Technology and teacher training in professional master's in vocational and technological education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644428659

Keywords:

Education and working, Vocational and technological education, Fundamentals of education

Abstract

Absence of coherent and continuous public policies focusing on teacher training for Vocational and Technological Education (VTE) has resulted in several educational experiences, which requires systematic study to understand who is that teacher working at technical and technological schools. How to acquire pedagogical sustainability in these courses, institutions and educational programs that aims professionalization at all levels of education without training and valuation of VTE teachers?. Based on this questioning and from bibliographical and documentary studies, this article presents and discuss the possibilities of professional master in education to training teachers who act or will act in a such teaching modality. If technical and technological configures the specific issues of this formation and professional masters charged of training teachers in this area, thus a deep study on technology and its social and cultural implications could not be ignored as one of its theoretical and practical fundamentals.Regarding on teacher’s professionalization, one could consider an important contribution from professional masters focusing on VTE, to encourage a permanent reflection on the connections between education and work linked to the technoscientific development.

Author Biographies

Emerson Freire, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - SP - Mestrado Profissional em Educação Profissional

é doutor em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas e em Filosofia pela Université de Paris 1 - Panthéon Sorbonne - França, e concluiu seu mestrado em Política Científica e Tecnológica pela Universidade Estadual de Campinas em 2002. Realizou pesquisa de Pós-doutorado no Departamento de Sociologia da Unicamp entre 2014 e 2016. Foi ganhador do Prêmio Rumos Pesquisa do Instituto ItaúCultural em seleção nacional, prêmio este destinado ao fomento de pesquisadores em artemídia. Atualmente é professor e pesquisador no Mestrado em Educação Profissional do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS) e na Fatec Jundiaí, onde coordena o Núcleo de Estudos de Tecnologia e Sociedade (NETS). Desde 2003 é pesquisador do Grupo CTeMe (Conhecimento, Tecnologia e Mercado), grupo vinculado à Unicamp. Possui experiência na área de Educação Profissional e Tecnológica, atuando nos temas: tecnologia, educação e sociedade; fundamentos da formação profissional e tecnológica; arte, cultura e educação tecnológica. Interessa-se pelas relações sociotécnicas produzidas no âmbito das produções artísticas que tematizam ou operam com as tecnologias contemporâneas, tendo artigos publicados e participado em eventos nacionais e internacionais sobre o assunto.

Sueli Soares dos Santos Batista, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Mestrado Profissional em Educação Profissional = SP

Realizou pós-doutorado no Depto. de História e Filosofia da Educação da Faculdade de Educação da Unicamp (2012). Possui mestrado (1997) e doutorado em Psicologia da Aprendizagem e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (2002). É graduada em História pela USP (1992) e Filosofia pela Unicamp (2007). Atualmente é professora e pesquisadora da Faculdade de Tecnologia de Jundiaí e do Mestrado Profissional do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS), trabalhando em regime de jornada integral e coordenando o Núcleo de Estudos em Tecnologia e Sociedade (NETS). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação profissional e tecnológica, cultura e educação; teoria crítica; filosofia da educação, indústria cultural, arte e sociedade. Faz parte do Grupo de Trabalho de História da Infância e da Juventude da ANPUH-SP pesquisando as relações entre educação e trabalho

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Published

2017-12-28

How to Cite

Freire, E., & Batista, S. S. dos S. (2017). Technology and teacher training in professional master’s in vocational and technological education. Education, 42(3), 669–688. https://doi.org/10.5902/1984644428659

Issue

Section

Continuous Demand