Greenhouses and vermicomposting: a facilitator of the teaching and learning process
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236117086692Keywords:
Environmental technology, Vermicomposting, Educational benefitsAbstract
The integration between curricular components and an educational artifact—a vegetable greenhouse with vermicomposting—aims to enhance the teaching-learning process and foster interdisciplinarity in school education. Using the Design Science Research (DSR) method, routines were identified for various courses, such as Agronomy, Chemistry, and Tourism Management Technology, by linking the curriculum content to the elements of the greenhouse. The study was conducted at an educational institution, where the curricular components of multiple courses were mapped, and their potential connections with the proposed artifact were analyzed. As a result, 23 routines were identified for the Agronomy course, 2 for Systems Analysis and Development, 3 for Chemistry, 2 for Tourism Management Technology, 5 for Biological Sciences, 6 for the Integrated High School Agricultural Technician course, 1 for the Integrated High School Computer Technician course, and 5 for the Integrated High School Food Technician course. This approach proposes a practical teaching method, as it allows students to gain direct experience with the concepts learned in the classroom. This strategy not only promotes a deeper understanding of the content but also prepares students to tackle complex challenges in the labor market by encouraging a more holistic and interdisciplinary education. The study highlights the importance of seeking educational benefits through the integration of teaching, research, and outreach, enabling the advancement of practical knowledge in a specific field of study.
Downloads
References
Alcântara, M. C. O., Gannabathula, S. V., Almeida, A. A. S., & Suda, C. N. K. (2016). Compostagem e educação ambiental: visão da comunidade escolar avaliada pelo método da análise de conteúdo. Ambiente & Água - An Interdisciplinary Journal of Applied Science, 11, 1136-1148. http://dx.doi.org/10.4136/ambi-agua.1901 DOI: https://doi.org/10.4136/ambi-agua.1901
Almeida, L. de B. (2018). Desenvolvimento e Implementação de Sistema de Indicadores para Gestão Sustentável em Canteiros de Obras. [Dissertation, Programa de Pós-graduação em Engenharia Civil/UFBA ]. Repositório Institucional da UFBA. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/29668
Barreto, B. D. H. T., & Schimid, A. L. (2017). Um olhar sobre o design science research: construções e desafios possíveis de uma arquitetura temporária. Revista Mundi Engenharia, Tecnologia e Gestão, 2(1), 37. https://doi.org/10.21575/25254782rmetg2017vol2n1343 DOI: https://doi.org/10.21575/25254782rmetg2017vol2n1343
Baskerville, R. et al. (2018). Design science research contributions: Finding a balance between artifact and theory. Journal of the Association for Information Systems, 19(5), 358-376. http://dx.doi.org/10.17705/1jais.00495 DOI: https://doi.org/10.17705/1jais.00495
Bodiroga, R., Sredojević, Z., & Subić, J. (2018). Economic efficiency of investment in greenhouse vegetable production without heating. Економика пољопривреде, 65(4),1383-1393. DOI: https://doi.org/10.5937/ekoPolj1804383B
Boeira, S. M. (2019). Projeto de ensino: minhoca na cabeça. In Anais do 14º Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia: políticas, linguagens e trajetórias, p. 2220-2228.
Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999 (1999, 25 de abril). Dispõe sobre a Política Nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial da União. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9795.htm.
Caeiro, A. (2017). A Horta Pedagógica como ferramenta interdisciplinar. Revista de Ciência Elementar, 5(4), 057. http://doi.org/10.24927/rce2017.057 DOI: https://doi.org/10.24927/rce2017.057
Calgaro, H. F., Alfonso, I. A., & Araújo, C. A. M. (2013). Projeto Horta Viva: relato de uma experiência de extensão universitária. Revista Ciência em Extensão. 9(1),150-166. https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/728/811 DOI: https://doi.org/10.23901/1679-4605.2013v9n1p150-166
Dickie, I. B. (2010). Gestão de Design aplicada: estratégias de comunicação no contexto do Desenvolvimento Sustentável. [Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-graduação em Design e Expressão Gráfica, UFSC]. Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/106699
Dresch, A., Lacerda, D. P., & Antunes, J. A. V., Jr. (2020). Design science research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Bookman.
Duarte C. F., Jr., Boso A. C., & Schramm J. (2014). Sustentabilidade e educação ambiental-escola, saúde e meio ambiente. In Anais do Congresso Sul-Brasileiro de Medicina de Família e Comunidade Gramado, RS, 4, p. 183. https://www.cmfc.org.br/sul/article/view/1859
Eloy, G. R., Santos, A. C. M. R., Caetano, G. L., Perdigão, M., & Gontijo, H. M. (2019). Horta ecológica e compostagem como educação ambiental desenvolvida na Fundação Crê-Ser em João Monlevade/MG. Research, Society and Development, 8(2), e3782763-e3782763. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i2.763 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v8i2.763
Farinon, S. J. (2020) Identificação dos fatores positivos e negativos da Trama Verde e Azul a serem considerados no planejamento urbano e ambiental. [Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Planejamento Urbano e Regional/UFRS]. http://hdl.handle.net/10183/212205
Freitas, H. R., Gonçalves-G., R. C. R., Marinho, C. M., Fonseca, A. S. S., Quirino, A. K. R.; Xavier, K. M. M. S., & Nascimento, P. V. P. (2013).
