Science Education: New methodological approaches for primary education

Authors

  • Cleidilene de Jesus Souza Santos Instituto Federal de Educação e Tecnologia de Jaciara, Jaciara, MT
  • Sidinéia Guimarães dos Santos Brasileiro Instituto Federal de Educação e Tecnologia de Jaciara, Jaciara, MT
  • Cilene Maria Lima Antunes Maciel Instituto Federal de Educação e Tecnologia de Jaciara, Jaciara, MT
  • Ricardo Douglas de Souza Instituto Federal de Educação e Tecnologia de Jaciara, Jaciara, MT

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130820458

Keywords:

Teaching and learning, Science education, Practical classes

Abstract

It is visible the difficulties that most elementary school students, have to learn the contents that comprise the area of Natural Sciences. These contents become more difficult as students fail to associate your application to your day dia. Para minimize these shortcomings became a literature and application of practical classes and use of specific teaching material, in the ninth year class School Magda Ivana, municipality of Jaciara-MT. The goal was to use periodic table and experimental activity promoting methodology of the learning process of the chemical elements in science teaching elementary school. The activities in question refers to the use of a large and colorful periodic table and a fruit salad. The purpose of these activities was to demonstrate that there are new methods that facilitate the understanding of students and content relate science to everyday thereof. Knowing that in the ninth year is where students have their first contact with the chemical content so the activities implemented were focused on the chemical content mainly the periodic table. The results showed a good acceptance by the practical activities by students, where everyone participated actively. It was also noticeable interest thereof with respect to the contents studied.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barros, C.; Paulino W. R. Ciências: Física e Química. 4 ed. São Paulo: Ática, 2009. p. 200

Brasil. Secretaria de Educação fundamental: Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais/secretaria de Educação Fundamental. Brasília; MEC/SEF, 1998. p. 21, 23, 26, 27.

Brasil. Secretaria de Educação fundamental: Parâmetros Curriculares Nacionaispara o Ensino Médio (PCNs +), secretaria de Educação Fundamental. Brasília; MEC/SEF, 1999, p. 30-38.

Brasil. Secretaria de Educação fundamental: Parâmetros Curriculares Nacionaispara o Ensino Médio (PCNs +), Secretaria de Educação Fundamental. Brasília; MEC/SEF,2002. p, 87.

Delizoicov, D. et al Ensino de Ciências: Fundamentos e métodos.-3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia saberes necessários á pratica docente. São Paulo: Paze terra, 2011. p. 24, 30, 32.

Galiazzi, M. C.; Gonçalves F. P. A natureza pedagógica da experimentação: uma pesquisa na licenciatura em química. Florianópolis – SC: 2004

Guerra, A. C. O. et al. Química no cotidiano: A Química dos alimentos e a tabela periódica,. Rio de Janeiro 2013.32 .

Ludke,M.; André, M.E.D.A. Pesquisa em educação:abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

Moreira, M. A. O que é afinal aprendizagem significativa? Revista cultural La Laguna Espanha, 2012.

Pazinato, M. S. Alimentos: uma temática geradora no conhecimentosquímico, Santa Maria RS, Brasil 2012

Professora Magda Ivana. Projeto Político Pedagógico. Jaciara 2013

Queiroz, M. M. A. O ensino de ciências Naturais-Reprodução ou Produção de conhecimento”Piauí, 2006.

Santos, W. L. P.; Mól, G. S. Química cidadã: materiais substâncias, constituintes, química ambiental e suas implicações sociais. vol 1 ensino médio. ed. Nova Geração-São Paulo. 2010.

Veiga, M.S. M. et al.O Ensino de Química: Algumas Reflexões. PR 2012

Zanon, L. B.;Palharini,E. M.A química no ensino fundamental de Ciências. Química Nova Escola: 1995

Published

2015-11-19

How to Cite

Santos, C. de J. S., Brasileiro, S. G. dos S., Maciel, C. M. L. A., & Souza, R. D. de. (2015). Science Education: New methodological approaches for primary education. Monografias Ambientais, 14, 217–227. https://doi.org/10.5902/2236130820458

Most read articles by the same author(s)