Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769225391

Keywords:

Nursing undergraduate programs, Nursing, Quality of life, Nursing students

Abstract

Aim: to understand the perceptions of nursing students related to Quality of Life (QL) during the academic trajectory at a Federal Public University. Method: an exploratory, qualitative study carried out with 14 students from a Federal Public University between August and October 2012. The instruments of data collection were the semistructured interview and the field diary, with subsequent content analysis. Results: Two categories emerged: "The university ... either promoter and non-promoter of quality of life" and "Supervised Internship and Course Conclusion Paper as the cause of health problems". The promoting dimensions of QL are: group activities, interaction between communityscientific community, and the knowledge transformed in the university. Regarding the nonpromoters of QL, we can see: inadequate feeding; Teachers' requirements; Extensive workload and high time demand; and, practical activities of the subjects. Conclusion: There is a need for adaptation in the academic journey to obtain an improvement in the QL

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Macedo Carvalho Freitas, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RECÔNCAVO DA BAHIA, Cruz das Almas, BA

Mestranda do Programa de Pós graduação em Saúde Coletiva da Universidade Estadual de Feira de Santana- UEFS (2016). Pesquisadora CAPES, bolsista integrante do Núcleo de Pesquisa de Epidemiologia- NEPI-UEFS (2016). Especialista em Enfermagem do Trabalho pela UNINTER (2015), Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia- UFRB (2013). 

Josele Farias de Rodrigues Santa Bárbara, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RECÔNCAVO DA BAHIA, Cruz das Almas, BA

Graduada em Enfermagem (2002) e Mestre em Saúde Coletiva (2006), pela Universidade Estadual de Feira de Santana- UEFS. Doutoranda em Saúde Pública pelo Instituto de Saúde Coletiva da Universidade Federal da Bahia- (ISC/UFBA). Professora Assistente da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia- (UFRB).

Paulo Roberto Lima Falcão do Vale, Universidade Estadual de Feira de Santana, feira de Santana, BA

Enfermeiro graduado pela Universidade Estadual de Feira de Santana. Especialista em Saúde da Família pelo Programa de Residência Multiprofissional em Saúde, da Univerisidade do Estado da Bahia (UNEB). Mestrando em Saúde Coeltiva pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Pesquisador do n´pucleo de Estudos e Pesquisas sobre o cuidar/cuidado (NUPEC- UEFS).

Silas Santos Carvalho, Faculdade Anísio Teixeira, feira de santana, BA

Mestrando em Saúde Coletiva na Universidade Estadual de Feira de Santana-BA (UEFS). Possui Pós-graduação em Saúde da Mulher e Enfermagem Obstétrica e Bacharelado em Enfermagem pela Faculdade Anísio Teixeira (FAT) de Feira de Santana-BA. Licenciatura em Matemática pela Universidade do Tocantins (UNITINS). Experiência profissional nas áreas de Educação e Saúde e Projetos de Pesquisa. Colaborador de pesquisa no Núcleo de Estudos Avançados em Epidemiologia, Educação em Saúde e Inovação - NESSI (FAT). Integrante e pesquisador do Núcleo de Pesquisa, Prática Integrada e Investigação Multidisciplinar - NUPPIIM (UEFS).

 

Letícia Falcão de Carvalho, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), mestranda em saúde Coletiva pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), e especialisata em enfermagem obstétrica em conclusão pela UNINTER/IBPEX

Givanildo da Silva Nery, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RECÔNCAVO DA BAHIA, Cruz das Almas, BA

Graduado em Psicologia pela Faculdade Nobre de Feira de Santana, mestrando em Saúde Coeltiva na Univerisdade Estadual de Feira de Santana (UEFS) e integrante do Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre Vulnerabilidades e Saúde- NIEVS-UEFS

Published

2017-09-11

How to Cite

Freitas, A. M. C., Bárbara, J. F. de R. S., Vale, P. R. L. F. do, Carvalho, S. S., Carvalho, L. F. de, & Nery, G. da S. (2017). Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory. Revista De Enfermagem Da UFSM, 7(2), 152–166. https://doi.org/10.5902/2179769225391

Issue

Section

Artigos Originais

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.