University teaching: professional commitment and quality of education in undergraduate

Authors

  • Maura Maria Morita Vasconcellos Universidade Estadual de Londrina
  • Cláudia Chueire de Oliveira Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5902/198464442640

Keywords:

Teacher development, college teaching, pedagogical development.

Abstract

The article analyzes results of research on teaching and teacher training, in which one of the objectives was to identify students and teachers’ perceptions of the quality of teaching in undergraduate courses at a public university. The methodology was based on a qualitative, explorative-descriptive research. The questionnaire was the instrument for collecting data from teachers and students of undergraduate courses. Questionnaires were answered by 715 students and 64 teachers. As a result we identified problems related to the following: teacher performance, students’ behavior, course organization and the institution. In regards to teacher’s performance, emphasized on the text, problems related to competence and commitment were mentioned, which goes back to the issue of teacher development. Highlights the need for universities to look into its problems and deficiencies more critically, improving its social relations and trying to consolidate itself as an institution dedicated to education and the construction of human society.

Author Biographies

Maura Maria Morita Vasconcellos, Universidade Estadual de Londrina

Docente da área de Didática e do Programa de Mestrado em Educação do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina.

 

Possui graduação em História pela Universidade Estadual de Londrina (1974), graduação em Pedagogia pelo Centro de Estudos Superiores de Londrina (1979), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Atualmente é adjunto a da Universidade Estadual de Londrina. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino superior, formação de professores, avaliação da aprendizagem, formação pedagógica e docência universitária. Professora de Didática no curso de Pedagogia e responsável pela disciplina Estudos Avançados em Processos de Formação Docente no Programa de Mestrado em Educação da UEL. Participa da linha de pesquisa Ensino Superior e coordena o Projeto de Pesquisa Programas institucionais de formação pedagógica para a docência universitária: movimentos e iniciativas nas instituições públicas de educação superior do sul do brasil.

Cláudia Chueire de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina

Docente da área de Didática do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina.

 

Possui graduação em Pedagogia pelo Centro de Estudos Superiores de Londrina (1985), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (1998) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2005). É professora do Departamento de Educação (Centro de Educação, Comunicação e Artes-CECA) da Universidade Estadual de Londrina (UEL), atuando com ênfase nas seguintes temáticas: formação superior de professores, avaliação da aprendizagem, ensino superior e pedagogia. Participa da linha de pesquisa Ensino Superior e é colaboradora no Projeto de Pesquisa Programas institucionais de formação pedagógica para a docência universitária: movimentos e iniciativas nas instituições públicas de educação superior do sul do brasil.

Published

2011-09-06

How to Cite

Vasconcellos, M. M. M., & Oliveira, C. C. de. (2011). University teaching: professional commitment and quality of education in undergraduate. Education, 36(2), 219–234. https://doi.org/10.5902/198464442640

Issue

Section

Continuous Demand