Teaching experience: challenges to deal with the current generation of higher educational students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117016040

Keywords:

Higher education, Teaching experience, Technology.

Abstract

This paper presents a qualitative analysis basic interpretative, with the aim to analyze the teacher´s experience face the change of student´s generation of higher education. Six open face semi-structured interviews were conducted with professionals, there are at least 10 years in higher education and currently employed. The results indicated a universalization of higher education, a constantly growth of students and a behavioral change on the current generation of students. One of the main factors for this phenomenon lies in the technology, which represents a benefit to the student and a challenge to the teacher, who needs constantly to update and improve their classes, with the inclusion of updated content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCANTARA et al. Dimensões e determinantes da satisfação de alunos em uma instituição de ensino superior. Revista Brasileira de Marketing, v. 11, n. 3, p. 195- 223, 2012.

ARIF, S., ILYAS, M. e HAMEED, A. Student satisfaction and impact of leadership in private universities. The TQM Journal, v. 25, n. 4, p. 399-416, 2013.

BARBOZA et al. Uma análise dos condicionantes da satisfação, da dedicação e do desempenho de estudantes de cursos de administração. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 15, n. 2, p. 323 349, 2014.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

CUMMINGS, R., MADDUX, C.D. e RICHMOND, A. Curriculum-embedded Performance assessment in higher education: maximum efficiency and minimum disruption. Assessment & Evaluation in Higher Education, v. 33, n. 6, p. 599-605, 2008.

ELLIOT, K.M. e SHIN, D. Student satisfaction: an alternative approach to assessing this important concept. Journal of Higher Education Policy and Management, v. 24, n. 2, p. 197-209, 2002.

FLICK, U. Uma introdução à Pesquisa Qualitativa. 2. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

FLORES, J. G. Análisis de datos cualitativos: aplicaciones a la investigación educativa. Barcelona: PPU, 1994.

GIBBS, G. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GODOI, C. K.; BANDEIRA-DE-MELLO, R. e SILVA, A. B. da. Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. São Paulo: Saraiva, 2007.

GUBA, E. G.; LINCOLN, Y. S. Handbook of qualitative research. London: Sage Publications, 1994.

LETCHER, D.W. e NEVES, J.S. Determinants of undergraduate business student satisfaction. Research in Higher Education Journal, p. 1-26, 2010.

LIMA, C.H.P., PEREIRA, G.B. e VIEIRA, A. Papéis sociais no ensino superior: aluno-cliente, professor-gerente-educador, instituição de ensino-mercantil. Revista de Ciências da Administração, v. 8, n. 16, p.1-27, 2006.

MAINARDES, Emerson W., DESCHAMPS, M. e TONTINI, G. Percepções dos Stakeholders sobre a qualidade de uma instituição de ensino superior. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, v. 8, n. 1, p. 90-105, 2009.

MEC, Ministério da Educação. Disponível em http://www.mec.gov.br. Acesso em 05 out 2014.

MERRIAM, S. B. Qualitative research in practice. Examples for discussion and analysis. San Francisco: Jossey-Bass, 2002.

NUNES, S.C. e BARBOSA, A.C.Q. Formação baseada em competências? Um estudo em cursos de graduação em administração. Revista de Administração Mackenzie, v. 10, n.5, p.28-52, 2009.

RIVAS et al. A formação pedagógica do docente para a educação superior: algumas aproximações. Cuadernos de Educación, n.7, p. 313-324, 2009.

SILVA, A.J.H., CASTRO, M. e MACIEL, C.O. O ideário de escola na ótica dos docentes: pura subjetividade ou padrões estruturados de cognição nos cursos de administração. Revista de Administração Contemporânea, v. 12, n.3, p. 659-688, 2008.

WALTER, S.A., TONTINI, G. e DOMINGUES, M.J.C.S. Análise da satisfação do aluno para melhoria de um curso de administração. Faces Revista de Administração, v.5, n.2, p.52-70, 2006.

ZAMBERLAN, C.O. Análise de satisfação nas instituições de ensino superior: um estudo na biblioteca acadêmica da universidade estadual de Mato Grosso do Sul – unidade de Ponta Porã. Gestão Contemporânea, ano 7, n. 7, p. 85-100, 2010.

Published

2015-03-31

How to Cite

Candido, R. M., Gomes, M. D., & Domingos, R. A. (2015). Teaching experience: challenges to deal with the current generation of higher educational students. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 19(2), 1038–1054. https://doi.org/10.5902/2236117016040

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATION

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.