External financing for education policy in Paraná (2011-2017)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644434324

Keywords:

World Bank, Education policy, Paraná external debt.

Abstract

The present article aims to analyze the political, ideological, financial and educational conditionalities for the financing of educational policy presented by the World Bank in the documents and contracts on the Paraná Multi-sector Development Project implemented in the state during Carlos Alberto Richa’s tenure (2011 - 2017). For the development of this research, a search was made on the Capes website of Theses and Dissertations Catalog and in the page of the Secretary of State's Planning and General Coordination of Paraná, where the Portuguese version of the necessary agreements and manuals was found. Among the documents used to analyze the part of the financing of the Paraná Multi-sector Development Project are: Loan agreement number 8201- BR; the periodic reports and the Project Operational Manual in volumes 1 and 4. We understand that international organizations, especially the Paraná Multi-sector Development Project and the World Bank, have dictated what state education should be like. Therefore, few resources are allocated to the educational area, when compared to other sectors. The documents of the Project have emphasized the effectiveness and quality of the educational system.

Author Biographies

Keren Paula da Silva Camargo, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Mestre (2018) em Eduação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) - Campus Cascavel. Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional e Social - GEPPES. Tem experiência na área de Educação.

Roberto Antonio Deitos, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Doutor (2005) em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, na área de história, filosofia e educação. Pós-Doutorado em Educação (2012) pela Universidade Estadual de Maringá - UEM - Paraná. Professor Associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Cascavel, Centro de Educação, Comunicação e Artes, Colegiado do Curso de Pedagogia. Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (2008-2011). Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional e Social - GEPPES. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas sociais, política educacional brasileira, organismos internacionais, ensino médio e educação profissional e estado.

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Published

2020-03-29

How to Cite

Camargo, K. P. da S., & Deitos, R. A. (2020). External financing for education policy in Paraná (2011-2017). Education, 45(1), e26/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984644434324