Quality of life: perception of elders in a Family Health Unit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/217976925240

Keywords:

Primary health care, Old age assistance, Quality of life

Abstract

Objective: to investigate the perception of a group of elderly in a Family Health Unit of Recife/PE, about quality of life. Method: qualitative study, conducted with ten elderly during home visits in April 2011, using semi-structured interview using a voice recorder. The material was analyzed through content analysis technique. Results: three categories were extracted: the definition of what is quality of life for the elderly, the significance of the loss of functional capacity and autonomy and the importance of home and family relationships. Conclusion: emerged clearly from the perception of older people that for them the quality of life is conditioned by the absence of disease, possession of a good financial resources, access to health services and family support to carry out their daily activities and caring

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Estela Rodrigues Paiva Alves, Faculdades de Enfermagem Nova Esperança, João Pessoa, PB

Doutora em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal da Paraíba (PPGenf/UFPB). Mestra em Enfermagem pelo Programa Associado de Pós-Graduação da Universidade de Pernambuco e Universidade Estadual da Paraíba (PPGenf/UPE/UEPB), com período Sandwiche na Escola de Enfermagem Anna Nery da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Especialista em Didático-pedagógica para Educação em Enfermagem pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); Especialista em Saúde da Família pelo Instituto Brasileiro de Pós-Graduação e Extensão (IBPEX/Recife); Especialista em Enfermagem em Ginecologia e Obstetrícia pela Faculdade Unyleya. Bacharela em Enfermagem pela Faculdade de Enfermagem Nova Esperança (FACENE) e licenciada pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). É Terapeuta Comunitária pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do Curso de Especialização Lato Sensu em Urgência e Emergência e Unidade de Terapia Intensiva, do curso de bacharelado em Enfermagem, nas disciplinas: Enfermagem em Urgência e Emergência; Atenção Integral de Enfermagem à Saúde do Adulto I (Saúde do Homem); Trabalho de Conclusão de Curso I e Conclusão do Relatório de Pesquisa e Defesa do TCC e do curso de bacharelado em Educação Física, na disciplina de Prevenção de Acidentes e Socorros de Urgência, da FACENE. Foi colaboradora do Projeto FACENE no Atendimento Pré-Hospitalar (FAPH): capacitando o cidadão para condutas emergenciais. Tem experiência na Assistência de Enfermagem e na Docência, com ênfase em Saúde Pública, atuando principalmente nas seguintes áreas do conhecimento: Enfermagem em Ginecologia e Obstetrícia - especialmente na subárea: Climatério; Enfermagem em Saúde do Homem e Enfermagem em Urgência e Emergência. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em História Oral e Saúde da Mulher (GEPHOSM) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Saúde Mental Comunitária (GEPSMC), vinculado ao PPGenf/UFPB.

Maria Djair Dias, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB

Docente Associada do Departamento de Enfermagem Saúde Pública e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Aurélio Molina da Costa, Universidade de Pernambuco, Recife, PE

Docente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem (PAPGEn-UPE/UEPB).

Andréa Rosane Sousa Silva, Universidade de Pernambuco, Recife, PE

Mestre em Enfermagem em Promoção à Saúde pelo Programa Associado de Pós-Graduação da Universidade de Pernambuco e Universidade Estadual da Paraíba (PAPGEn-UPE/UEPB).

Mayara Melo da Silva, Universidade de Pernambuco, Recife, PE

Graduanda de Enfermagem pela Universidade de Pernambuco (UPE).

Renata Vilarindo Seabra, Universidade de Pernambuco, Recife, PE

Graduanda de Enfermagem pela Universidade de Pernambuco (UPE).

Published

2012-12-27

How to Cite

Alves, E. R. P., Dias, M. D., Costa, A. M. da, Silva, A. R. S., Silva, M. M. da, & Seabra, R. V. (2012). Quality of life: perception of elders in a Family Health Unit. Revista De Enfermagem Da UFSM, 2(3), 487–495. https://doi.org/10.5902/217976925240

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.