Curricular policies and the common curricular national basis: emancipation or regulation?
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644426787Keywords:
National minimum curriculum, Basic education, Public policies in educationAbstract
This article is the fruit of bibliographical and documentary research on a National Curricular Common Base. The objective is to reflect on the document in force in the context of educational policies, following a historical-critical methodology. As an instrument of regulation of education with a makeup of legislation, it presents itself as a path to a human emancipation in the capitalist system. Regulatory points were found in the Common Base for all, for a selection of certain contents over other denunciates a view of a dominant group on what is legitimate to teach, in an exercise of regulation of a panoptic country service. The scientific, methodological, philosophical and pedagogical foundations of the State's proposal, although they question a traditional approach of the disciplines and the subjects as an ethics and justice, they make the school a media scenario, with an appeal to the entertainment televisions, in which non-specialists about everything.
References
ALVES, N. Sobre a possibilidade e a necessidade curricular de uma base nacional comum. Revista Científica e-Curriculum, v. 12, n. 3, p. 1464-1479, 2014.
BIANCHETTI, R. Modelo neoliberal e políticas educacionais, São Paulo, Cortez, 1996.
BRASIL. Lei CNE nº 9.131, de 24 de novembro de 1995. Altera dispositivos da Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961, e dá outras providências. Brasília: 24 de novembro de 1995. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9131.htm. Acesso em 29.08.2016.
_______. Presidência da República. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: 20 de dezembro de 1996. Disponível em:< www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm Acesso em 06.02.2016.
_______. Plano Nacional de Educação 2014-2024. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm Acesso em 06 de abril de 2016.
CHERRYHOLMES, C. Power and criticismo: poststructural investigations in education. New York: Teachers College Press, 1988. p. 149.
GRAMSCI, A. Cuadernos de la Cárcel. Edición Crítica del Instituto Gramsci a cargo de Valentino Gerratana. Tomo 5. Trad. Ana María Palos. Coedición Ediciones Era / Benemérita Universidad Autónoma de Puebla: México, D.F, 1999.
HUNT, Ed.; SHERMAN, H. História do Pensamento Econômico. R.J. Ed. Vozes. 1977.
JUNG, H. S.; SUDBRACK, E. M. Pátria educadora ou Pátria panóptica? Revista Cocar, v. 10, n. 19, p. 265-286, 2016.
KOSIK, K. Dialética do Concreto. Tradução de Célia Neves e Alderico Toríbio. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
NASSIF, L., In: Folha de São Paulo, 14/10/97.
OLIVEIRA, V. B. (Org.). Informática em Psicopedagogia, S.P. Editora SENAC. 1996.
PETITAT, A. A produção da escola, produção da sociedade: Análise sócio-histórica de alguns momentos decisivos da evolução escolar no Ocidente. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
ROIO, M. A educação como forma de reprodução da hegemonia e seu avesso. In: SCHLESENER, Anita. (org.) Filosofia, Política e Educação: leituras de Antônio Gramsci. Curitiba: UTP, 2014.
SAVIANI, D. Educação e questões da atualidade. S.P. Livros do Tatu, ed. Cortez, 1993
SMITH, A. A riqueza das nações, S.P. Nova Cultural. 1985, vol. I, p. 50.
SOUZA, R. F. Inovação educacional no século XIX: A construção do currículo da escola primária no Brasil. Cadernos Cedes, ano XX, no 51, novembro/2000.
TURCHI, L. M. Qualidade total: afinal, de que estamos falando? Texto para discussão número 459. IPE, Ministério do Planejamento e Orçamento. Brasília: fev. 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)