The usage of science laboratory as an alternative space to ecology teaching in a science-technology-society perspective

Authors

  • Mirian Kayser Rede Municipal de Ensino, Florianópolis, SC
  • Leila Cristina Aoyama Barbosa Escola Técnica Estadual de Rondonópolis, Rondonópolis, MT

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613088869

Keywords:

Science education, STS teaching approuch, Basic education

Abstract

What is expected of Teaching Science is that it is accomplished in a more attractive way that stimulates student interest in learning science. A means of promoting that interest is through the combination of different forms of education, such as Traditional and innovative methodologies. Among these innovative methodologies, one that stands out is the Science Education developed by perspective Science-Technology-Society (STS). This pedagogical model aims at discussing socio-scientific issues in education in order to contribute to civic education of students. The objective of this work was to demonstrate the possibility to execute practical activities, about ecology, in the basic education, in STS perspective. For that, this qualitative research, of case study type, had 44 students as target audience, of 6th year of basic education from municipal school to Florianópolis/SC, with execution, observation and assessment of two practical activities, in STS perspective, about ecology. Relative to practice 1 – “Logbook of fungal growth” – most students explained the fungi appearence in the bread due to anaerobiosis and umidity and identified the presence of three fungi types. Relative to practice 2 – “Observation of organic matter decomposition” – most students affirmed that organic matter decomposed by the fungi can be use like organic fertilizer. At the end of two practical activities, most students concluded that fungi are important to food and pharmaceutical industry and how organic matter decomposers, showing understanding the topic studied further than a scientific content; linking it with the tecnology and life in society, these objectives of STS perspective.



Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirian Kayser, Rede Municipal de Ensino, Florianópolis, SC

Licenciada em Ciências Biológicas (2008) pela Universidade Federal de Santa Catarina e Especialista em Ensino de Ciências (2012) pelo Instituto Federal de Santa Catarina. Professora Efetiva de Ciências pela Rede Municipal de Ensino de Florianópolis.

Leila Cristina Aoyama Barbosa, Escola Técnica Estadual de Rondonópolis, Rondonópolis, MT

Licenciada em Ciências Biológicas (2004) pela Universidade Federal de Mato Grosso, Mestre em Ensino de Ciências (2010) pela Universidade  Federal de Mato Grosso do Sul, Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica, da Universidade Federal de Santa Catarina. Professora Titular da área de Biologia na Escola Técnica Estadual de Rondonópolis (MT).

References

ANDRADE, E.C.P; CARVALHO, L.M. O pró-álcool e algumas relações CTS concebidas por alunos de 6ª série do ensino fundamental. Ciência & Educação. v. 8, n. 2, p. 167-185, 2002.

ANGOTTI, J.A.P; AUTH, M.A. Ciência e Tecnologia: implicações sociais e o papel da educação. Ciência & Educação. v. 7, n. 1, p. 15-27, 2001.

BARROS, C; PAULINO, W. Ciências - o meio ambiente. Ciências 6º ano. 4. ed. São Paulo: Ática,2009.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF, 1998, p. 138.

CONRADO, D.M; EL-HANI, C.N. Formação de cidadãos na perspectiva CTS: reflexões para o ensino

de Ciências. In: II SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA. 11., 2010, Ponta Grossa. Anais.... Ponta Grossa: UTFPR, 2010.

CURTT, H.S.S. Artigos de divulgação científica e ensino de ciências: concepções de ciência, tecnologia, sociedade. 2003. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

FIGUEIREDO, C.S.M; MESSEDER, J.C; RAMOS, A.C.C. Explorando ciências numa ótica CTS: relato de experiência no ensino fundamental. Ensino de Ciências e Tecnologia. v. 1, n. 1, p. 62 - 69, jan.-jun., 2011.

GUIMARÃES, Luciana R. Atividades para aulas de Ciências: ensino fundamental 6º ao 9º ano. Série Professor em Ação. 1. ed. São Paulo: Nova Espiral, 2009.

MORAIS, M.B; ANDRADE, M.H.P. Ciências ensinar e aprender: anos iniciais do ensino fundamental. 1. ed. Belo Horizonte: Dimensão, 2010.

PAULA, H. F. A ciência escolar como instrumento para a compreensão da atividade científica. 2004. 364 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.

SILVA, J.L.P.B; MORADILLO, E.F. Avaliação, Ensino e Aprendizagem em Ciências. Ensaio – Pesquisas em Educação em Ciências. v. 04, n. 1, p. 1-12, jul., 2002.

Published

2013-08-30

How to Cite

Kayser, M., & Barbosa, L. C. A. (2013). The usage of science laboratory as an alternative space to ecology teaching in a science-technology-society perspective. Monografias Ambientais, 12(12), 2692–2702. https://doi.org/10.5902/223613088869