Technology and teacher training in professional master's in vocational and technological education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644428659Keywords:
Education and working, Vocational and technological education, Fundamentals of educationAbstract
Absence of coherent and continuous public policies focusing on teacher training for Vocational and Technological Education (VTE) has resulted in several educational experiences, which requires systematic study to understand who is that teacher working at technical and technological schools. How to acquire pedagogical sustainability in these courses, institutions and educational programs that aims professionalization at all levels of education without training and valuation of VTE teachers?. Based on this questioning and from bibliographical and documentary studies, this article presents and discuss the possibilities of professional master in education to training teachers who act or will act in a such teaching modality. If technical and technological configures the specific issues of this formation and professional masters charged of training teachers in this area, thus a deep study on technology and its social and cultural implications could not be ignored as one of its theoretical and practical fundamentals.Regarding on teacher’s professionalization, one could consider an important contribution from professional masters focusing on VTE, to encourage a permanent reflection on the connections between education and work linked to the technoscientific development.References
ALVES, Giovanni. “Trabalho, capitalismo global e ‘captura’ da subjetividade: uma perspectiva crítica”. In Sant’ana, Raquel S. et al. (orgs). O Avesso do Trabalho II: trabalho, precarização e saúde do trabalhador. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
APPADURAI, Arjun. Condition de l’homme global. Paris: Éditions Payot & Rivages, 2013.
BRASIL.Ministério da Educação. Decreto nº 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o Parágrafo 2º art. 36 e os arts. 39 a 42 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação profissional. Diário Oficial da União, Brasília, 1997.
______.Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB nº. 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares para a Educação Profissional. D.O.U., Brasília, 21 set. 2012, Seção 1, p. 22. Disponível em: <http://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2011/06/resolu%C3%A7%C3%A3o-DIRETRIZES-EDUCACAOPROFISSIONAL-6_12-ATUAL.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2017.
______. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm. Acesso em: 10 jun. 2017
______. Decreto nº 5773 de 09 de Maio de 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5773.htm. Acesso em: 01/07/2017.
______. Ministério da Educação. Catálogo Nacional de Cursos Técnicos. Brasília, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/catalogo-nacional-de-cursos-tecnicos. Acesso em 01/07/2017.
______. Ministério da Educação. Lei nº 9394, de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em 01/07/2017.
BRUNO, Lúcia. Educação, qualificação e desenvolvimento econômico. In BRUNO. Lúcia (org.) Educação e trabalho no capitalismo contemporâneo: leituras selecionadas. São Paulo: Atlas, 1996.
CAPES. Plano Nacional de Pós-graduação 2010-2020. Disponível em: http://www.capes.gov.br/plano-nacional-de-pos-graduacao . Acesso em: 15 jun. 2017
_____. Portaria normativa no - 17, de 28 de dezembro de 2009. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/PortariaNormativa_17MP.pdf. Acesso em: 09 jun. 2017
FERRETTI, C.J.; SILVA JÚNIOR, J. dos R. Educação profissional numa sociedade sem empregos. Cadernos de Pesquisa, n. 109, março, 2000. p.43-66.
FORPRED. Relatório das condições e perspectivas dos mestrados profissionais na Área de Educação. Goiânia, 29 de setembro de 2013. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/relatorio_comissao_forpred_2013.pdf. Acesso em: 10 jun. 2017
FREIRE, Emerson; BATISTA, Sueli S. S. Fundamentos e práticas da educação profissional e tecnológica: reflexões e propostas de estudo a partir de um mestrado profissional. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 25, n. 47, p. 105-118, set./dez. 2016
GATTI, B. A.; BARRETTO, E. S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009.
GOETHE, J. W. Fausto * Werther. Tradução: Alberto Maximiliano. São Paulo: Editora Nova Cultural, 2002.
HETKOWSKI, Tânia Maria; DANTAS, Tânia Regina. Mestrados profissionais: a itinerância da área de educação e os legados da Universidade do Estado da Bahia. . Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 25, n. 47, p. 89-104, set./dez. 2016
LIBÂNEO, José C. Democratização da escola pública- a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: edições Loyola, 1990.
LÓPEZ-RUIZ, Osvaldo J. Os executivos das transnacionais e o espírito do capitalismo. Capital humano e o empreendedorismo como valores sociais. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2007.
MACHADO, Lucília. Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional. In Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. v. 1, n. 1, (jun. 2008 - ). – Brasília: MEC, SETEC, 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf3/rev_brasileira.pdf>. Acesso em: 06 mai. 2017.
______. O desafio da formação dos professores para a EPT e PROEJA. Revista Educação e Sociedade. Campinas, v. 32, n. 116, p. 689-704, jul.-set. 2011 Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v32n116/a05v32n116.pdf. Acesso em: 20 jun. 2017.
______. O Profissional Tecnólogo e sua Formação. In: BUENO, Maria Sylvia Simões; ALVES, Giovanni (Org.). Trabalho, Educação e Formação Profissional: perspectivas do capitalismo global. Campinas: Autores Associados, 2008 (no prelo).
______. Organização da educação profissional e tecnológica por eixos tecnológicos. In. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 16, n. 30, p. 89-108, jan./jun. 2010.
MARTINS, Hermínio. Hegel, Texas – e outros Ensaios de Teoria Social. Lisboa: Edições XXI, 1996.
MARX, Karl. O capital, livro I, Capítulo 6 (Inédito). São Paulo: Editora Ciências Humanas, 1978.
NOGUEIRA, Eliane Greice Davanço; NERES, Celi Corrêa; BRITO, Vilma Miranda de. Mestrado profissional em educação: a constituição do professor/pesquisador e o retorno para a escola. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 25, n. 47, p. 63-75, set./dez. 2016
RIBEIRO, T. M. Estudo sobre a formação docente na educação profissional e tecnológica a partir de narrativas de professores das escolas técnicas do Centro Paula Souza. 98 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, São Paulo, 2017.
SELAU, Bento; HAMMES, Lucio; GRITTI, Silvana M. O mestrado profissional em educação e a repercussão dos relatórios críticoreflexivos à luz de Paulo Freire. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 25, n. 47, p. 137-151, set./dez. 2016
SOUSA, Clarilza Prado de Sousa; PLACCO, Vera Maria de. Mestrados profissionais na área de educação e ensino. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 25, n. 47, p. 23-35, set./dez. 2016
TEIXEIRA, L. L. Ensino técnico integrado ao médio: contextualização histórica e desafios para a formação docente. 88 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, São Paulo, 2017.
WEBER, Max. A Ética Protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Cia das Letras, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)