Education and complexity: a possible dialogue
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644427228Keywords:
Education, Complexity, Transdisciplinary subjectAbstract
By assuming that Paulo Freire´s philosophy is impregnated with elements of complexity, one of the principles of interdisciplinary methodology, this article aims to examine the principles of the complex thought in an attempt to identify their similarities with Freire´s assumptions. They can be recognized as organizing elements of knowledge as well as stimulants of the problem solving-creative spirit of historic subjects acting in brazilian education. The bibliographical study shows that Paulo Freire absorbs the transdisciplinary approach when he envisions education as a path towards autonomy and liberation. Freire views it as a teaching method, not only as a construction field of knowledge which incorporates the ontological dimension of the human being, but also as an educational practice which enables the emergence of a transdisciplinary subject committed to the generation of new strategies that aim the common good in a continuous process of learning and political action.References
ALMEIDA, M. C. Complexidade, do casulo à borboleta. In: CASTRO, G. et al. (org). Ensaios de Complexidade. Porto Alegre: Sulina, 1997, p. 25-45.
ALMEIDA, M.C.; KNOBB, M.; ALMEIDA, A. M.(org.). Polifônicas Ideias. Porto Alegre: Sulina, 2003.
BETTO, F. Indeterminação e Complementaridade. In: CASTRO, G. (org.) et al. Ensaios de Complexidade. Porto Alegre: Sulina, 1997, p. 47-53.
BOHR, N. Física atômica e conhecimento humano: ensaios 1932-1957. Rio de Janeiro: Contraponto, 1995.
FREIRE, P. Papel da educação na humanização. Trad. Carlos Souza. Universidade do Chile, Santiago, mai./1967.
_______. Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Ed. Moraes, 1980.
_______. O compromisso do profissional com a sociedade. In: Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
_______. Pedagogia do Oprimido. 13a ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra. 1983.
GADOTTI, M. Saber aprender: um olhar sobre Paulo Freire e as perspectivas atuais da educação. In: LINHARES, C.; TRINDADE, M. N. (orgs.) Compartilhando o mundo com Paulo Freire. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003, p. 107-125. (Biblioteca freiriana; v.7)
HEISENBERG, W. Física e filosofia. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 4ª ed. – Edições Humanidades, 1998. (Série Métis).
MORIN, E. Epistemologia da Complexidade. In: SCHNITMAN, D. F. (org.). Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996, p.274-286.
________. A noção de sujeito. In: SCHNITMAN, D. F. (org.). Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996, p. 45-58.
_______. A ética do sujeito responsável. In: CARVALHO, E. A. et al. Ética, Solidariedade e Complexidade. São Paulo: Palas Athena,1998, p.65-76.
_______. Ciência com Consciência. 2ª ed., Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.
_______. O Método I: a natureza da Natureza. 3ª ed., Portugal: Publicações Europa-América, Biblioteca Universitária, 1977.
_______. O Método III: o conhecimento do conhecimento. Portugal: Publicações Europa-América. Éditions Du Seil, 1986.
_______. Abertura. Complexidade e ética da solidariedade. In: Ensaios de complexidade. Coordenação de Gustavo de Castro (org) et. al. Porto Alegre: Sulina, 1997, p.11-12.
NICOLESCU, B. O manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: TRIOM, 1999.
_______. Para uma educação transdisciplinar. IN: LINHARES, C. e TRINDADE, M. N. (orgs.) Compartilhando o mundo com Paulo Freire. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003, p. 41-71. (Biblioteca freiriana; v.7)
SIMÕES, J. A ideologia de Paulo Freire. São Paulo: Loyola, 1974.
TORRES, C. A. A dialética hegeliana e o pensamento lógico-estrutural de Paulo Freire. In: Síntese, Nova Fase, no7, São Paulo: Edições Loyola, 1976.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)