Perception of eating habits of students of a primary school in the municipality of Jaciara- MT

Authors

  • Eliane de Moura Borges Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Danúbia Rodrigues Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Jorge Luiz da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Cuiabá, MT
  • Simone da Silva Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Epaminondas de Matos Magalhães Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Cuiabá, MT

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130820440

Keywords:

Pedagogical practices, Healthy eating, School environment

Abstract

Feeding practices are critical throughout human life, particularly since childhood. Children are more receptive to new knowledge where your eating behavior is influenced by several factors, from family life to school. This study aimed to reflect on the school's contribution in promoting healthy eating habits, by the students, conducting literature review in the scientific bases, exhibition and dialogued classes, practices and recreational activities (game of hopscotch and memory game), as well as exhibition videos. It was felt that one way to contribute to this learning and also to the quality of life is to report on health in the school environment. It is in this environment that becomes conducive teaching and learning concerning healthy eating habits. It was observed that the power of students is not adequate and that we should seek a better way to enter positive changes in their daily routines. The dialogue then favors the perception of student about their eating habits, which during play activities and the submitted videos was expressed about their habits and what would make a difference going forward. The expected result was satisfying, it was noticed that the student has assimilated what was intended with this work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, C.M.C. Educação alimentar. FMPB, 2008. Disponível no site: Fundação Passos Barros / acesso em 22/06/2008.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CEB n. 11/2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília, 10 de maio de 2000

BICUDO, Maria Aparecida; SILVA JUNIOR, Celestino Alves (Org.) Formação do educador: dever do Estado, tarefa da Universidade. São Paulo: (UNESP, 1996).

Cromack LMF, Bursztyn I, Tura LFR. O olhar do adolescente sobre saúde: um estudo de representações sociais. Ciências Saúde Coletiva 14: 627.34, 2009

FREITAS, Paulo G. Saúde um Estilo de Vida. Baseado no Equilíbrio de Quatro Pilares. São Paulo.

FREITAS, M.C.S., Educação nutricional: aspectos socioculturais. Nutrição, Campinas

Guias alimentares para crianças: aspectos históricos e evolução. Rev. Nutr.

[On line].2006, vol.19, n.2, pp. 255-263.ISSN 1415-5273

BRASIL. Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN): lei nº 9.394, de 20 dezembros 1996.

LIMA, Gabriela Guirão Bijos. O educador promovendo hábitos alimentares saudáveis por meio da escola. 100f, 2008- UNESP, Bauru, 2008.

MAINARDI, N. A ingestão de alimentos e as orientações da escola sobre alimentação, sob oponto de vista do aluno concluinte do Ensino Fundamental. 150p. Piracicaba, 2005.

MELO M. B. de et al. Qualificação de agentes comunitários de saúde: instrumento de inclusão social. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, 7(3), 463-477, 2009-2010.

SANTOS, Ligia Amparo da Silva. O fazer educação alimentar e nutricional: algumas contribuições para reflexão. Ciência & Saúde Coletiva, v.17, n.2, p. 455-462. 2012.

SAVIANI, Demerval. Os saberes implicados na formação do educador. In: SALGADO, JocelemMastrodi. Alimentos Inteligentes: saiba como obter mais saúde por meio da alimentação. São Paulo: Prestígio, 2005. ISBN 85-99170-20-1

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários.

THOMPSON, Jonh B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

VASCONCELLOS, C. Construção do Conhecimento em Sala de Aula. 13ª Edição. Editora Libertad, São Paulo, 2002.

Published

2015-11-19

How to Cite

Borges, E. de M., Santos, D. R., Silva, J. L. da, Santos, S. da S., & Magalhães, E. de M. (2015). Perception of eating habits of students of a primary school in the municipality of Jaciara- MT. Monografias Ambientais, 14, 89–100. https://doi.org/10.5902/2236130820440

Most read articles by the same author(s)