Subjective configuration of a licentiate student's learning during the supervised biology internship
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644489335Keywords:
Subjectivity, Supervised Internship, Bachelor's Degree in BiologyAbstract
The learning that constitutes the preparation for future professional practice is motivated by subjective meanings related to life history, social subjectivity, and those produced during the learning process itself. This article presents a case study aimed at understanding the subjective configuration of Nilce’s learning process, a Biology undergraduate student, over two academic semesters. The research was grounded in the Theory of Subjectivity, Qualitative Epistemology, and the Constructive-Interpretative Methodology. Through various instruments, such as memoirs, informal conversations, and conversational dynamics, an in-depth dialogue with the participant was established. Based on her expressions, indicators of subjective meanings and hypotheses regarding her subjective configuration of the learning process were constructed. During her internship, Nilce produced new subjective meanings and developed important subjective, relational, and operational resources for her future professional practice. The adopted theoretical, epistemological, and methodological framework enabled intelligibility of processes that are seldom investigated in the area of initial teacher education in biology.
References
ANDRADE, Tiago Yamazaki Izumida. O estágio curricular supervisionado de licenciatura em Ciências Biológicas: um olhar a partir de uma perspectiva crítica. Tese de doutorado apresentada à Universidade Estadual Paulista. São Paulo-SP, 2019.
BARICHELLO, Marta Roselide Azeredo. A trama dos processos de inclusão/exclusão do outro na relação pedagógica: um estudo sobre a presença do outro no período de estágio do curso de ciências biológicas – licenciatura. Tese de doutorado apresentada à Universidade do Vale do Rio dos Sinos. São Leopoldo, 2018.
BARREIRO, Iraíde Marques de Freitas; GERBRAN, Raimunda Abou. Prática de Estágio Supervisionado na formação de professores. São Paulo: Avercamp, 2006.
BRASIL. Diário Oficial da União. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho (CLT). Brasília, DF, 26 set. 2008.
GOULART, D.M; MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns. Do desenvolvimento da personalidade ao desenvolvimento subjetivo: momento atual, histórico e desafios. In: CAMPOLINA, Luciana de Oliveira e SILVA SANTOS, Geandra Claudia (org.). Desenvolvimento e Aprendizagem: contribuições atuais da teoria cultural-histórica da Subjetividade. 1ed. Curitiba: CRV, 2023, v. 1, p. 35-57.
MITJANS MARTÍNEZ, Albertina; GONZÁLEZ REY, Fernando . A preparação para o exercício da profissão docente: contribuições da Teoria da Subjetividade. In: ROSSATO, Maristela; PERES, Vannúzia Leal Andrade. Formação de educadores e psicólogos: contribuições e desafios da subjetividade na perspectiva cultural-histórica. 1 ed. Curitiba: Appris, 2019, p. 13-40. Essa modificação altera a sequência
MITJANS MARTÍNEZ, Albertina; GONZÁLEZ REY, Fernando . O subjetivo e o operacional na aprendizagem escolar: Pesquisas e reflexões. In: A. MITJÀNS MARTÍNEZ; B.J.L. SCOZ, ; M.I.S. CASTANHO (org.). Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília: Liber Livros, 2012.
MELLO, Ana Cecília Romano de. Relações de poder na formação docente: julgamentos dos bens simbólicos do subcampo escolar durante o estágio supervisionado. Tese de doutorado apresentada à Universidade Federal de Paraná. Curitiba-PR, 2019.
MELLO, Ana Cecília Romano de; HIGA, Ivanilda. Busca por capitais no campo da escola e sua relação com o desenvolvimento profissional docente de professores supervisores de estágio de Ciências e Biologia. Periódico: Ciência & educação, 2018, Vol.24 (2), p.301-317.
MORAES, Camile Barbosa; GUZZI, Mara Eugênia Ruggiero de; SÁ, Luciana Passos. Influência do estágio supervisionado e do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na motivação de futuros professores de Biologia pela docência. Ciênc. Educ., Bauru, v. 25, n. 1, p. 235-253, 2019.
PIMENTA. Selma Garrido; LIMA. Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2010. 5 ed. (Coleção Docência em formação. Série: saberes pedagógicos).
PIRES, Carlos Danilo de Oliveira. A formação acadêmico-profissional de professores no curso de Ciências Biológicas da UFSC: uma reflexão sobre outros espaços pedagógicos. Tese de doutorado apresentada à Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis-SC, 2018.
GONZÁLEZ REY, Fernando . Subjetividade e Saúde: superando a clínica da patologia. São Paulo: Cortez, 2011. (Coleção Construindo o compromisso social da psicologia / coordenadora Ana Mercês Bahia Bock). isso também muda a ordem das referências
GONZÁLEZ REY, Fernando; MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns. Psicologia, educação e aprendizagem escolar: avançando na contribuição da leitura cultural histórica. São Paulo: Cortez, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

