Management of inclusive university policies for migrants and refugees: A study on the school project
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644469979Keywords:
Higher Education Management, Social Responsibility, Scholas Project, Migrants and RefugeesAbstract
The research aims to analyze how the management of the processes of inclusion of migrants in the universities of the Scholas Project takes place. The problem is how, within the scope of Management Policies, does the inclusion of migrants take place in the universities of the Scholas Project? The methodology has a qualitative approach. It is characterized by being a Multiple Case Study when considering the study of universities around the world, which participate in the Scholas Project with migrants. Data collection includes bibliographic review, document analysis, with a search on platforms such as Scielo and Capes, and a questionnaire sent to the universities involved in the research. Data analysis considers Content Analysis (BARDIN, 2011). The Empirical Field serves Project Scholas universities that work with refugees. The results confirm that the migrant population lacks assistance focused on their main needs, such as inclusion in the university context, welcoming culture through language teaching and digital inclusion for the world of work. The actions carried out are recent, not presenting a global service to the demands of those attended. Management lacks specific planning. We propose four axes of inclusive policies: Inclusive university policy; the culture of welcome; digital inclusion for the world of work; the inclusion in the university life, in addition to extension programs. The final considerations suggest the creation of policies with universal axes for the inclusion and exercise of citizenship by migrants and refugees.
References
ACNUR. Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados. Protegendo refugiados no Brasil e no mundo. Brasília: Agência da ONU para Refugiados. 2016. Disponible en: https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/portugues/Publicacoes/2016/Protegendo_Refugiados_no_Brasil_e_no_Mundo_2016.pdf. Accedido en: 15 fev. 2022.
ACNUR. Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados. Bem-vindo às Nações Unidas. 2019a. Disponible en: https://nacoesunidas.org/agencia/acnur. Accedido en: 25 fev. 2022.
ACNUR. Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados. Histórico. 2019b. Disponible en: https://www.acnur.org/portugues/historico. Accedido en: 25 mar. 2022.
AGUIAR, R. R. de. A proteção dos direitos humanos dos refugiados em Goiás: uma análise sobre a formulação de políticas públicas. 2019. Dissertação (Mestrado em Direitos Humanos). Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Direitos Humanos da Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019. Disponible en: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/10352/5/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20-%20Rafaella%20Ribeiro%20de%20Aguiar%20-%202019.pdf. Accedido en: 15 jan. 2022.
ALMEIDA FILHO, J. C.. O ensino de português como língua não-materna: concepções e contextos de ensino. Museu da Língua Portuguesa: Estação da Luz, 2017. Disponible em: https://museudalinguaportuguesa.org.br/wp-content/uploads/2017/ 09/ENSINO-COMO-LINGUA-NAO-MATERNA.pdf. Accedido en: 22 nov. 2020.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Decreto no 50.215, de 28 de janeiro de 1961. Estatuto dos Refugiados, 1961. Disponiblel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9474.htm. Accedido en: 05 jun. 2019.
CRIADO, M. J. Vieja y nueva migración. Rasgos, supuestos y evidencias. Revista internacional de sociología, v. 58, n. 26, p. 159-183, 2000. Disponible en: http://revintsociologia.revistas.csic.es/index.php/revintsociologia/article/view/799. Accedido en: 14 jul. 2019.
CULTORI DELL`INCONTRO. Instituiciones participantes. 2019. Disponible en: https://cultoridellincontro.org/es/instituciones-participantes. Accedido en: 07 mar. 2022.
ONU. Declaração Universal Dos Direitos Humanos. A origem do ACNUR (UNHCR), 1948. Disponible en: https://declaracao1948.com.br/2018/04/11/acnur-unhcr-refugiados. Accedido en: 15 ago. 2021.
FRANCISCO, P.. Mensagem do Papa Francisco para o dia mundial do migrante e do refugiado. Tema: Não se trata apenas de migrantes, 2019. Disponible en: http://www.vatican.va/content/francesco/pt/messages/migration/documents/papa-francesco_20190527_world-migrants-day-2019.html. Accedido en: 22 dez. 2021.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo, SP: Atlas, 2010.
LIMA, J. B. B. et al. Refúgio no Brasil caracterização dos perfis socio demográficos dos refugiados (1998-2014). Brasília, DF: IPEA, 2017.
MEYER Jr, V.; PASCUCCI, L.; MANGOLIN, L.. Gestão estratégica: um exame de práticas em universidades privadas. Revista de Administração Pública, v. 46, p. 49-70, 2012. Disponible en: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-76122012000100004&script=sci_abstract&tlng=pt em. Accedido en: 19 jul. 2020.
MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Coleção temas sociais, 34. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2012.
NAÇÕES UNIDAS BRASIL. ACNUR Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados. 2016. Disponible en: https://nacoesunidas.org/agencia/acnur. Accedido en: 15 ago. 2021.
OIM. ONU Migración. Informe sobre las migraciones en el mundo 2020. 2020. Recuperado de https://publications.iom.int/system/files/pdf/wmr_2020_es.pdf. Accedido en: 10 jan. 2022.
PERTICARA, M. (2009). Introducción. In: Fischer-Bollin, P. (Org.) Migración y políticas sociales en América Latina. Rio de Janeiro, RJ: Konrad-Adenauer-Stiftung. p. 9-14.
SAYAGO, Ó. A. P.. El proyecto educativo de Francisco. Editora: Confederación Interamericana de Educación Católica (CIEC). Bogotá, Colombia: Suramérica, 2018. Disponible en: http://ciec.edu.co/wp-content/uploads/2018/ 11/PROYECTO-EDUCATIVO-FRANCISCO.pdf. Accedido en: 25 out. 2021.
SCHOLAS OCCURRENTES. Una chiamata per creare la Cultura dell’Incontro, 2019. Disponible en: https://www.scholas occurrentes.org/it/. Accedido en: 22 nov. 2021.
YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Bookman editora, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