Horta escolar agroecológica como instrumento de educação ambiental e alimentar na Creche Municipal Dr. Washington Barros-Petrolina/PE. EXTRAMUROS - Revista de Extensão da UNIVASF, 1(1), 155-169. https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/extramuros/article/view/621
Hevner, Alan et al. (2010). Design science research in information systems. Design research in information systems: theory and practice, 9-22. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4419-5653-8 DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4419-5653-8_2
Lima, D. A. A., & Teixeira, C. (2017). Minhocário como prática de educação ambiental. Experiências em Ensino de Ciências, 12(7), 129-140. https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/685
Loureiro, J. P. B., Gonçalves, C. M., Sarges, D. B. A., Rocha, J. T. N., Frazao, J. C. S., Santos, L. S., & Silva, V. S. (2019). Comparação sobre a viabilidade econômica de sistemas de produção de hortaliças hidropônicas com diferentes níveis de tecnologia, nos municípios de Concórdia do Pará e Tomé-Açu-PA. Brazilian Journal of Development, 5(11), 24607-24621. https://doi.org/10.34117/bjdv5n11-140 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv5n11-140
Morgado, F. S., & Santos, M. A. A. (2008). A Horta Escolar na Educação Ambiental e Alimentar: Experiência d Projeto Horta Viva nas Escolas Municipais de Florianópolis. EXTENSIO: Revista Eletrônica de Extensão, 5(6), 1-10. https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/9531
Myers, M. D., & Venable, J. R. (2014). A set of ethical principles for design science research in information systems. Information & Management, 51(6), 801-809. https://doi.org/10.1016/j.im.2014.01.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.im.2014.01.002
Noguera, J. O. C. (2011). Compostagem como prática de valorização dos resíduos alimentares com foco interdisciplinar na educação ambiental. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, 3 (3), 316-325. https://doi.org/10.5902/223611703296
Nyakuri, J. P. (2022). A study of water content in the soil for irrigation conducted in NYAGATARE district for maize crops. [Tese de Doutorado, Rwanda: Program of Embedded Computing Systems/College of science and Technology]. http://dr.ur.ac.rw/bitstream/handle/123456789/1625/NYAKURI%20Jean%20Pierre.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Santos A. et al. (2018). Seleção do método de pesquisa: guia para pós-graduando em design e áreas afins. Insight.
Santos, J. S. C., Costa, S. E. D., Silva, I. N., & Costa, M. S. S. P. (2019). Abordagem interdisciplinar do processo de compostagem. Brazilian Journal of Development, 5(12), 28233-28245. https://doi.org/10.34117/bjdv5n12-011 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv5n12-011
Silva, A. V., Silva, J. F., Filho, Wangen, D. R. B., Souza, M. L. C., & Silva, E, L. (2020). Projeto horta e compostagem: tratamento de resíduos sólidos em escola. Scientific Electronic Archives,13(1), 36-41. http://dx.doi.org/10.36560/1312020929 DOI: https://doi.org/10.36560/1262019929
Simon, H. (c1996). The sciences of the artificial. 3rd ed. Cambridge: MIT Press.
Spanaki, K., Karafili, E., Sivarajah, U., Despoudi, S., & Irani, Z. (2022). Artificial intelligence and food security: swarm intelligence of AgriTech drones for smart AgriFood operations. Production Planning & Control, 33(16), 1498-1516. https://doi.org/10.1080/09537287.2021.1882688 DOI: https://doi.org/10.1080/09537287.2021.1882688
Trentin, A. B., Reffatti, P. R., & Sereia, D. A. O. (2021). Educação ambiental e reutilização de resíduos orgânicos: uso de compostagem em um colégio da rede estadual do Paraná. Revista Meio Ambiente e Sustentabilidade, 10(20), 6-18. http://dx.doi.org/10.22292/mas.v10i20.975 DOI: https://doi.org/10.22292/mas.v10i20.975
Vaccari, A., Farias, G. F., & Porto, D. S. (2020). Implementação de um modelo para roteiros de aula no laboratório de enfermagem: fortalecendo a aprendizagem. Revista Gaúcha de Enfermagem, 41, 1-5. http://hdl.handle.net/10183/264410 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2020.20190174
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
DECLARATION
