Contraditions in educational politics: is it a garantee for learning or the remaining of exclusion?

Authors

  • Luci Vieira Catellane Fundação Universidade Federal de Rondônia
  • Marli Lúcia Tonatto Zibetti Fundação Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644415470

Keywords:

Educational policies, Elementary School, Correction flow.

Abstract

We propose to discuss the issue from the critical perspective on psychology and education, considering that historical roots of educational problems are forged in the midst of an unequal society. In this paper we discuss the contradictions in educational policies in Rondonia, which aim to improve the quality of learning/teaching through programs of students flow correction by forwarding them to EJA - Adults and Young Adult Education. The discussions were built from different studies that allowto analyzesituations of inclusion/exclusion in the light of the public policies implemented in this context. One can perceive the lack of investment to improve teaching/learning in order to ensure appropriation of knowledge to all, instead of adopting ad hoc measures that do not face the exclusion processes within schools.

Author Biographies

Luci Vieira Catellane, Fundação Universidade Federal de Rondônia

Graduada em Pedagogia pela Fundação  Universidade Federal de Rondônia (2012). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia/ MAPSI - na linha de Psicologia Escolar e Processos Educativos. Pela Fundação Universidade Federal de Rondônia. (2012-2014) É pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Educação na Amazônia - GPEA, e do Grupo Amazônico de Estudos e Pesquisas em Psicologia e Educação - GAEPPE. Atuando nas linhas de pesquisas: Alfabetização como aquisição e apropriação da cultura escrita; Antropologia Etnopedagógica: Povos Indígenas, Interculturalidade e Currículo; Processos de escolarização de crianças e adolescentes. Nas quais desenvolve pesquisa e extensão nas áreas de dificuldade de aprendizagem, educação indígena e educação das relações raciais e escolarização de adolescentes

Marli Lúcia Tonatto Zibetti, Fundação Universidade Federal de Rondônia

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1988), mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (2000) e doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (2005). É professora adjunta da Universidade Federal de Rondônia, na graduação e no Mestrado em Psicologia. Membro do GT Psicologia e Políticas Educacionais da ANPEPP. Pesquisadora e líder do GAEPPE: Grupo Amazônico de estudos e pesquisas em Psicologia e Educação. Tem experiência em pesquisas no campo da Educação e da Psicologia Escolar investigando principalmente os processos de escolarização, políticas públicas e formação de Professores.

Published

2016-02-25

How to Cite

Catellane, L. V., & Zibetti, M. L. T. (2016). Contraditions in educational politics: is it a garantee for learning or the remaining of exclusion?. Education, 1(1), 41–52. https://doi.org/10.5902/1984644415470

Issue

Section

Continuous Demand