Subjective configuration of a licentiate student's learning during the supervised biology internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644489335

Keywords:

Subjectivity, Supervised Internship, Bachelor's Degree in Biology

Abstract

The learning that constitutes the preparation for future professional practice is motivated by subjective meanings related to life history, social subjectivity, and those produced during the learning process itself. This article presents a case study aimed at understanding the subjective configuration of Nilce’s learning process, a Biology undergraduate student, over two academic semesters. The research was grounded in the Theory of Subjectivity, Qualitative Epistemology, and the Constructive-Interpretative Methodology. Through various instruments, such as memoirs, informal conversations, and conversational dynamics, an in-depth dialogue with the participant was established. Based on her expressions, indicators of subjective meanings and hypotheses regarding her subjective configuration of the learning process were constructed. During her internship, Nilce produced new subjective meanings and developed important subjective, relational, and operational resources for her future professional practice. The adopted theoretical, epistemological, and methodological framework enabled intelligibility of processes that are seldom investigated in the area of initial teacher education in biology.

Author Biographies

Marilda Vinhote Bentes, Instituto Federal de Educação

Possuo graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Roraima (2008); especialização em Pós-Graduação Lato Sensu em Psicopedagogia, pela Faculdade Albert Einstein, FALBE (2010); graduação em Letras, pela Universidade Estadual de Roraima (2013); especialização em Pós-Graduação Lato Sensu em Gestão do Trabalho Pedagógico: Administração, Orientação e Supervisão, pela Faculdade Machado de Assis, FAMA (2014); mestrado em Letras, pela Universidade Federal de Roraima (2016) e, atualmente, doutoranda do Programa Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática-REAMEC, da Universidade do Estado do Amazonas-UEA. Sou docente da área pedagógica do Departamento de Graduação (neste atuo diretamente nos cursos Letra Espanhol e Literatura Hispânica e na Licenciatura em Ciências Biológicas) e estou como Diretora de Extensão do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima - Campus Boa Vista. Tenho experiência, principalmente, na área de Estágio, com ênfase nos seguintes temas: Subjetividade, didática, interdisciplinaridade, funcionalismo, cognitivismo, processo ensino aprendizagem. 

José Moyses Alves, Federal University of Para

Cursei o Bacharelado em Psicologia na Universidade Federal do Pará (1983), o mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) na Universidade Federal de São Carlos (1987) e o doutorado em Psicologia (Psicologia Experimental) na Universidade de São Paulo (1993). Atualmente sou Professor Titular na Universidade Federal do Pará. Tenho experiência na área de Psicologia, com ênfase em processos de aprendizagem e desenvolvimento humano e na área de Educação em Ciências, especialmente nas análises da construção de conhecimentos em sala de aula e de aspectos subjetivos relacionados a ensinar e aprender.

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Published

2024-04-25

How to Cite

Bentes, M. V., & Alves, J. M. (2024). Subjective configuration of a licentiate student’s learning during the supervised biology internship. Education, 50(1), e59/1–23. https://doi.org/10.5902/1984644489335