Marketing ambiental nos postos de combustíveis no município de São Gabriel – RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117017192

Keywords:

Environmental management, Environmental marketing, Gas Stations.

Abstract

In order to minimize the environmental problems caused by pollution, public, private and third sector organizations began adopting environmental marketing strategies as a tool to meet a growing demand from concerned stakeholders with the environmental crisis. Among the many organizations that cause negative environmental impacts and that are regulated by environmental agencies, stand out the gas stations. Thus, this study aimed to characterize the environmental marketing actions taken by municipal gas station São Gabriel - RS. Several interviews were conducted with managers of the city's gas stations. It was found in relation to environmental issues: employees are aware about the environmental problems; at gas stations reusing water is not made used in car washes or rainwater harvesting; the posts there is a suitable place for storage of materials and waste, and these are stored in covered places and their packaging is made in resistant and sealed containers; all stations have contingency plans to minimize leakage of fuel, offering trained staff in case of situations like explosions, accidents in normal operations or products leak. There are many differences between the perceptions of managers in relation to environmental issues, however, the results revealed that the São Gabriel municipality of gas stations - RS work within the standards set by legislation, since adopt all measures required by the inspectors in the environmental context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaise Goulart Lederhos, Universidade Federal do Pampa, Campus São Gabriel, RS

Administradora. Discente do Curso de Especialização em  Gestão Publica e Meio Ambiente da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA).

Ana Júlia Senna Sarmento Barata, Universidade Federal do Pampa, Campus São Gabriel, RS

Engenheira Agrícola. Dra em Agronegócios. Professora Adjunta da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus São Gabriel.

Ricardo Ribeiro Alves, Universidade Federal do Pampa, Campus São Gabriel, RS

Administrador, Dr em Ciencia Florestal, Professor Adjunto da da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus São Gabriel.

References

ALBUQUERQUE, J. L. (Org). Gestão Ambiental e Responsabilidade Social: conceitos, ferramentas e aplicações. São Paulo: Atlas S.A., 2009.

ALMEIDA, F. Experiências empresariais em sustentabilidade: avanços, dificuldades e motivações de gestores e empresas. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009 – 6ª reimpressão.

BARBIERI, J. C.; CAJAZEIRA, J. E. R. Responsabilidade Social Empresarial e Empresa Sustentável: da teoria à prática. São Paulo, Editora Saraiva, 2009.

BARBIERI, J. C. Responsabilidade social empresarial e empresa sustentável: da teoria à prática / José Carlos Barbieri, Jorge Emanuel Reis Cajazeira. – 2.ed., atual. e ampl. - São Paulo: Saraiva, 2012.

BERTÉ, R. Gestão socioambiental no Brasil. Curitiba: Ibpex; São Paulo: Saraiva, 2009.

BRASIL. MINISTÉRIO DO TRABALHO E EMPREGO. NR 20 - segurança e saúde no trabalho com inflamáveis e combustíveis. Disponível em: <http://portal.mte.gov.br/data/files/FF808081419E9C900142092C9A742810/NR-20%20(atualizada%202012)%20(sem%2018%20meses).pdf>. Acesso em: 03 fev. 2015.

BRASIL. MINISTÉRIO DO TRABALHO E EMPREGO. CONSELHO NACIONAL DO MEIO AMBIENTE (CONAMA). Resoluções: resolução n° 237 de 19 de dezembro de 1997. CONAMA. Disponível em: <http://www.mma.gov.br/port/conama/res/res97/res23797.html>. Acesso em: 23 nov. 2014a.

BRASIL. MINISTÉRIO DO TRABALHO E EMPREGO. Resolução nº 273, 29 novembro 2000. Disponível em: < http://www.mma.gov.br/port/conama/legiabre.cfm?codlegi=271>. Acesso em: 01 de. 2014b.

DIAS, R. Marketing ambiental: ética, responsabilidade social e competitividade nos negócios. São Paulo: Atlas S.A., 2012.

GEOAMBIENTAL. Consultoria e Licenciamento. Disponível em: <http://geoambiental.com.br/postos/26>. Acesso em: 12 fev. 2015.

JABBOUR, A. B. L. S. Gestão ambiental nas organizações: fundamentos e tendências / Ana Beatriz Lopes de Sousa Jabbour, Charbel José Chiappetta Jabbour. São Paulo: Atlas, 2013.

KOTLER, P. Administração de marketing / Philip Kotler, Kevin Lane Keller; tradução Sônia Midori Yamamoto; revisão técnica Edson Crescitelli. – 14. ed. – São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.

MALHOTRA, N. Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. 3.ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

MANZINI, E; VEZZOLI, C. O Desenvolvimento de Produtos Sustentáveis / Ezio Manzini, Carlo Vezzoli; tradução de Astrid d Carvalho. – 1. ed. 3. reimpr. – São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2011.

OTTMAN, J. A. As novas regras do marketing verde: estratégias, ferramentas e inspiração para o Branding Sustentável. São Paulo: M. Books do Brasil, 2012.

PETROBRÁS. Disponível em: <http://www.petrobras.com.br/pt/sociedade-e-meio-ambiente>. Acesso em 17 dez. 2014.

VENANCIO, T. L.; VIDAL, C. M. S.; MOISA, R. E. Avaliação da percepção da importância da gestão ambiental em postos de combustíveis localizados na cidade de Irati, Paraná. Ambiência- Revista do Setor de Ciências Agrárias e Ambientais. Garapuava, V. 4 N. 3, 2008.

Published

2015-05-18

How to Cite

Lederhos, T. G., Barata, A. J. S. S., & Alves, R. R. (2015). Marketing ambiental nos postos de combustíveis no município de São Gabriel – RS. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 19(2), 609–623. https://doi.org/10.5902/2236117017192

Issue

Section

ENVIRONMENTAL MANAGEMENT

Most read articles by the same author(s)