By an awakened and network educational science

Authors

  • Carlos Riádigos Mosquera - UDC (Universidade de A Coruña, Galicia, Espanha) - UERJ (Universidade do Estado do Rio de Janeiro)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644413874

Keywords:

Modern science, Ecology of knowledges, Network education.

Abstract

In an increasingly complex world, the unilateral understanding of such variables realities as social and educational looks like a difficult path. This contradiction present in our (post)modern societies is accompanied of power relations that legitimize a single point of view of experiences and knowledge. Through theoretical reflection, is intended to assist to unmasking the processes of legitimation of modern science and of delegitimation of other ways of knowing, especially in education. We need to evaluate other pathways to inclusion, which collect the urgency to change dominant epistemological paradigms to other based on plural and horizontal knowledge networks. Stated in the text that other education must develop, epistemologically inclusive, and with ideas as network, daily, plurality and horizontality as pillars, crucial to a democratic understanding of the world.

Author Biography

Carlos Riádigos Mosquera, - UDC (Universidade de A Coruña, Galicia, Espanha) - UERJ (Universidade do Estado do Rio de Janeiro)

Doutor em Educação, na área de Currículo (2014), na Universidade de A Coruña (UDC), Galiza, Espanha. Com bolsa AECID (Ministério dos Assuntos Exteriores da Espanha) na modalidade Doutorado-sanduíche em Educação, no Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPED), da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Educação, na área de Currículo (2008), na Universidade de A Coruña (UDC), Galiza, Espanha. Com bolsa Maria Barbeito do Estado da Galiza (Espanha). Graduado em Psicopedagogia (2006) e graduado em Educação Física (2004), na Universidade de A Coruña (UDC), Galiza, Espanha. Ambas com bolsas de Iniciação Científica do Ministério da Educação da Espanha. Atuou como docente universitário (2009-2011) na Faculdade de Educação, da Universidade de A Coruña (UDC), Espanha. E investigador/pesquisador (2009 - atual) na área de Educação em Teoria Geral de Planejamento e Desenvolvimento Curricular, com trabalho especifico em justiça social, novas tecnologias/redes sociais, movimentos sociais, e análise de material curricular, na Faculdade de Educação da Universidade de A Coruña (UDC), Espanha e na Faculdade de Educação, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atuou como professor no Programa de Mestrado em Educação (2010) da Universidade de A Coruña (UDC), Espanha. Tem experiência profissional como professor universitário, psicopedagogo, professor de escola regular, e monitor de atividades esportivas.

Published

2016-02-25

How to Cite

Mosquera, C. R. (2016). By an awakened and network educational science. Education, 1(1), 135–144. https://doi.org/10.5902/1984644413874

Issue

Section

Continuous Demand