Educomunication: Student reporter and the production of audiovisuals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117015569

Keywords:

Educomunication, Audiovisual, Student repórter, Rural extention.

Abstract

The student reporter will act as agent builder and mediator of knowledge, which will build and collect information and share it in order to contribute to the community. The objective was to evaluate the potential of audiovisual through the mediation of student reporter for the promotion of a teaching-learning. Qualitative and participatory methodology was developed through observation and analysis of teaching and learning in communities generated from views of audiovisual mediated student-reporter process. From this idea were produced tree (3) for the audiovisuals Centro de Ciências Rurais, Universidade Federal de Santa Maria: one (1) Teacher training videoaula to the Center of Rural Sciences in the use of Moodle Learning Platform for Education; One (1) documentary about receiving students of Family Agriculture in Distance Learning mode; One (1) audiovisual tutorials for using the tools in the Resource and Activities Teaching and Learning Platform Moodle. As conclusion it was observed that the use of audiovisual contributed to the process of teaching-learning communities where they were applied.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nayra Grazielle da Silva, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Departamento de Educação Agrícola e Extensão Rural

Laboratório de Mediações Sociais e Culturais

References

Freire, P. Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra. 16º Edição. 2013.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo. Editora Atlas S.A. 2º Edição. 1989.

JENKINS, H. 2006. Venere no altar da convergência: um novo paradigma para entender a transformação midiática. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph Publicações e Assessoria Pedagógica LTDA. Página 30.

LÉVY, P. As tecnologias e inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora_34, 1993. 208 p.

MORAN, J. M., O Vídeo na Sala de Aula. Artigo publicado na revista Comunicação & Educação. São Paulo, ECA-Ed. Moderna, (2): 27 a 35, jan./abr. de 1995.

SOARES, IO. EAD como prática educomunicativa: emoção e racionalidade operativa. In: SILVA. Educação online. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

VIANA, M. C. V., O Cinema na Sala de Aula e a Formação de Professores de Matemática. Minicurso oferecido aos alunos do Curso de Matemática na UFRRJ. Dia de Atividades AcadêmicoCientífico-Culturais.18 de maio de 2010. Seropédica- RJ.

DALLACOSTA, Adriana.; TAROUCO, Liane Margarida Rockerbach.; FRANCO. Sérgio Roberto Kieling. Vídeos indexados: que benefícios trazem para o professor e para os alunos. Acesso 20 de junho de 2014. Revista Novas Tecnologias na Educação. v. 5, n. 1 (2007)

Divulgação científica midiática no campo educomunicativo: o jornalismo no formato transversal. Acesso em 25 de junho de 2014. Disponível em: (http://www.cca.eca.usp.br/node/988).

COELHO, Marly de Oliveira. MIRANDA, Alair dos Anjos. Ensino Aprendizagem: uma análise da prática docente. (http://dialogica.ufam.edu.br/PDF/no2/ensinoaprendizagem_marly.pdf).

MADUDREIRA, N. l.; JUNIOR, F.S.; GOMES, J. S. 2011. Estudos sobre os métodos de ensino utilizados nos cursos de ciências contábeis e administração da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ): A percepção dos docentes e discentes <http://www.revista.ufpe.br/ricontabeis/index.php/contabeis/article/viewFile/279/216>.

Meios de comunicação e educação: desafios para a formação de docentes. Acesso em 20 de junho de 2014. Disponível em: (http://www.alaic.net/portal/revista/r5/ccientifica_01.pdf).

CINELLI, Nair Pereira Figueiredo. A influência do vídeo no processo de aprendizagem. Acesso em 7 de junho de 2014. Dissertação de mestrado. Disponível em: (https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/85870/192679.pdf?sequence=1).

PIANCASTELLI, Rúbia Guimarães. Educomunicação: um caminho para o Jornalismo Ambiental. Acesso em 7 de junho de 2014. Disponível em: (http://www.unicentro.br/redemc/2011/conteudo/mc_artigos/Midia_Cidada_Piancastelli.pdf).

REIS, Cátia Batista. Percepção sobre uso e produção de conteúdo educacional digital por docentes da rede pública. Acesso em 7 de junho de 2014. Disponível em: (http://files.dirppg.ct.utfpr.edu.br/ppgte/dissertacoes/2011/ppgte_dissertacao_351_2011.pdf)

Alfabetização midiática na escola. Acesso em 20 de junho de 2014. Disponível em: (http://alb.com.br/arquivomorto/edicoes_anteriores/anais16/sem05pdf/sm05ss15_06.pdf).

FERRREIRA, Maria Emília do Couto. O vídeo na aula de ELE: estratégia para compreensão auditiva. Acesso em 25 de junho de 2014. Disponível em: (http://repositorioaberto.up.pt/bitstream/10216/66487/2/000193368.pdf).

Published

2015-03-31

How to Cite

Silva, N. G. da, Medeiros, L. M., Bervig, A. A., Contreras, P. O.-., Rosa, L. H. C., & Bedin, D. T. (2015). Educomunication: Student reporter and the production of audiovisuals. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 19(2), 1183–1194. https://doi.org/10.5902/2236117015569

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATION

Most read articles by the same author(s)