Sensibilização de alunos do ensino fundamental a partir de práticas ambientais no Parque Metropolitano de Pituaçu
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130834625Palavras-chave:
Jogos educativos, Conservação Ambiental, Mata Atlântica, Educação AmbientalResumo
Objetivou-se estimular o comportamento conservacionista em alunos do ensino fundamental partir de práticas ambientais no Parque Metropolitano de Pituaçu. O Parque é uma Unidade de Conservação urbana de mata atlântica, atualmente com 378 ha. Avaliamos 116 alunos de quatro escolas adjacentes ao Parque. Executamos três fases: 1. Conceitual (palestra), 2. Procedimental (observação de fauna e variáveis ambientais no Parque) e 3. Atitudinal (produção de desenhos e textos). Na primeira fase aplicamos questionários nos 116 alunos; na segunda e terceira fase, participaram 58 alunos que responderam mais uma vez o questionário. Comparamos os questionários através do teste t e Mann-Whitney. Não houve diferença significativa, tanto em relação a média geral (p= 0,5970;t’= 0,5302), quando comparado as questões subjetivas individualmente. Este resultado é inusitado, pois, esperávamos que a participação na fase procedimental contribuiria para o aprendizado das crianças. Desta forma, consideramos o questionário uma ferramenta insuficiente, pois, sofreu interferência da euforia dos alunos na atividade procedimental. Corroboramos está inferência, quando percebemos um aprendizado dos alunos a partir da análise dos desenhos e textos produzidos após a fase procedimental. Propomos a aplicação de ferramentas que estimulam a criatividade, como criação de desenhos, jogos e textos lúdicos para avaliar práticas ambientais.
Downloads
Referências
ANDREOLI, V.M.; ANACLETO, A. Compartilhando saberes: os conhecimentos tradicionais e a educação ambiental. In: Encontro Paranaense de Educação Ambiental- EPEA, IX, 2006, Guarapuava, s/p.
GOLDBERG, L.G. 2005. Psicologia em estudo, Maringá, vol. 10. nº. 1, pág. 97-106.
GUIMARÃES, A.Q. et al. 2005. Projeto Pampulha limpa: fazendo educação ambiental em uma grande cidade. Anais do 8º encontro de extensão da UFMG. Belo Horizonte.
LEFF, E. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. In: PHILIPPI, Jr. (Ed) Interdisciplinaridade em Ciências Ambientais, São Paulo, Editora Signus, 2000, p. 20-48.
MORALES, A.G. 2004. A arte do afeto na educação ambiental. In: Convenção Latino América, Congresso Brasileiro e Encontro Paranaense de Psicoterapeutas Corporais, Foz do Iguaçu.
REIGOTA, M. 2001. O que é educação ambiental. Coleção primeiros passos, São Paulo: Brasiliensi, 292p.
TELES, A. M. & BAUTISTA, H. P. 2001. Flora do Parque Metropolitano de Pituaçu e seus arredores, Salvador, Bahia: Compositae. In: Anais do 52º Congresso Nacional de Botânica. João Pessoa, PB, 235p.
TELES, A. M. & BAUTISTA, H. P. 2006. Asteraceae no Parque Metropolitano de Pituaçu, Salvador, Bahia, Brasil. Lundiana 7(2): 87-96.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.