Research scene in polytechnic high schools integrated seminars

Authors

  • Márcia Von Frühauf Firme Universidade Federal do Pampa
  • Maria do Carmo Galiazzi

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644425061

Keywords:

Integrated seminar, Research, Autonomy.

Abstract

This article aims to investigate what studies in integrated seminars evidence. In this hermeneutical/phenomenological qualitative research discursive textual analysis of dissertations and thesis made in post-graduation courses in Rio Grande do Sul have been used in the 2012 – 2016 period resulting in three categories: Polytechnic high school: limits and possibilities; Integrated seminars: a space for research and autonomy construction; Being an integrated seminars teacher: a space to give new meanings to research and in classroom and in the collective. Integrated seminars reveal power to fundamental school basic research development, being a collective construction privileged space in schools as well as a knowledge production tool even when singly used by some teachers.

Author Biographies

Márcia Von Frühauf Firme, Universidade Federal do Pampa

Mestre em Educação em Ciências, professora da Área de Ensino de Química da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) e doutoranda do Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal do Rio Grande (PPGEC/FURG).

Maria do Carmo Galiazzi

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande , atuando como professora do curso de Química - Licenciatura e nos programas de pós Graduação em Educação Ambiental e Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Atua na área de Educação, com ênfase na formação de professores de Ciências, principalmente nos temas: educar pela pesquisa, formação de professores, educação química, educação em ciências, experimentação em sala de aula. A linha de pesquisa a que pertence é formação de professores e pesquisa a contribuição da pesquisa na formação de professores assumindo a escrita como dispositivo de análise desta pesquisa produzida em rodas de formação que investigam a escola e com isso promovem a formação de professores e o desenvolvimento curricular na educação básica e na universidade.

Published

2017-08-31

How to Cite

Firme, M. V. F., & Galiazzi, M. do C. (2017). Research scene in polytechnic high schools integrated seminars. Education, 42(2), 333–346. https://doi.org/10.5902/1984644425061

Issue

Section

Continuous Demand