AUDIO-VISUAL LANGUAGE FOR CREATION OF IDENTITY OF RURAL SETTLEMENTS OF THE CITY OF PEDRAS ALTAS – RS

Daiane Teresa Bedin, Rafael Luiz Rehn, Barbara Chiodini i Axt Hoppe, Liziany Muller Medeiros, Jacir João Chies, Nayra Grazielle da Silva, Rogério Oliveira Pinheiro

Abstract


With the spread of new communication resources and the idea of participatory culture, the objective is to show how a collaborative audiovisual production independent and has the ability to build and affirm the identity of a group, through discourse with images and sounds. Documented experience occurs in rural agrarian reform settlements in the municipality of Pedras Altas. The movement seeks to delineate their social, cultural and especially economic identity, seeking the production of an audiovisual, construction of meanings to be shared with the company.

Keywords


Audiovisual; TIC; Identity; Settlements.

References


BELTRAN SALOMÓN, L. R. Adeus a Aristóteles: comunicação horizontal. Comunicação & Sociedade. São Bernardo do Campo: Instituto Metodista de Ensino Superior. 1981.

BORDENAVE, J. E. D. O que é comunicação. São Paulo: Editora Brasiliense, 1982.

CASTELLS, M. Poder da identidade. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CASTELLS, M.; CARDOSO, G. (Org.). A Sociedade em Rede: Do Conhecimento à Acção Política. 2005. Disponível em: http://www.cies.iscte.pt/destaques/documents/Sociedade_em_Rede_CC.pdf

Acesso: 08 de julho de 2014.

CINELLI, N.P.F., “A influência do vídeo no processo de aprendizagem”. Florianópolis: UFSC, 2003. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.

CRISPIM, J.J. Artigos - Conceitos Fundamentais: TIC VS NTIC. 2013. Disponível em: http://www.jose-crispim.pt/artigos/conceitos/conc_art/01_tic_ntic.html. Acesso: 07 de julho de 2014.

JENKINS, H. Cultura da Convergência: a colisão entre os velhos e novos meios de comunicação. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

MARTIN, M. A Linguagem Cinematográfica. Lisboa: Dinalivro, 2005.

MORAN, J. M. O Vídeo na Sala de Aula. Revista Comunicação & Educação. São Paulo, ECA-Ed. Moderna, [2]: 27 a 35, jan./abr. de 1995.

NICHOLS, B. Introdução ao documentário. 5. ed. Campinas: Papirus, 2005.

PRENSKY, Marc. Digital game-based learning: practical ideas for the application of digital game-based learning. St. Paul, MN: Paragon House, 2007.

SANTOS, A. D. (Org.). Metodologias participativas: Caminhos para o fortalecimento de espaços públicos sociambientais. São Paulo: Peirópolis, 2005.

THIOLLENT, M.; SILVA, G. O. Metodologia de pesquisa-ação na área de gestão de problemas ambientais. RECIIS, Rio de Janeiro, v. 1, n.1, p. 93-100, 2007.




DOI: https://doi.org/10.5902/2236117015556



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: