Management of inclusive university policies for migrants and refugees: A study on the school project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644469979

Keywords:

Higher Education Management, Social Responsibility, Scholas Project, Migrants and Refugees

Abstract

The research aims to analyze how the management of the processes of inclusion of migrants in the universities of the Scholas Project takes place. The problem is how, within the scope of Management Policies, does the inclusion of migrants take place in the universities of the Scholas Project? The methodology has a qualitative approach. It is characterized by being a Multiple Case Study when considering the study of universities around the world, which participate in the Scholas Project with migrants. Data collection includes bibliographic review, document analysis, with a search on platforms such as Scielo and Capes, and a questionnaire sent to the universities involved in the research. Data analysis considers Content Analysis (BARDIN, 2011). The Empirical Field serves Project Scholas universities that work with refugees. The results confirm that the migrant population lacks assistance focused on their main needs, such as inclusion in the university context, welcoming culture through language teaching and digital inclusion for the world of work. The actions carried out are recent, not presenting a global service to the demands of those attended. Management lacks specific planning. We propose four axes of inclusive policies: Inclusive university policy; the culture of welcome; digital inclusion for the world of work; the inclusion in the university life, in addition to extension programs. The final considerations suggest the creation of policies with universal axes for the inclusion and exercise of citizenship by migrants and refugees.

Author Biographies

Paulo Fossatti, Universidade La Salle

Doutor em Educação. Reitor da Universidade La Salle, Canoas/RS, Brasil. Docente do PPG Educação desta universidade. Bolsista Pesquisador Produtividade CNPq. Líder do grupo de pesquisa Gestão Educacional nos diferentes contextos.  

Cátia Rosane da Rocha Wurth , Universidade La Salle

Mestra em Educação pela Universidade La Salle. Integrante do grupo de pesquisa Gestão Educacional em diferentes contextos e professora voluntária de Língua Portuguesa para estrangeiros e de espanhol para brasileiros nesta mesma instituição.

References

ACNUR. Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados. Protegendo refugiados no Brasil e no mundo. Brasília: Agência da ONU para Refugiados. 2016. Disponible en: https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/portugues/Publicacoes/2016/Protegendo_Refugiados_no_Brasil_e_no_Mundo_2016.pdf. Accedido en: 15 fev. 2022.

ACNUR. Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados. Bem-vindo às Nações Unidas. 2019a. Disponible en: https://nacoesunidas.org/agencia/acnur. Accedido en: 25 fev. 2022.

ACNUR. Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados. Histórico. 2019b. Disponible en: https://www.acnur.org/portugues/historico. Accedido en: 25 mar. 2022.

AGUIAR, R. R. de. A proteção dos direitos humanos dos refugiados em Goiás: uma análise sobre a formulação de políticas públicas. 2019. Dissertação (Mestrado em Direitos Humanos). Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Direitos Humanos da Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019. Disponible en: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/10352/5/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20-%20Rafaella%20Ribeiro%20de%20Aguiar%20-%202019.pdf. Accedido en: 15 jan. 2022.

ALMEIDA FILHO, J. C.. O ensino de português como língua não-materna: concepções e contextos de ensino. Museu da Língua Portuguesa: Estação da Luz, 2017. Disponible em: https://museudalinguaportuguesa.org.br/wp-content/uploads/2017/ 09/ENSINO-COMO-LINGUA-NAO-MATERNA.pdf. Accedido en: 22 nov. 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Decreto no 50.215, de 28 de janeiro de 1961. Estatuto dos Refugiados, 1961. Disponiblel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9474.htm. Accedido en: 05 jun. 2019.

CRIADO, M. J. Vieja y nueva migración. Rasgos, supuestos y evidencias. Revista internacional de sociología, v. 58, n. 26, p. 159-183, 2000. Disponible en: http://revintsociologia.revistas.csic.es/index.php/revintsociologia/article/view/799. Accedido en: 14 jul. 2019.

CULTORI DELL`INCONTRO. Instituiciones participantes. 2019. Disponible en: https://cultoridellincontro.org/es/instituciones-participantes. Accedido en: 07 mar. 2022.

ONU. Declaração Universal Dos Direitos Humanos. A origem do ACNUR (UNHCR), 1948. Disponible en: https://declaracao1948.com.br/2018/04/11/acnur-unhcr-refugiados. Accedido en: 15 ago. 2021.

FRANCISCO, P.. Mensagem do Papa Francisco para o dia mundial do migrante e do refugiado. Tema: Não se trata apenas de migrantes, 2019. Disponible en: http://www.vatican.va/content/francesco/pt/messages/migration/documents/papa-francesco_20190527_world-migrants-day-2019.html. Accedido en: 22 dez. 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo, SP: Atlas, 2010.

LIMA, J. B. B. et al. Refúgio no Brasil caracterização dos perfis socio demográficos dos refugiados (1998-2014). Brasília, DF: IPEA, 2017.

MEYER Jr, V.; PASCUCCI, L.; MANGOLIN, L.. Gestão estratégica: um exame de práticas em universidades privadas. Revista de Administração Pública, v. 46, p. 49-70, 2012. Disponible en: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-76122012000100004&script=sci_abstract&tlng=pt em. Accedido en: 19 jul. 2020.

MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Coleção temas sociais, 34. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2012.

NAÇÕES UNIDAS BRASIL. ACNUR Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados. 2016. Disponible en: https://nacoesunidas.org/agencia/acnur. Accedido en: 15 ago. 2021.

OIM. ONU Migración. Informe sobre las migraciones en el mundo 2020. 2020. Recuperado de https://publications.iom.int/system/files/pdf/wmr_2020_es.pdf. Accedido en: 10 jan. 2022.

PERTICARA, M. (2009). Introducción. In: Fischer-Bollin, P. (Org.) Migración y políticas sociales en América Latina. Rio de Janeiro, RJ: Konrad-Adenauer-Stiftung. p. 9-14.

SAYAGO, Ó. A. P.. El proyecto educativo de Francisco. Editora: Confederación Interamericana de Educación Católica (CIEC). Bogotá, Colombia: Suramérica, 2018. Disponible en: http://ciec.edu.co/wp-content/uploads/2018/ 11/PROYECTO-EDUCATIVO-FRANCISCO.pdf. Accedido en: 25 out. 2021.

SCHOLAS OCCURRENTES. Una chiamata per creare la Cultura dell’Incontro, 2019. Disponible en: https://www.scholas occurrentes.org/it/. Accedido en: 22 nov. 2021.

YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Bookman editora, 2015.

Published

2024-01-31

How to Cite

Fossatti, P., & Wurth , C. R. da R. (2024). Management of inclusive university policies for migrants and refugees: A study on the school project. Education, 49(1), e24/1–21. https://doi.org/10.5902/1984644469979