Education and complexity: a possible dialogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644427228

Keywords:

Education, Complexity, Transdisciplinary subject

Abstract

By assuming that Paulo Freire´s philosophy is impregnated with elements of complexity, one of the principles of interdisciplinary methodology, this article aims to examine the principles of the complex thought in an attempt to identify their similarities with Freire´s assumptions. They can be recognized as organizing elements of knowledge as well as stimulants of the problem solving-creative spirit of historic subjects acting in brazilian education. The bibliographical study shows that Paulo Freire absorbs the transdisciplinary approach when he envisions education as a path towards autonomy and liberation. Freire views it as a teaching method, not only as a construction field of knowledge which incorporates the ontological dimension of the human being, but also as an educational practice which enables the emergence of a transdisciplinary subject committed to the generation of new strategies that aim the common good in a continuous process of learning and political action.

Author Biographies

Elza Maria Neffa Vieira de Castro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro / Professora Associada/Faculdade de Educação

Doutora em Ciências Sociais - Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ, 2001); Mestre em Educação pelo Instituto de Estudos Avançados em Educação da Fundação Getúlio Vargas (IESAE/FGV/RJ, 1990); Pedagoga pelo Centro de Ensino Superior de Valença da Funadação Educacional D. André Arcoverde (CESVA/FAA, 1984). Professora Associada da Faculdade de Educação; Coordenadora do Núcleo de Referência em Educação Ambiental e Coordenadora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Krishna Neffa Vieira de Castro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro/Pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente

Pós-Doutorando em Meio Ambiente pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Doutor em Ciências Sociais pela Universiadade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ, 2017) e Mestre em Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (CPDA/UFRRJ, 2009).

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Published

2018-05-01

How to Cite

Castro, E. M. N. V. de, & Castro, K. N. V. de. (2018). Education and complexity: a possible dialogue. Education, 43(2), 223–234. https://doi.org/10.5902/1984644427228

Issue

Section

Continuous Demand