The contribution of the Facebook social network in supporting and mediating biology classes of the First Year in Polytechnic Education by Basic Education Leopoldo Ost School
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236117015560Keywords:
Collaborative learning, Biolog, Facebook Social Network, High School.Abstract
his article aims to evaluate the contribution of the Facebook Social Network in supporting and mediating biology classes of the First Year in Polytechnic Education by Basic Education Leopoldo Ost School. The college is located in the municipality of Santo Cristo -RS. The participation of students in a group logging Biology is analyzed, through the use of Technologies informing and communicating with each other and building knowledge collectively. The study was conducted from March to June 2014, using action research and qualitative observation of the interaction and participation of students in the group and evaluation questions. The social network (Facebook) has attracted the students to participation and information sharing, motivating and awakening them to their studies. In fact, it is noticed that the Facebook Social Network presents great potential for mediation of teaching learning process, both in support and in building new knowledge in Biology.Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Educação à distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.29, n.2, p. 327-340, jul./dez. 2003. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/ep/v29n2/a10v29n2.pdf>Acesso em 14/05/2014.
BASSO, Marcus Vinícius de Azevedo et al. Redes sociais: espaço de aprendizagem digital cooperativo. Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, V. 18, nº 1, p. 135-149, jan./abr 2013. Disponível em <http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=459763> Acesso em 01/04/2014.
CASTRO, Janaína. Como Funciona o Facebook? Revista Nova Escola, abril de 2011. Disponível em <http://revistaescola.abril.com.br/formacao/formacao-continuada/como-funciona-facebook-624752.shtml>Acesso em 11/06/2014.
FERREIRA, Jacques de Lima; CORRÊA, Bárbara Raquel do Prado Gimenez; TORRES, Patrícia Lupion. O Uso Pedagógico da Rede Social Facebook. In
TORRES, Patricia Lupion; WAGNER, Paulo Rech (Org). Redes Sociais e educação: desafios contemporâneos / Comunidade Virtual de Aprendizagem. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012. CD-ROM.
FRANCO, Maria Amélia S. Pedagogia da Pesquisa-ação. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.31, nº 3, p. 483-502, set/dez. 2005.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. 2ª edição. São Paulo: Editora 34, 2000.
MATSUKI, Edgar. Pesquisa mostra como os adolescentes usam internet no Brasil. Portal EBC, 2012. Disponível em <http://www.ebc.com.br/tecnologia/2012/10/pesquisa-tic-kids-online-brasil>Acesso em11/06/2014.
MINHOTO, Paula Maria Lino Veigas. A utilização do Facebook como suporte à aprendizagem da biologia: estudo de caso numa turma do 12º ano. 2012,130 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Instituto Politécnico de Bragança – Escola Superior de Educação. Bragança (Portugal), 2012.
MOZZAQUATRO, Patrícia Mariotto; MEDINA, Roseclea Duarte. Avaliação do Ambiente Virtual de Aprendizagem Moodle sob diferentes visões: aspectos a considerar. Revista Renote - Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre, Vol. 6, Nº 2, dezembro de 2008. Disponível em <http://seer.ufrgs.br/renote/article/view/14508> Acesso em 16/05/2014.
MORAN, José Manuel. Ensino e Aprendizagem Inovadores com Tecnologias. Informática na Educação: Teoria e Prática. Porto Alegre, Vol. 3, nº 1, p. 137-144. Setembro de 2000. Disponível em <http://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6474/3862>Acesso em 16/04/2014.
NASCIMENTO, Anna Cristhina de Azevedo. Princípios de design na elaboração de material multimídia para a web. Artigos Rived. Julho de 2005. Disponível em <http://rived.mec.gov.br/artigos/multimidia.pdf>Acesso em 13/05/2014.
PATRÍCIO, Maria Raquel; GONÇALVES, Vitor. Facebook: rede social educativa? In I ENCONTRO INTERNACIONAL TIC E EDUCAÇÃO, 2010. Lisboa: Universidade de Lisboa, Instituto de Educação. p. 593-598, ISBN: 978-989-96999-1-5
Disponível em <http://hdl.handle.net/10198/3584>Acesso em 19/03/2014.
PECHI, Daniele. Como usar as redes sociais a favor da aprendizagem. Revista Nova Escola, outubro de 2011. Disponível em <http://revistaescola.abril.com.br/formacao/redes-sociais-ajudam-interacao-professores-alunos-645267.shtml> Acesso em 13/06/2014.
SANTAELLA, Lúcia. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista FAMECOS, Porto Alegre, nº 22, dezembro 2003. Disponível em <http://www.vaipav.xpg.com.br/Material/HUMANIDADES/Texto%20Lucia%20Santaella.pdf >Acesso em 23/03/2014.
SANTOS, Jaqueline Araújo dos; LOPES, Marcelo Dias. A utilização das Redes Sociais pelos universitários da cidade de Itajubá-Mg. In: 5º ECOSUL – Encontro Científico Sul Mineiro de Administração, Contabilidade e Economia, 2013. Itajubá - MG. Anais. Itajubá: FAMESM, 2013. p. 1 – 10. Disponível em <http://www.facesm.br/userfiles/webfiles/Artigo%209.pdf> Acesso em 16/04/2014.
SERRANO, Daniel Portillo. Geração Y. Portal do Marketing, 2010. Disponível em <http://www.portaldomarketing.com.br/Artigos3/Geracao_Y.htm>Acesso em 11/06/2014.
SILVA, B.; CARNEIRO, M. A web 2.0 como ferramenta de aprendizagem no ensino de Ciências. Nuevas Ideas en Informática Educativa, Santiago, Chile, Volume 5, p.77-82, 2009. Disponível em <http://www.tise.cl/2009/tise_2009/pdf/10.pdf>Acesso em 06/05/2014.
SILVA, Maria Aparecida Ramos da; ROCHA, Maria das Vitórias Ferreira da. O ProInfo como Política Pública de Inclusão Digital: desafios e perspectivas. Revista Eletrônica Inter-Legere. n º 13, p. 64-74, julho a dezembro de 2013. Disponível em
<http://www.cchla.ufrn.br/interlegere/13/pdf/es02.pdf>Acesso em 09/05/14.
STRECKER, Marión. Já ouviu falar na Geração Z? Observatório da Imprensa, E-Notícias. ISSN 1519-7670. Ed. 625, Ano 18, nº 797, em 18/01/2011. Disponível em<http://www.observatoriodaimprensa.com.br/news/view/ja_ouviu_falar_da_geracao_z> Acesso em 09/05/2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
DECLARATION