni. A construção das identidades no espaço escolar. Revista Reflexão e ação, v. 20, n. 1, p. 209-227, 2012. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2161. Acesso em: 10/02/2019.

CEGOLON, Luca et al. Body Art in 4,277 Italian Secondary School Adolescents: Prevalence and Associations With Personal and Family Characteristics. Family Medicine, v. 42, n. 4, p. 273-279, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/43078439. Aceso em 10/08/2018.

DUKES, Richard L.; STEIN, Judith. A. Ink and Holes: Correlates and Predictive Associations of Body Modification Among Adolescents. Youth & Society, v. 43, n. 4, p. 1547–1569, 2011. DOI: 10.1177/0044118X10396638.

FERREIRA, Vitor Sérgio. Tatuar o corpo jovem hoje: Rito de passagem ou ritual de impasse? Revista Vivência, Universidade de Lisboa, v. 36, p. 137-156, 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/6127. Acesso em 20/08/2017.

FREIRE, I. M.; DANTAS, A. Educação e corporeidade: um novo olhar sobre o corpo. Holos, v. 4, p. 148-157, 2012. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/download/729/578. Acesso em 18/12/2018.

GONZAGA, Elaine Silva Ferreira. As práticas de modificações corporais e a formação de identidades somáticas. Programa de Pós-graduação em Comunicação/Universidade Federal de Goiânia. Dissertação Mestrado em Comunicação, 2011. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1407. Acesso em 10/10/2017.

LE BOULCH, Jean. O desenvolvimento psicomotor: Do nascimento aos 6 anos. Porto Alegre: Artes Médicas, 2° ed, 1982.

LE BRETON, David. Adeus ao corpo: Antropologia e sociedade. Campinas, SP: Papirus, 2003.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 3° ed, 2006.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 9° ed., revista e aprimorada, 2006.

OLIVIER, Giovanina Gomes de Freitas. Um olhar sobre o esquema corporal, a imagem corporal, a consciência corporal e a corporeidade. Universidade Estadual de Campinas. Tese de Mestrado apresentada à Faculdade de Educação Física, 1995. Disponível em http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/275242/1/Olivier_GiovaninaGomesdeFreitas_M.pdf. Acesso em: 10/10/2017.

OWEN, Donna; ARMSTRONG, Myrna; KOCH Jerome; ROBERTS, Alden. College Students With Body Art: Well-Being or High-Risk Behavior? Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, v. 51, n. 10, p. 1-8, 2013. Disponível em: DOI: 10.3928/02793695-20130731-03. Ac=aesso em 15/03/2018.

RIOS, Fabíola Teixeira Araujo; MOREIRA, Wagner Wey. A importância do copo no processo de ensino e aprendizagem. Evidência, v. 11, n. 11, p. 49-58. Disponível em: https://www.uniaraxa.edu.br/ojs/index.php/evidencia/article/view/468. Acesso em 8/10/2018.

SCATOLIN, Henrique Guilherme. A imagem do corpo: as energias construtivas da psique. Psic. Revista São Paulo, v. 21, n. 1, p. 115-120, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/viewFile/13586/10093. Acesso em: 10/03/2019.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 23 ed., 2007.

SILVA, Maria Dulce dos Santos da; WEISS, Silvio Luiz Indrusiak. O corpo na escola e na vida: A educação corporal e seus efeitos no indivíduo. Revista de divulgação técnico-científica do ICPG, v. 2, n. 5, p. 79-83, 2004. Disponível em: http://nead.uesc.br/arquivos/pedagogia/educacao-ludicidade/corpo-na-escola-e-na-vida.pdf. Acesso em: 28/19/2017.

SILVA, Sérgio Gomes da. As modificações corporais na sociedade contemporânea. Cad. psicanál. - CPRJ, Rio de Janeiro, v. 33, n. 25, p. 239-257, 2011. Disponível em: http://cprj.com.br/imagenscadernos/caderno25_pdf/20_CP_25_AS_MODIFICACOES_CORPORAIS_NA_SOCIEDADE.pdf. Acesso em 23/07/2017.

SWAMI, Viren et al. Are tattooed adults really more aggressive and rebellious than those without tattoos? Body Image, v. 15, p. 149–152, 2015. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2015.09.001.

VOLPI, José Henrique. Body modification: Uma leitura caracterológica da identidade inscrita no corpo. Anais Congresso Brasileiro de Psicoterapias Corporais, Curitiba, p. 1-16, 2009. Disponível em: http://www.centroreichiano.com.br/artigos/Anais%202009/VOLPI,%20Jos%C3%A9%20Henrique%20-%20Body%20modification.pdf. Acesso em: 8/10/2017.

WOHLRAB, Silk et al. Differences in Personality Characteristics Between Body-Modified and Non-Modified Individuals: Associations With Individual Personality Traits and Their Possible Evolutionary Implications. European Journal of Personality, n. 21, p. 931–951, 2007. DOI: 10.1002/per.642.

WOHLRAB, Silke; STAHL, Jutta; KAPPELER, Peter. Modifying the body: Motivations for getting tattooed and pierced. Body Image, v. 4, n. 1, p. 87–95. Doi:10.1016/j.bodyim.2006.12.001.

Published

2019-07-15

How to Cite

Tomaz, E. X., & Neves, R. (2019). Body Modifications: actors and meanings from a web series. Education, 44, e51/ 1–25. https://doi.org/10.5902/1984644435168