Preservation of environmental resources of water and soil: promoting an environmental sensitivity at João Paulo II School, Bananeiras – PB

Authors

  • Alian Cássio Pereira Cavalcante Universidade Federal da Paraíba, Bananeiras, PB
  • Belísia Lúcia Moreira Toscano Diniz Universidade Federal da Paraíba, Bananeiras, PB
  • Adailza Guilherme da Silva Universidade Federal da Paraíba, Bananeiras, PB
  • Aliane Pereira Cavalcante Universidade Federal da Paraíba, Bananeiras, PB

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130810908

Keywords:

Education, Space schooled, Environment

Abstract

Considering the lack of sensitivity of most people across the soil and water, formal education is even more necessary, in order to promote a change of values and attitudes. Therefore aimed to assist learners experiencing the experiences that enable awareness and discursion on the amounts of environmental water and soil resources for the maintenance of life in the ecosystem, seeking alternatives that save money and conserve these resources, reducing environmental pollution. The work was developed through the project Caravan system air-water-soil and plants by public schools polo Borborema with the aid of Experimentoteca. Being developed through practical classes accompanied by exercises at the end of each lesson to check the assimilation of content. The study was conducted with 74 students, aged between 11 and 20 years and gender of 60% female and 40% male. When asked about the environmental problems, the same in sweating responses demonstrated knowing something about the themes discussed in class. With this work we explain the importance of the conservation of soil and water from methodologies that integrate theory with practice, using sustainable alternatives for the school is able to develop from recyclable materials, new way of teaching, developing students in reflexive awareness about environmental issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Belísia Lúcia Moreira Toscano Diniz, Universidade Federal da Paraíba, Bananeiras, PB

Departamento de Agropecuária.

References

BALSAN, R. impactos decorrentes da modernização da Agricultura brasileira. CAMPO-TERRiTÓRiO: Revista de geografia Agrária, v. 1, n. 2, p. 123-151, 2006.

BRASiL. Lei Nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 10 out. 2013, 19:25:10.

CAVALCANTE, A.C.P.; SiLVA, A.G.; OLiVEiRA, D.S.; DiNiZ, B.L.M.T. Água um recurso ambiental a ser conservado: visão dos educando do ensino fundamental de Roma, Bananeiras-PB. in: 65º Reunião anual da sociedade brasileira para o progresso da

ciência, 2013, Recife. Anais.

LELiS, J. L. LOBO, L. M. MUGGLER, C. C. CAON, K. G. CAMPOS, J. L. A. PEREiRA, D. M. ViLLAR, J. P. MORAiS, E. H. M. PRiMO, F. Discutindo o solo na escola: construção de conceitos e valores ambientais. Revista Brasileira de Agroecologia. v. 2, n. 2, p. 559-562, 2007.

MOREiRA, S. R.; PEREiRA, J. B. M.; MESSEDER, J. C. Educação ambiental x senso comum: o desafio de contextualizar a escassez dos recursos hídricos no planeta. Revista Ciência em Tela. v. 2, n. 1, p. 1-12, 2009.

MOTA, A. R. P.; CARDOSO, M. E. S.; SANTOS, D. H. Erosão e conservação dos solos na microbacia do córrego do veado. Revista Colloquium Agrariae. v. 4, n.2, p. 09-17, 2008.

MUGGLER, C. C.; ALMEIDA, S.; MOL, M. J. L.; FRANCO, P. R. C.; MONTEIRO, D. E. J. Solos e Educação Ambiental: Experiência com alunos do Ensino Fundamental na Zona Rural de Viçosa, MG. In: Congresso Brasileiro de Extensão Universitária, 2004, Belo Horizonte. Anais.

OLIMPIO, J.A.; a agricultura comercial e suas consequências sobre o ambiente nos municípios de palmeira do PIAUÍ e currais. 2004 148f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2004.

OLIVEIRA, A. H.; SILVA, M. L. N.; AVANZI, J. C.; SILVA, M. A. da.; CURI, N. O processo erosivo é caracterizado pelo desprendimento e transporte de partículas de solo pelo vento ou pela água. Revista de Geografia. v. 27, n. 2, 2010.

SILVA, A.G.; CAVALCANTE, A.C.P.; SILVA, M.J.R.; Solo: visão dos educandos da zona rural de Bananeiras-PB in: II encontro de ecologia da Paraíba, 2013, Rio tinto- PB.

TUSSI, D. E. K.; NISHIJIMA, T. Educação ambiental no ensino público formal e a sensibilização para o valor e importância da água. Revista Monografias Ambientais. v.4, n.4, p. 758-772, 2011.

Published

2014-02-17

How to Cite

Cavalcante, A. C. P., Diniz, B. L. M. T., Silva, A. G. da, & Cavalcante, A. P. (2014). Preservation of environmental resources of water and soil: promoting an environmental sensitivity at João Paulo II School, Bananeiras – PB. Monografias Ambientais, 13(13), 2851–2856. https://doi.org/10.5902/2236130810908