Recreation of social roles about family in children's play

Authors

  • Rafaely Karolynne do Nascimento Campos Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe
  • Tacyana Karla Gomes Ramos Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644434956

Keywords:

Child's play, Cultures of childhood, Family.

Abstract

This study analyzes the routine that children undertake in their interactions with same-age partners in the context of Child Education, playing social roles about family relationships.  25 children, with thirty-six months of age, participated in the study. They are members of a Brazilian municipal institution of Early Childhood Education. The data were produced from an ethnographic perspective, based on observations, video recordings and field notes of children's free play in the playground, in the toy library, and during activities not directed by an adult, inside the reference room of the group. From a set of 102 interactive scenes analyzed, to provide empirical support for the discussion, the episode named "Two Fathers" was chosen to give visibility to the findings and to present parts considered relevant for the achievement of the main purpose of this study. Our results show that children, with same-age partners, play, negotiate, and share meanings, indicating understandings of relationships and social roles played in the family context, signaling perceptual/interpretative fragments regarding this social context.

Author Biographies

Rafaely Karolynne do Nascimento Campos, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe

Doutoranda e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe. Especialista em Educação e Gestão. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe. Atualmente é Pedagoga do Instituto Federal de Sergipe - IFS. 

Tacyana Karla Gomes Ramos, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe

Possui Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco com estudos vinculados à Linha de Pesquisa Linguagem e Educação. Atualmente é professora Adjunta IV vinculada ao Departamento de Educação (curso de Pedagogia) da Universidade Federal de Sergipe/UFS, membro do Comitê de Ética em Pesquisa da referida instituição e do Grupo de Pesquisas e do Estudos sobre Criança, Infância e Educação Infantil (GRUPCIE). 

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Published

2019-09-11

How to Cite

Campos, R. K. do N., & Ramos, T. K. G. (2019). Recreation of social roles about family in children’s play. Education, 44, e68/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984644434956