Indigenous schooling Mẽbêngôkre Kayapó Gorotire

Authors

  • Leni Barbosa Feitosa Secretaria Estadual de Educação do Pará e Secretaria Municipal de Educação de Redenção-PA
  • Idemar Vizolli Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435043

Keywords:

Mẽbêngôkre Gorotire, Schooling process, Indigenous school education.

Abstract

This article is a result of the research that deals with indigenous school education with the aim of defining the schooling process of Mẽbêngôkre Gorotire, an indigenous community located in the municipality of Cumaru do Norte, in the state of Pará, in the light of the Thematic Oral History, with 14 participants , being 9 Mẽbêngôkre and 5 non-indigenous, and documental analysis constituted in the municipal and state scope. The schooling of the Mẽbêngôkre Gorotire is a recent one, begun in 1973 by the Evangelical Mission of Brazil and operated by various social agents, the National Indian Foundation, the Summer Institute of Linguistics, garimpeiros, loggers, the Protected Forest Association and the Gorotire themselves. , administratively and pedagogically by the City Hall of Cumaru do Norte-PA, through the Municipal Secretary of Education and State Secretariat of Education of Pará. The school process of this indigenous community presents itself in contemporary educational contexts, however with experiences that founded by many years in an instructive integrationist perspective and that, in a short time, was in the glimpse of conceiving it at the heart of autonomy and reaffirmation of its identity, above all through the re-significations established by the Gorotire themselves.

Author Biographies

Leni Barbosa Feitosa, Secretaria Estadual de Educação do Pará e Secretaria Municipal de Educação de Redenção-PA

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Tocantins (UFT), Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) (2016-2018), Especialista em Educação do Campo pela Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (2011) e Especialista em Biologia/Entomologia pela Universidade Federal de Lavras- MG (2004), Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Estadual do Pará (2016) e graduação em Licenciatura em Ciências Naturais – com Habilitação em Física pela Universidade do Estado do Pará (2003). Há 15 anos atua como Professora AD4 na Secretaria Estadual de Educação SEDUC/PA - Departamento de Educação do Campo da 15ª Unidade Regional de Educação/Conceição do Araguaia e a 13 anos na Secretaria Municipal de Educação do Município de Redenção-PA. Atuando principalmente nas seguintes temáticas: Educação Escolar Indígena, Educação do Campo no Estado do Pará - Sistema de Organização Modular de Ensino-SOME e Doenças Tropicais das Populações Amazônicas

Idemar Vizolli, Universidade Federal do Tocantins

Possui graduação em Ciências Naturais pela UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1985), graduação em Matemática pela UnC - Universidade do Contestado (1997), Mestrado em Educação pela UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (2001) e Doutorado em Educação pela UFPR - Universidade Federal do Paraná (2006). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Tocantins, professor e orientador nos Programas de Mestrado Acadêmico em Educação e Profissional em Matemática; Coordenador estadual da REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - Doutorado. Coordenador estadual do PNAIC - Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa - PNAIC (2016). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Etnomatemática, saberes e fazeres em contextos socioculturais, Proporção-porcentagem, ideias matemáticas, fração, registro de representação semiótica; Educação do Campo; Educação de Jovens e Adultos

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Published

2019-03-12

How to Cite

Feitosa, L. B., & Vizolli, I. (2019). Indigenous schooling Mẽbêngôkre Kayapó Gorotire. Education, 44, e25/ 1–25. https://doi.org/10.5902/1984644435043