Residency of pedagogy in Collective Mental Health – education as health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644433184

Keywords:

Integrated residency in health, Pedagogy, Collective mental health, Health training, Multiprofessional residency in health.

Abstract

From the journey of a pedagogue having their residency on the field of mental health, the article discusses actions from this professional category on psychosocial care. The approach reveals its path and cartographic output, preceptory and tutoring towards health. From all the interventions taken place, the work of action developed with workers and youngsters from a social-educational unit is highlighted and as a conclusion it’s seen how much pedagogues have to offer on collective mental health, being called upon and requested in various ways, offering education through health, and education as health itself. A lack of offer of health training for pedagogues is also noted, a subject in need of debate.

Author Biographies

Sheyla Werner, UFRGS

Educadora, especialista em saúde mental pela Residência Integrada Multiprofissional em Saúde Mental Coletiva, mestre em educação, pesquisadora em educação e processos inclusivos junto Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 

Cláudia Rodrigues de Freitas, UFRGS

Educadora, especialista em psicopedagogia, mestre e doutora em educação, com pós-doutorado em educação especial, professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Ricardo Burg Ceccim, UFRGS

Educador, especialista em saúde coletiva, mestre em educação, doutor em psicologia clínica, com pós-doutorado em antropologia médica, professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

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Published

2019-12-17

How to Cite

Werner, S., Freitas, C. R. de, & Ceccim, R. B. (2019). Residency of pedagogy in Collective Mental Health – education as health. Education, 44, e106/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984644433184