“Besides being fagots, what do you two think you’re going to be in life?”: (re)cognition and representation of LGBTQIA+ in teaching
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644489069Keywords:
Basic Education, Images and Narratives, LGBTQIA Recognition, representativeness and RepresentationAbstract
Based on studies on gender and sexuality by Berenice Bento, Guacira Lopes Louro, Judith Butler and Michel Foucautl, and on Eduardo Miranda's conception of body-territory, this article discusses the movements of representation, representativeness and (re)knowledge provoked and produced by LGBTQIA+ teachers in Basic Education and which, in some way, (dis)configure images and present other narratives of the LGBT+ body to students. Through the Narrative Interview and the writing of self-portraits, six queer teachers from the state of Bahia tell their life-training-profession stories, focusing on the movements of representation and representativeness of their bodies in school institutions and the reconfigurations of their practices in the face of situations caused by dissident gender and sexuality. The results indicate that LGBTQIA+ teachers construct their school identities crossed by feelings of fear, anguish and retreat, but also that their corporalities (re)exist and function as support for those who recognize themselves in them and inhabit the body-territory -LGBT+ in teaching.
References
BENTO, Berenice. Brasil, ano zero: estado, gênero, violência. Salvador: Edufba, 2021.
BENTO, Berenice. Transviad@s: gênero, sexualidade e direitos humanos. Salvador: Edufba, 2017a.
BENTO, Berenice. A reinvenção do corpo: sexualidade e gênero na experiência transexual. 3ªed. Salvador: Edufba, 2017b.
BUTLER, Judith. Como os corpos se tornam matéria: entrevista com Judith Butler [Entrevista concedida a] PRINS, Baukje; MEIJER, Irene Costera.. Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, p.155-167, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2002000100009&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 30 maio 2020.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Trad.: Rogério Bettoni. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
BUTLER, Judith. Quadros de Guerra: quando a vida é passível de luto? Trad. Sérgio Tadeu de Niemeyer Lamarão e Arnaldo Marques da Cunha. 5ª ed. - Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad.: Renato Aguiar. 17ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.
CURIEL, Ochy. La Nación Heterosexual: análisis del discurso jurídico y el régimen heterossexual desde la antropología de la dominación. 1ª ed. Bogotá, D.C. Colombia, 2013. Disponível em: file:///C:/Users/alvar/Downloads/La%20nacion%20heterosexual.%20Ochy%20Curiel.pdf. Acesso em: 15 jan. 2021
DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e Socialização: os ateliês biográficos de projeto. Trad. Maria Carolina Nogueira Dias e Helena C. Chamliam. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, p. 359-371, maio/ago 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/GxgXTXCCBkYzdHzbMrbbkpM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2021.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. 41ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes,2013.
GOMES DE OLIVEIRA, Megg Rayara. Nem ao centro, nem à margem! Corpos que escapam às normas de raça e de gênero. 1ª Ed. Salvador/BA: Editora Devires, 2020.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
MIRANDA, Eduardo Oliveira. "O negro do Pomba quando sai da Rua Nova, ele traz na cinta uma cobra coral": os desenhos dos corpos-territórios evidenciados pelo Afoxé Pomba de Malê. 2014. 180 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Desenho Cultura e Interatividade) - Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2014. Disponível em: http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/97. Acesso em: 12 set. 2020.
MIRANDA, Eduardo Oliveira. Corpo-território e educação decolonial: proposições afro-brasileiras na invenção da docência. - Salvador: EDUFBA, 2020. Disponível em: corpo-territorio-educacao-decolonial-repositorio (1).pdf. Acesso em: 12 mar. 2021.
ODARA, Thiffany. Pedagogia da Desobediência: travestilizando a eduação. 1ª ed. Salvador-BA: Ed. Devires, 2020.
PINHO, Osmundo de Araújo. O efeito do sexo: políticas de raça, gênero e miscigenação. Cad. Pagu n. 23, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-83332004000200004. Acesso em:2 nov. 2022
RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco. Entre a roça e a cidade: identidades, discursos e saberes na roça. Tese (Doutorado). Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação, 2008. Disponível em https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/11124/1/Jane%20Rios%20parte%201.pdf. Acesso em: 3 mar. 2020
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

