EMPLOYEES’ PERCEPTION ON ENVIRONMENTAL EDUCATION IN STATE SCHOOLS IN THE MUNICIPALITY OF SÃO GABRIEL-RS

Authors

  • Daniele Oliveira Freitas Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA
  • Ana Júlia Teixeira Senna Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA
  • Ricardo Ribeiro Alves Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

DOI:

https://doi.org/10.5902/223611706318

Keywords:

Contexto Escolar, Ensino Fundamenta l, Meio Ambiente.

Abstract

http://dx.doi.org/10.5902/223611706318

Environmental education is an essential tool for the consolidation of a sustainable paradigm.Education is responsible for furnishing information and for promoting the construction ofknowledge. The goal of this paper is to analyze the perception of the employees of ElementaryState Schools, located in the municipality of São Gabriel-RS, towards environmental education intheir workplace. A total of 28 questionnaires were applied at the schools themselves. Through theresults it is possible to ascertain that in School A, all the employees know what environmentalmanagement practices are and they always try to conduct these practices in their households. Onthe other hand, at School B, there is a selective garbage collection system in place, although theschool community is not yet environmentally aware in its entirety.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniele Oliveira Freitas, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Pós-Graduação Lato Sensu Educação: Interdisciplinaridade e Transversalidade, Universidade Federal do Pampa — UNIPAMPA, Campus São Gabriel.

Ana Júlia Teixeira Senna, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Engenheira Agrícola. Dra em Agronegócios. Professora Adjunta da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus São Gabriel.

Ricardo Ribeiro Alves, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Administrador. Doutor em Ciência Florestal. Professor Adjunto da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) – Campus São Gabriel.

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos

parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

DALMÁS, A. Planejamento Participativo na Escola. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: Princípios e Práticas. São Paulo, Gaia, 1992.

DIAS, G.F. Educação Ambiental: Princípios e Práticas. 6 ed. São Paulo, Gaia, 2000.

FAZENDA, I.C.A. Integração e Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro. Efetividade ou Ideologia. São Paulo. Edições. Loyola, 1979.

MALHOTRA, N.K. Pesquisa de Marketing: Uma Orientação Aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2001.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. 1 ed. São Paulo: Brasiliense, 2006.

VASCONCELLOS, H. S. R. A Pesquisa-Ação em Projetos de Educação Ambiental. In: PEDRINI, A. G. (org). Educação Ambiental: reflexões e práticas contemporâneas. Petrópolis, Vozes, 1997.

Published

2013-01-09

How to Cite

Freitas, D. O., Senna, A. J. T., & Alves, R. R. (2013). EMPLOYEES’ PERCEPTION ON ENVIRONMENTAL EDUCATION IN STATE SCHOOLS IN THE MUNICIPALITY OF SÃO GABRIEL-RS. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 8(8), 1670–1679. https://doi.org/10.5902/223611706318

Most read articles by the same author(s)