HYPERMEDIATED ENVIRONMENTS AND THE PROCESS OF TEXTUAL PRODUCTION AND REVISION: THE USE OF PADLET AS AN EDUCATIONAL TOOL
Keywords:
Digital Literacy, High school, Text, Revision.Abstract
This article aims to report the experience of applying a digital tool, called PADLET, in textual production and revision activities in Portuguese language classes. Remote teaching brought many challenges for teachers and students and the practice of school writing was one of them. It was possible to assess issues such as the importance of digital literacy in schools, the insertion of hypermedia models for text correction and the exchange of experience between the subjects involved in this process through the observation of a high school class. Technology is related to the new generation of students inserted in the virtual environment in which the student, connected to these new media, has the possibility to put into practice their knowledge of the world through activities that are related to their daily lives. Furthermore, it is necessary to insert digital platforms in school activities as the mastery of these resources is essential for the education of the students, and technological culture is part of the social experiences of this subject. Besides, it is necessary to create possibilities so that they can learn to critically and consciously use this new virtual reality.Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 01 mar. 2021.
COSCARELLI, Carla Viana; KERSCH, Dorotea Frank; CANI, Josiane Brunetti. Multiletramentos e
Multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas: Pontes, 2016.
COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. (Orgs.). Letramento digital – Aspectos sociais e possibilidades
pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
RIBEIRO, A. E.; NOVAIS, A. E. (Orgs.). Letramento digital em 15 cliques. Belo Horizonte: RHJ, 2013.
MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas Tecnologias e
Mediação Pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus Editora, 2013.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SANTOS, Givan José Ferreira. Produção escolar de textos: parâmetros para um trabalho
significativo. 2001. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina,
PR. 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.