Gender socialization in the early childhood education: continuities and ruptures lived by children in the family, in the church and school

Authors

  • Sandro Vinicius Sales Santos Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644428325

Keywords:

Early childhood education, Gender socialization, Children’s

Abstract

The article analyzes the gender socialization experienced by five year old children within a school of early childhood education. Based on a theoretical framework that articulates gender studies and childhood studies we discuss the tensions and ambiguities in the different gender socialization processes experienced by boys and girls within a school of early childhood education located in Belo Horizonte, Brazil. The results were derived from data produced by an ethnographic study, which applied participant observation with the support of photographic records and fieldnotes. We carried out interviews with some of the children and adults from the school and family. Particularly, with the children, we guided an interview combined with drawing, which were also analyzed. We described and analyzed the ambiguities and controversies that govern this complex and multifaceted process of gender socialization in early childhood education are.  In addition to the processes of gender socialization experienced by children in the interaction with their peers and the teachers of their school, we observed other socialization processes originated/rooted (in) from different institutions (such as the family and religious institutions) crossing throughout the gender socialization processes in the school.

Author Biography

Sandro Vinicius Sales Santos, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Doutor em educação pela FaE/UFMG. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas Sobre Infância e Educação Infantil (NEPEI) da FaE/UFMG.

Professor adjunto do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade Interdisciplinar em Humanidades da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri – FIH/UFVJM.

References

BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980 [1949].

BELOTTI, Elena Gianini. Educar para a submissão – o descondicionamento da mulher. Petrópolis: Vozes, 1975 [1973].

BERGO, Renata Silva; GOMES, Ana Maria Rabelo. "Eu sou muzenza": a aprendizagem no terreiro de umbanda. Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduaçâo em Ciências Sociais. Trabalho apresentado na ANPOCS. 2009.

BRUSCHINI, Maria Cristina Aranha. Trabalho e gênero no Brasil nos últimos dez anos. Cadernos de pesquisa, v. 37, n. 132, 2007. p. 537-572.

BUARQUE, Chico. Ciranda da Bailarina. In: LOBO, Edu e BUARQUE, Chico. O Grande Circo Místico. Interpretação: Coro Infantil, CD. 1, faixa 8. 1983.

COHN, Clarice. Antropologia da Criança. São Paulo: Jorge Zahar, 2005.

CONNELL, Raweyn; PEARSE, Rebecca. Gênero: uma perspectiva global. Tradução e revisão técnica de Marília Moschkovich. São Paulo: nVersos, 2015.

DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. Tradução de Stephania Matousek. – Petrópolis, RJ: Vozes (coleção textos fundantes de Educação), 2011 [1922].

FINCO, Daniela. Encontro com as diferenças na Educação Infantil: meninos e meninas nas fronteiras de gênero. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v.31, n.61, nov. 2013. p.169-184.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas- l.ed., 13ª reimpressão. - Rio de Janeiro: LTC, 1989 [1973].

GRAUE, Elizabeth; WALSH, Daniel J. Investigação etnográfica com crianças: teoria, métodos e técnicas. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida; ONO, Andréia Tiemi. Brinquedo, gênero e educação na brinquedoteca. Pro-Prosições. vol. 19, n.3, 2008. p. 209-223.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 8ª ed. – Petrópolis: Vozes, 1997.

MOLLO-BOUVIER, Suzanne. Transformação dos modos de socialização das crianças: uma abordagem sociológica. Educação & Sociedade. Campinas, vol. 26, n. 91, 2005, p. 391-403.

PIRES, Flávia Ferreira. Ser adulta e pesquisar crianças: explorando possibilidades metodológicas na pesquisa antropológica. Revista de Antropologia (USP), 2007.

PROUT, Alan; JAMES, Allison. A new paradigm for the Sociology of childhood? Provenance, Promise and Problems. In: JAMES, Allison; PROUT, Alan (Ed.). Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporany Issues in the Sociological Study of Childhood. London 1997 (second edition). The Falmer Press. p. 7-34.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Conhecer a infância: os desenhos das crianças como produções simbólicas. In: MARTINS FILHO, Altino José; PRADO, Patricia Dias. Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2011. p. 27-60.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da Infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVEA, Maria Cristina Soares (orgs). Estudos da Infância: educação e práticas sociais – Petrópolis: Vozes, 2008. p. 17-39.

SILVA, Isabel de Oliveira e; LUZ, Iza Rodrigues da. Meninos na Educação Infantil: o olhar das educadoras sobre a diversidade de gênero. Cadernos Pagu. 2010, n.34, p. 17-39.

WEST, Candace; ZIMMERMAN, Don H. Zimmerman. Doing Gender. Gender and Society, Vol. 1, No. 2, 1987. p. 125-151.

Published

2017-12-28

How to Cite

Santos, S. V. S. (2017). Gender socialization in the early childhood education: continuities and ruptures lived by children in the family, in the church and school. Education, 42(3), 731–750. https://doi.org/10.5902/1984644428325

Issue

Section

Continuous Demand