ENVIRONMENTAL MARKETING AT FUEL POSTS IN THE MUNICIPALITY OF SÃO GABRIEL - RS

Thaise Goulart Lederhos, Ana Júlia Senna Sarmento Barata, Ricardo Ribeiro Alves

Abstract


In order to minimize the environmental problems caused by pollution, public, private and third sector organizations began adopting environmental marketing strategies as a tool to meet a growing demand from concerned stakeholders with the environmental crisis. Among the many organizations that cause negative environmental impacts and that are regulated by environmental agencies, stand out the gas stations. Thus, this study aimed to characterize the environmental marketing actions taken by municipal gas station São Gabriel - RS. Several interviews were conducted with managers of the city's gas stations. It was found in relation to environmental issues: employees are aware about the environmental problems; at gas stations reusing water is not made used in car washes or rainwater harvesting; the posts there is a suitable place for storage of materials and waste, and these are stored in covered places and their packaging is made in resistant and sealed containers; all stations have contingency plans to minimize leakage of fuel, offering trained staff in case of situations like explosions, accidents in normal operations or products leak. There are many differences between the perceptions of managers in relation to environmental issues, however, the results revealed that the São Gabriel municipality of gas stations - RS work within the standards set by legislation, since adopt all measures required by the inspectors in the environmental context.


Keywords


Environmental management; Environmental marketing; Gas Stations.

References


ALBUQUERQUE, J. L. (Org). Gestão Ambiental e Responsabilidade Social: conceitos, ferramentas e aplicações. São Paulo: Atlas S.A., 2009.

ALMEIDA, F. Experiências empresariais em sustentabilidade: avanços, dificuldades e motivações de gestores e empresas. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009 – 6ª reimpressão.

BARBIERI, J. C.; CAJAZEIRA, J. E. R. Responsabilidade Social Empresarial e Empresa Sustentável: da teoria à prática. São Paulo, Editora Saraiva, 2009.

BARBIERI, J. C. Responsabilidade social empresarial e empresa sustentável: da teoria à prática / José Carlos Barbieri, Jorge Emanuel Reis Cajazeira. – 2.ed., atual. e ampl. - São Paulo: Saraiva, 2012.

BERTÉ, R. Gestão socioambiental no Brasil. Curitiba: Ibpex; São Paulo: Saraiva, 2009.

BRASIL. MINISTÉRIO DO TRABALHO E EMPREGO. NR 20 - segurança e saúde no trabalho com inflamáveis e combustíveis. Disponível em: . Acesso em: 03 fev. 2015.

BRASIL. MINISTÉRIO DO TRABALHO E EMPREGO. CONSELHO NACIONAL DO MEIO AMBIENTE (CONAMA). Resoluções: resolução n° 237 de 19 de dezembro de 1997. CONAMA. Disponível em: . Acesso em: 23 nov. 2014a.

BRASIL. MINISTÉRIO DO TRABALHO E EMPREGO. Resolução nº 273, 29 novembro 2000. Disponível em: < http://www.mma.gov.br/port/conama/legiabre.cfm?codlegi=271>. Acesso em: 01 de. 2014b.

DIAS, R. Marketing ambiental: ética, responsabilidade social e competitividade nos negócios. São Paulo: Atlas S.A., 2012.

GEOAMBIENTAL. Consultoria e Licenciamento. Disponível em: . Acesso em: 12 fev. 2015.

JABBOUR, A. B. L. S. Gestão ambiental nas organizações: fundamentos e tendências / Ana Beatriz Lopes de Sousa Jabbour, Charbel José Chiappetta Jabbour. São Paulo: Atlas, 2013.

KOTLER, P. Administração de marketing / Philip Kotler, Kevin Lane Keller; tradução Sônia Midori Yamamoto; revisão técnica Edson Crescitelli. – 14. ed. – São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.

MALHOTRA, N. Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. 3.ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

MANZINI, E; VEZZOLI, C. O Desenvolvimento de Produtos Sustentáveis / Ezio Manzini, Carlo Vezzoli; tradução de Astrid d Carvalho. – 1. ed. 3. reimpr. – São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2011.

OTTMAN, J. A. As novas regras do marketing verde: estratégias, ferramentas e inspiração para o Branding Sustentável. São Paulo: M. Books do Brasil, 2012.

PETROBRÁS. Disponível em: . Acesso em 17 dez. 2014.

VENANCIO, T. L.; VIDAL, C. M. S.; MOISA, R. E. Avaliação da percepção da importância da gestão ambiental em postos de combustíveis localizados na cidade de Irati, Paraná. Ambiência- Revista do Setor de Ciências Agrárias e Ambientais. Garapuava, V. 4 N. 3, 2008.




DOI: https://doi.org/10.5902/2236117017192



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: