Adult education in contemporary society: profile of the educator's competences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644434349

Keywords:

adult education, key-competences of adult educators, delphi study.

Abstract

The multiple challenges in educating and training adult audiences in contemporary societies have led to the need for more reflection and research on the core competences of adult education professionals, both at national and international levels, in order to provide services with high quality. In this context, listening to the voice of those who have devoted themselves to theoretical and political reflection, as well as to the agents who have built up knowledge based on experience, is of great importance. This study intends to identify the key competences of the adult educator in contemporary society and to contribute to enrich the national and international debate on this theme. In order to cross-check multiple perspectives, we conducted a Delphi study that included a panel of 14 academic experts and field agents with substantial experience working with adult audiences. After 4 rounds, it was possible to reach a significant consensus. The analysis of the proposed competences led to the following 7 clusters: ethics; mobilization and recognition of prior learning; learning facilitation; methods of education, training and learning; planning, management and evaluation of the training process; self-development; and connection to the community. The set of competencies reported are mostly based on humanistic, reflexive and critical theoretical frameworks.

Author Biographies

Albertina Lima Oliveira, Universidade de Coimbra

Albertina Lima de Oliveira. Concluiu Especialização em Educação Permanente e Formação de Adultos pela Universidade de Coimbra -Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação em 2005. É da Universidade de Coimbra -Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. Publicou 36 artigos em revistas especializadas e 24 trabalhos em actas de eventos, possui 16 capítulos de livros e 2 livros publicados. Possui 145 itens de produção técnica. Participou em 2 eventos no estrangeiro e 27 em Portugal. Orientou 1 tese de doutoramento e co-orientou 1, orientou 12 dissertações de mestrado e co-orientou 6 nas áreas de Ciências da Educação e Outras Ciências Sociais. Recebeu 1 prémio e/ou homenagem. Entre 2009 e 2011 coordenou 1 projecto de investigação. Actualmente participa em 2 projectos de investigação. Actua nas áreas de Ciências Sociais com ênfase em Ciências da Educação e Ciências Sociais com ênfase em Outras Ciências Sociais. Nas suas actividades profissionais interagiu com 93 colaboradores em co-autorias de trabalhos científicos.

Marco Antônio Franco Amaral, Instituto Federal Goiano - Campus Morrinhos

Possui graduação em Psicologia (UFU), licenciatura em Pedagogia, licenciatura em Matemática, psicopedagogia, Mestrado (UFU) e doutorando na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra. É coautor do livro Aids o que pensam os Jovens: Políticas e Práticas educativas" publicado pela Unesco em 193 países. É Membro do Grupo Temático Jovem das Nações Unidas (ONU) e Membro Fundador da Escola Futuro Pré-Vestibular Alternativo. É membro do conselho consultivo da ONG Internacional Promundo. Atua nos seguintes temas: Psicologia da Educação, Educação de Adultos, Aprendizagem

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Published

2019-06-18

How to Cite

Oliveira, A. L., & Amaral, M. A. F. (2019). Adult education in contemporary society: profile of the educator’s competences. Education, 44, e45/ 1–22. https://doi.org/10.5902/1984644434349