THE REFLECTION OF TECNOLOGYS IN CONSTRUCTION AND DECONSTRUCTION OF SOCIETY

Malize Lourdes de Oliveira, Jerônimo Siqueira Tybusch, Luiz Ernani Bonesso de Araújo, Liziany Müller Medeiros

Abstract


Study in order to reflect on the main reflections of the technologies in the construction and deconstruction of society. The guiding question sought to reflect the extent to which technologies contribute to the construction and deconstruction of society. Resorted to literature with dialectical approach. Technology can contribute to building a more just society by developing the ability to access, adapt and create new knowledge and social possibilities. As seen, those who are not willing to understand and make use of the computer, run the risk of being excluded, including and especially the world of work. It was concluded that technologies influence society in every way, is education, labor, environment, health, and especially in interpersonal relationships.

Keywords


Technology; Society; Education; Work; Democracy

Full Text:

PDF ()

References


ABRAHÃO, J. I.; SZNELWAR, L. I. Entre a tarefa e a atividade, a dor do trabalhar. In: A. M. Mendes (Org.), Trabalho e saúde: o sujeito entre a emancipação e a servidão. Curitiba: Juruá, 2011.

ALMEIDA, M. Tecnologia de informação e comunicação na escola: aprendizagem e produção da escrita. Série “Tecnologia e Currículo” - Programa Salto para o Futuro, Novembro, 2001.

ANTUNES, R. Adeus ao trabalho? Ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. São Paulo: Cortez, 2006.

ARAUJO, L. E. B.; CAVALHEIRO, Larissa Nunes. A proteção de dados pessoais na sociedade informacional brasileira: o direito fundamental a privacidade entre a autorregulação das empresas e a regulação protetiva do internauta. Revista do Direito Público, Londrina, v.9, n.1, p.2 09-226, jan./abr.2014.

CASTELLS, M.. A sociedade em rede - a era da informação: economia, sociedade e cultura. 5. ed. Traduzido por Klauss Brandini Gerhardt e Roneide Vanancio Majer. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CASTELLS, M. A Galáxia da Internet: Reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

DEMO, P. Marginalização digital: digital divide. Boletim Técnico do Senac: A Revista da Educação Profissional, v. 33, n. 2, p. 05-19, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P.; GUIMARÃES, Sérgio. Educar com a mídia. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

JONAS, H. O Princípio Responsabilidade: ensaio de uma ética para uma civilização tecnológica. Rio de Janeiro: PUC Rio, 2006.

KANAN, L. A.; ARRUDA, M. P. A organização do trabalho na era digital. Estud. psicol. (Campinas). v. 30, n. 4, Campinas, oct./dec. 2013.

MEDEIRO, L. F.; MARTINS, O. B. Construção-desconstrução-reconstrução dos saberes na EAD e o impacto da evolução tecnológica na mediação pedagógica. Revista Aprendizagem em EAD. V.1. Taguatinga, out. 2012. Disponível em: http://portalrevistas.ucb.br/index.php/raead. Acesso em: 31 mai. 2014.

MORAN, J. M. A contribuição das tecnologias para uma educação inovadora. CONTRAPONTOS. Contrapontos. v. 4, n. 2, p. 347-356. Itajaí, maio/ago. 2004.

MOTA, R.; SCOTT, D.. Educando para inovação e aprendizagem independente. Rio de Janeiro: Elsevier, 2014.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

ROMAN, A. E. Os desafios para o professor na era digital. Cadernos da Escola de Educação e Humanidades. n. 03, 2006.

SANTOS, L. G. Politizar as novas tecnologias: O impacto sócio-técnico da informação digital e genética. São Paulo: Ed. 34, 2003.

SEN, A. K. Desenvolvimento como liberdade. Trad. Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

SILVA, A. S. A tecnologia como nova prática pedagógica. Monografia (Pós-Graduação em Supervisão Escolar). - Escola Superior Aberta do Brasil. Vila Velha, ES, 2011.

SILVA, R. L. Regulação ou emancipação? Os desafios do estado brasileiro na era digital. 2008. Disponível em: http:// nudiufsm.files.wordpress.com/2012/05/artigo-conpedi-2008-regulac3a7c3a3o-pdf.pdf. Acesso em: 2 jun. 2014.

TAPSCOTT, D. A hora da geração digital: como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando tudo, das empresas aos governos. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2010.

THIRY-CHERQUES, H. R. O trabalho individualizado: da venda à dádiva. Revista de Administração Pública, v. 41, n. 4, p. 707-731, 2007.

TYBUSCH, J. S.; TYBUSCH AGNE, F. B. Sustentabilidade informacional ambiental: tecnologias em rede para construção da cidadania ecológica. In: Samyra Haydêe Dal Farra Naspolini Sanches; Carlos

André Birnfeld; Luiz Ernani Bonesso de Araujo. (Org.). Direito e Sustentabilidade. Florianópolis - SC: Editora FUNJAB, 2013, v. 1.




DOI: https://doi.org/10.5902/2236117015559



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: