School as a place for learning first aid

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769236176

Keywords:

Health promotion, Nursing, Adolescent, Health education

Abstract

Objectives: to implement an educational strategy about first aid in students from public and private schools and to verify their knowledge before and after the educational intervention. Method: quantitative, descriptive, exploratory research, carried out with 48 ninth-year students. In order to verify students' knowledge, ten objective and multiple choice questions were used pre and post-test. The collection was carried out from September to December 2016, totaling six meetings. Data analysis was carried out using PASW Statistics for Windows software, version 20.0. McNemar and Chi-square tests were used. Results: there was a statistically significant difference between the correct answers in the post-test questions about choking (p2=0.008), electric shock (p2=0.018), hemorrhage (p2=0.004), and cardiorespiratory arrest (p2=0.041). The average of correct answers in public and private schools were, respectively, 70.0% and 85.5%. Conclusion: students obtained significant learning through the educational intervention, emphasizing the relevance of including the discipline of first aid in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Monaliza Ribeiro Mariano Grimaldi, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB, Acarape, CE

Enfermeira. Doutora em Enfermagem, Professora do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Luci Maira Silva Gonçalves, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB, Acarape, CE

Enfermeira. Curso de Enfermagem da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Ana Carolina de Oliveira Silva Melo, Secretaria de Saúde do Estado do Ceará, Fortaleza, CE

Enfermeira. Residente de enfermagem em terapia intensiva, Secretaria de Saúde do Estado do Ceará

Francisco Ivandi Melo, Corpo de Bombeiros do Estado do Ceará, Fortaleza, CE

1º Sargento do Corpo de Bombeiros Militar do Estado do Ceará

Adriana Sousa Carvalho de Aguiar, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, CE

Enfermeira, Mestre em Enfermagem, Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde da Universidade Estadual do Ceará

Morgama Mara Nogueira Lima, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB, Acarape, CE

Enfermeira. Mestre em Enfermagem, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Acarape, (CE),Especialista em Enfermagem cardiovascular, Universidade Estadual do Ceará

References

Vilaça L, Cardoso PR. Intoxicaçoes na infância: panorama geral do perfil das intoxicações em diferentes países. Rev Méd Minas Gerais [Internet]. 2014 [acesso em 2018 out 14];24(1):21-5. Disponível em: http://rmmg.org/artigo/detalhes/597 doi:10.5935/2238-3182.20140012

Gonçalves AC, Echevarría-Guanilo ME, Gonçalves N, Rossi LA, Farina Júnior JA. Caracterização de pacientes atendidos em um serviço de queimados e atitudes no momento do acidente. Rev Eletrônica Enferm [Internet]. 2012 out-dez [acesso em 2018 set 24];14(4):866-72. Disponível em: http://fen.ufg.br/revista/v14/n4/pdf/v14n4a15.pdf doi:10.5216/ree.v14i4.15186

Costa CWA, Moura DL, Costa FLO, Melo RS, Moreira SR. Unidade didática de ensino dos primeiros socorros para escolares: efeitos do aprendizado. Pensar Prát [Internet]. 2015 abr-jun [acesso em 2018 out 10];(18)2:338–49. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/30205 doi: 10.5216/rpp.v18i2.30205

Oliveira MR, Leonel ARA, Montezeli JH, Gastaldi AB, Martins EAP, Caveião C. Conception of undergraduate nursing students on the practice of health education on first aid. Rev RENE [Internet].2015 mar-abr [acesso em 2018 out 14];16(2):150-8.Disponível em: http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/2696/2081 doi:10.15253/2175-6783.2015000200003

Patrício ACFA, Santos JS, Albuquerque KF, Alves KL, Duarte MCS, Pérez VLAB. Atendimento pré - hospitalar móvel: identificando agravos à saúde da pessoa idosa. Rev Pesqui Cuid Fundam [Internet]. 2016 abr-jun [acesso em 2018 nov 05];8(2):4223-30.Disponível em: http://seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/4217 doi: https://doi.org/10.9789/2175-5361

Guimarães HP, Olivato GB, Pispico A. Ressuscitação cardíaca pré-hospitalar do pré-hospitalar à sala de emergência: minutos que salvam uma vida – suporte básico. Rev Soc Cardiol Estado de São Paulo [Internet]. 2018 [acesso em 2018 set 20];28(3):302-11. Disponível em: http://socesp.org.br/revista/assets/upload/revista/7626911271539115635pdfptRESSUSCITAÇÃO%20CARDÍACA%20PRÉ-HOSPITALAR.%20DO%20PRÉ-HOSPITALAR%20À%20SALA%20DE%20EMERGÊNCIA_REVISTA%20SOCESP%20V28%20N3.pdf doi: http://dx.doi.org/10.29381/0103-8559/20182803302-11

Presidência da República (BR). Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 13.722, de 4 de outubro de 2018: torna obrigatória a capacitação em noções básicas de primeiros socorros de professores e funcionários de estabelecimentos de ensino públicos e privados de educação básica e de estabelecimentos de recreação infantil [Internet]. 2018 [acesso em 2019 abr 24]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/L13722.htm

Calandrim LF, Santos AB, Oliveira LR, Massaro LG, Vedovato CA, Boaventura AP. First aid at school: teacher and staff training. Rev RENE [Internet]. 2017 maio-jun [acesso em 2018 set 14];18(3):292-9. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/20045/30696 doi: 10.15253/2175-6783.2017000300002

Pereira KC, Paulino JR, Saltarelli RMF, Carvalho AMP, Santos RB, Silveira TVL, et al. A construção de conhecimentos sobre prevenção de acidentes e primeiros socorros por parte do público leigo. Rev Enferm Cent-Oeste Min [Internet]. 2015 jan-abr [acesso em 2018 out 14];5(1):1478-85. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/recom/article/viewFile/456/837

Mesquita TM, Albuquerque RS, Bonfim AMA, Sales MLH, Santana MCCP, Ferreira AMV. Educational resource to first aid education in the teaching-learning process for public school children. Rev Ciênc Plur [Internet]. 2017 [acesso em 2018 nov 08];3(1):35-50. Disponível em: http://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-848592

Sönmez Y, Uskun E, Pehlivan A. Knowledge levels of pre-school teachers related with basic first-aid practices, Isparta sample. Türk Ped Arş [Internet]. 2014 [acesso em 2018 nov 10];49(3):238-46. Disponível em: https://www.journalagent.com/tpa/pdfs/TPA_49_3_238_246.pdf doi: http://doi.org/10.5152/tpa.2014.1581

Joseph N, Narayanan T, Bin Zakaria S, Nair AV, Belayutham L, Subramanian AM, et al. Awareness, attitudes and practices of first aid among school teachers in Mangalore, South India. J Prim Health Care [Internet]. 2015 [acesso em 2018 out 14];7(4):274-81. Disponível em: https://www.publish.csiro.au/hc/pdf/HC15274 doi: 10.1071/HC15274

Kawakame PMG, Miyadahira AMK. Assessment of the teaching-learning process in students of the health area: cardiopulmonary resuscitation maneuvers. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2015 [acesso em 2018 out 14];49(4):652-8. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342015000400657 doi: 10.1590/S0080-623420150000400017

Martins AR. Educación para la salud en primeros auxilios dirigida al personal docente del ámbito escolar. Enferm Univ [Internet]. 2015 [acesso em 2018 set 14];12(2):88-92. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1665706315000056 doi: 10.1016/j.reu.2015.04.004

Ministério da Saúde (BR). Passo a Passo PSE: Programa de Saúde na Escola [Internet]. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2011 [acesso em 2020 jan 15]. Disponível em: http://189.28.128.100/dab/docs/legislacao/passo_a_passo_pse.pdf

Secretaria de Saúde do Distrito Federal (BR). Projeto Samuzinho [Internet]. Brasília (DF); 2018 [acesso em 2020 jan 15]. Disponível em: http://www.saude.df.gov.br/projeto-samuzinho/

Oliveira IS, Souza IP, Marques SM, Cruz AF. Knowledge of educators on prevention of accidents in childhood. Rev Enferm UFPE On Line [Internet]. 2014 [acesso em 2019 abr 25];8(2):279-85. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/9672 doi: 10.5205/reuol.4688-38583-1-RV.0802201407

Galindo Neto NM, Carvalho GCN, Castro RCMB, Caetano JA, Santos ECB, Silva TM, et al. Teachers’ experiences about first aid at school. Rev Bras Enferm [Internet]. 2018 [acesso em 2019 abr 25];71(Supl 4):1678-82. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v71s4/pt_0034-7167-reben-71-s4-1678.pdf doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0715

Published

2020-03-11

How to Cite

Grimaldi, M. R. M., Gonçalves, L. M. S., Melo, A. C. de O. S., Melo, F. I., Aguiar, A. S. C. de, & Lima, M. M. N. (2020). School as a place for learning first aid. Revista De Enfermagem Da UFSM, 10, e20. https://doi.org/10.5902/2179769236176

Issue

Section

Artigos Originais

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.