New middle school and integral education: contexts, concepts and policies on reform

Authors

  • Karen Cristina Silva UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA
  • Aldimara Catarina Boutin UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644430458

Keywords:

Education, Integral education, High school, Educational reforms

Abstract

The present article proposes to establish reflections on the proposal of integral education expressed in the current High School Reform, instituted through Law nº 13.415 / 2017, and in this way to bring arguments to instigate the theoretical debate about the subject. The objectives that guide the work are: a) To investigate the proposals for integral education that guide the proposal of the New High School; b) Analyze the context in which the reform of the New High School, the concepts of integral education and some points of greater controversy between defenders and critics of the new law arose. The analyzes have as theoretical and methodological support historical and dialectical materialism and are based on bibliographic and documentary research. For the collection of data were used decrees, laws, books and articles dealing with the object under analysis. The theoretical dialogue was based on the contribution of authors such as: Tonet (2013); Mészaros (2014); Marx and Engels (2006); Ferreira JR and Bittar (2008), among others that offer contributions to the understanding of the educational policy analyzed. The results of the research made explicit the limits that govern the current reform of the High School proposed by means of Law nº 13.415 / 2017. It was possible to perceive that the reform that integrates integral education in the so-called New High School has as commitment a more technical and less propaedeutic formation, serving in this way the game of interests that governs the society of capital, since it contributes to the formation of the man productive, of the mass man, distancing himself from the concept of omnilaterality that presupposes an effectively integral formation.

Author Biographies

Karen Cristina Silva, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA

Licenciada em Pedagogia e doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa.

Aldimara Catarina Boutin, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA

Licenciada em História e doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa.

References

BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e a Lei nº 11.494 de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 set 2016. Seção 1, p. 1.

BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Exposição de Motivos. Brasília, DF: Câmara dos deputados. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/medpro/2016/medidaprovisoria-746-22-setembro-2016-783654-exposicaodemotivos-151127-pe.html> Acesso em: 28 jan 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1145, de 10 de outubro de 2016. Institui o Programa de Fomento à Implementação de Escolas em Tempo Integral, criada pela Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 out 2016. Seção 1, p. 23-25.

DUARTE, Newton. Vigotski e o aprender a aprender crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas: Autores Associados, 2004.

FERREIRA JR., Amarílio; BITTAR, Marisa. A educação na perspectiva marxista: uma abordagem baseada em Marx e Gramsci. Interface - Comunic., Saúde, Educ., v.12, n.26, p.635-46, jul./set. 2008.

JUNCKES, Cris Regina Gambeta. Educação integral, ampliação do tempo escolar e formação da criança: possíveis relações. UFPR: XI Anped Sul, Curitiba, 2016. Disponível em: < http://www.anpedsul2016.ufpr.br/wp-content/uploads/2015/11/eixo4_CRIS-REGINA-GAMBETA-JUNCKES.pdf>. Acesso em: 18 jan 2017.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do Partido Comunista. vol 227. Porto Alegre: L&PM Pocket, 2006.

MASSON, Gisele. As contribuições do método materialista histórico e dialético para a pesquisa sobre políticas educacionais. UCF: IX Anped Sul, 2012. Disponível em: <http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/966/126>. Acesso em: 18 jan 2017.

MÉSZAROS, István. Para além do capital. São Paulo: Boitempo editorial, 2002.

MÉSZAROS, István. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2014.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361> . Acesso em 18 jan 2017.

MOLL, Jaqueline. A agenda da educação integral: compromissos para sua consolidação como política pública. . In: MOLL, J. et al. Caminhos da educação integral no Brasil: direitos a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.

OCUPA PARANÁ. Disponível em: <http://www.ocupaparana.com.br/>. Acesso em: 18 jan 2017.

PONCE, Aníbal. Educação e luta de classes. São Paulo: Cortez, 1957.

RIBEIRO, Mônica. A medida Provisória 746 e o Ensino Médio em migalhas. Brasil de fato, Curitiba, p. 01, 15 out. 2016.

SAVIANI, Dermeval. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. In: Novas tecnologias, trabalho e educação. Petrópolis: Vozes, 1994.

SAVIANI, Dermeval. Sistemas de ensino e planos de educação: o âmbito dos municípios. Educ. Soc., Campinas, v. 20, n. 69, p. 119-136, Dec. 1999.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

SILVA, Karen Cristina Jensen Ruppel da. Concepções que orientam atual agenda de educação integral no Brasil: uma análise de cadernos do “Programa Mais Educação”. 2016. 180 f. Dissertação (Mestrado em educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa. Ponta Grossa, 2016.

SILVA, Mônica Ribeiro da; KRAWCZYK, Nora. Quem é e o que propõe o Projeto de Lei da reforma do Ensino Médio: entrevistando o Projeto de Lei 6.840/2013. In: AZEVEDO, José Clóvis de; REIS, Jonas Tarcísio. org. Ensino médio: políticas e práticas. Porto Alegre: Editora Universitária Metodista IPA, 2016.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. s/d. Disponível em: <http://www.todospelaeducacao.org.br/reportagens-tpe/32163/apenas-543-dos-jovens-concluem-o-ensino-medio-ate-os-19-anos/>. Acesso em 18 jan 2017.

TONET, Ivo. Educação, cidadania e emancipação humana. 2. ed. Maceió: Edufal, 2013.

Published

2018-07-09

How to Cite

Silva, K. C., & Boutin, A. C. (2018). New middle school and integral education: contexts, concepts and policies on reform. Education, 43(3), 521–534. https://doi.org/10.5902/1984644430458

Issue

Section

Continuous Demand