“Besides being fagots, what do you two think you’re going to be in life?”: (re)cognition and representation of LGBTQIA+ in teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644489069

Keywords:

Basic Education, Images and Narratives, LGBTQIA Recognition, representativeness and Representation

Abstract

Based on studies on gender and sexuality by Berenice Bento, Guacira Lopes Louro, Judith Butler and Michel Foucautl, and on Eduardo Miranda's conception of body-territory, this article discusses the movements of representation, representativeness and (re)knowledge provoked and produced by LGBTQIA+ teachers in Basic Education and which, in some way, (dis)configure images and present other narratives of the LGBT+ body to students. Through the Narrative Interview and the writing of self-portraits, six queer teachers from the state of Bahia tell their life-training-profession stories, focusing on the movements of representation and representativeness of their bodies in school institutions and the reconfigurations of their practices in the face of situations caused by dissident gender and sexuality.  The results indicate that LGBTQIA+ teachers construct their school identities crossed by feelings of fear, anguish and retreat, but also that their corporalities (re)exist and function as support for those who recognize themselves in them and inhabit the body-territory -LGBT+ in teaching.

Author Biography

Janivaldo Pacheco Cordeiro, Instituto Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação e Contemporaneidade (PPGEduC) pela Universidade do Estado da Bahia (Uneb) com período de estágio doutoral no Departamento de Sociologia da Universidade de Brasília (UNB) e mestre em Educação em Ciências e Matemática (Educimat) pelo Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes). Atua como professor de Matemática do Ifes (Campus Vitória) e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (Educimat) . Líder do Grupo de Pesquisa Educação Matemática, Diferença e Inclusão (DevirES. Integrante do Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade na Educação Básica (DIVERSO - Uneb), e participa do Grupo de discussão Retóricas do Poder (Gerpor - UnB).

References

BENTO, Berenice. Brasil, ano zero: estado, gênero, violência. Salvador: Edufba, 2021.

BENTO, Berenice. Transviad@s: gênero, sexualidade e direitos humanos. Salvador: Edufba, 2017a.

BENTO, Berenice. A reinvenção do corpo: sexualidade e gênero na experiência transexual. 3ªed. Salvador: Edufba, 2017b.

BUTLER, Judith. Como os corpos se tornam matéria: entrevista com Judith Butler [Entrevista concedida a] PRINS, Baukje; MEIJER, Irene Costera.. Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, p.155-167, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2002000100009&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 30 maio 2020.

BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Trad.: Rogério Bettoni. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

BUTLER, Judith. Quadros de Guerra: quando a vida é passível de luto? Trad. Sérgio Tadeu de Niemeyer Lamarão e Arnaldo Marques da Cunha. 5ª ed. - Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad.: Renato Aguiar. 17ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

CURIEL, Ochy. La Nación Heterosexual: análisis del discurso jurídico y el régimen heterossexual desde la antropología de la dominación. 1ª ed. Bogotá, D.C. Colombia, 2013. Disponível em: file:///C:/Users/alvar/Downloads/La%20nacion%20heterosexual.%20Ochy%20Curiel.pdf. Acesso em: 15 jan. 2021

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e Socialização: os ateliês biográficos de projeto. Trad. Maria Carolina Nogueira Dias e Helena C. Chamliam. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, p. 359-371, maio/ago 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/GxgXTXCCBkYzdHzbMrbbkpM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2021.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. 41ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes,2013.

GOMES DE OLIVEIRA, Megg Rayara. Nem ao centro, nem à margem! Corpos que escapam às normas de raça e de gênero. 1ª Ed. Salvador/BA: Editora Devires, 2020.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

MIRANDA, Eduardo Oliveira. "O negro do Pomba quando sai da Rua Nova, ele traz na cinta uma cobra coral": os desenhos dos corpos-territórios evidenciados pelo Afoxé Pomba de Malê. 2014. 180 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Desenho Cultura e Interatividade) - Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2014. Disponível em: http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/97. Acesso em: 12 set. 2020.

MIRANDA, Eduardo Oliveira. Corpo-território e educação decolonial: proposições afro-brasileiras na invenção da docência. - Salvador: EDUFBA, 2020. Disponível em: corpo-territorio-educacao-decolonial-repositorio (1).pdf. Acesso em: 12 mar. 2021.

ODARA, Thiffany. Pedagogia da Desobediência: travestilizando a eduação. 1ª ed. Salvador-BA: Ed. Devires, 2020.

PINHO, Osmundo de Araújo. O efeito do sexo: políticas de raça, gênero e miscigenação. Cad. Pagu n. 23, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-83332004000200004. Acesso em:2 nov. 2022

RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco. Entre a roça e a cidade: identidades, discursos e saberes na roça. Tese (Doutorado). Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação, 2008. Disponível em https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/11124/1/Jane%20Rios%20parte%201.pdf. Acesso em: 3 mar. 2020

Published

2025-07-08

How to Cite

Cordeiro, J. P. (2025). “Besides being fagots, what do you two think you’re going to be in life?”: (re)cognition and representation of LGBTQIA+ in teaching. Education, 50(1), e94/1–23. https://doi.org/10.5902/1984644489069