An inaugural gaze, doors that open and close: teaching lived with intensity
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133884800Keywords:
Memoriais, Carreira docenteAbstract
Memorial presented to the Center for Education of the Federal University of Santa Maria, as part of the requirements for promotion to the position of full professor in the Department of Teaching Methodology. Here, I present experiences that have been a part of my world, my life before and after joining the Federal University of Santa Maria, which have been formative in understanding my journey today, experiences that reconnect to the child I once was, my values in defense of a society that guarantees the rights of all, an emancipatory education, with autonomy, freedom, and ethics inherent to this education. My journey at UFSM, a journey of teaching, research, and extension, transcending the Center for Education, as I also began working at the Ipê Amarelo Child Education Unit of UFSM. Actions in support of a different kind of education, of political formation, of public school, of public university, of childhoods and children. My resistance in writing this memorial in order to meet the established criteria for promotion every two years, problematizing the discourse of efficiency and productivity, focused on instrumentalization, technical and instrumental rationality, immediate productivity, placing us in the role of passive observers, in the realm of the given, in the realm of neoliberal productivity standards, of quick demands for scoring. A pioneering gaze, because I believe in incompleteness, in the unfinished, in another perspective, where everything can be different, in another possible world, another education. A story lived intensely, where doors opened and closed in many places, roles in management, teaching at both the basic and higher education levels; interactions, political education, studies, research, extensions, relationships established with undergraduate and graduate students, with pedagogy graduates, with the internal and external community, with networks and systems, with social movements, with researchers; a lived experience that now places me in a different realm of knowledge, allowing me to open other doors and reveal other possibilities. A connection with my life and with respect for the diverse forms of life on the planet. A gaze beyond, to inhabit other spaces, to share and partake, a pioneering gaze in which I encounter myself.
Downloads
References
BRASIL. Resolução n. 1, 10 de março de 2011. Diário Oficial da União, Brasília, 11 de março de 2011, Seção 1, p. 10.
BROUGÈRE, Gilles, ULMANN, Anne-Lise. Aprender pela vida cotidiana. Campinas: Autores Associados, 2012.
CAMPOS, Maria Malta. A legislação, as políticas nacionais da educação infantil e a 12 realidade: desencontros e desafios. In: MACHADO, Maria Lucia de A. (org.). Encontros e desencontros em educação infantil. São Paulo: Cortez, 2002.
CANCIAN, Viviane Ache. O processo de aprendizagem do professor à luz da racionalidade comunicativa. Ijuí: Unijuí, 1997.
CANCIAN, Viviane Ache; GOELZER, Juliana. Práticas pedagógicas na educação infantil: do lugar da impossibilidade ao lugar da possibilidade. In: CANCIAN, Viviane Ache; GALLINA, Simone Freitas da Silva; WESCHENFELDER, Noeli Valentina (org.). Pedagogias das infâncias, crianças e docências na educação infantil. Brasília: MEC, 2016.
CANCIAN, Viviane Ache; GOELZER, Juliana; BELING, Vivian Jamile. (org.). Práticas formativas e pedagógicas na Unidade de Educação Infantil Ipê Amarelo - UFSM: narrativas docentes. Santa Maria: Ctism, 2019.
CANCIAN, Viviane Ache; GOELZER, Juliana; BELING, Vivian Jamile. Práticas formativas e pedagógicas na Unidade de Educação Infantil Ipê Amarelo – UFSM. Santa Maria, 2019.
CHAUI, Marilena. Em defesa da educação pública, gratuita e democrática. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
CHAUÍ, Marilena. Escritos sobre a universidade. São Paulo: Unifesp, 2001. DOI: https://doi.org/10.7476/9788539303045
FERREIRA, Ione Mendes Silva; CANCIAN, Viviane Ache. Unidades de educação infantil nas universidades federais: os caminhos percorridos. Goiânia: Funape, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1985.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Vozes, 1998.
GOELZER, Juliana; CANCIAN, Viviane Ache; FONSECA, Karla Madrid. Turmas multi-idade na UEIIA: 11 anos de Encontros, desafios e maravilhamentos com as crianças. In: CANCIAN, Viviane Ache; GOELZER, Juliana; BELING, Vivian Jamile. Práticas formativas e pedagógicas na Unidade de Educação Infantil Ipê Amarelo – UFSM. Santa Maria: UFSM 2019.
GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 47, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000200005
LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
MELLO, Débora Teixeira de; CANCIAN, Viviane Ache; GALLINA, Simone Freitas da Silva. Formação para a docência na educação infantil: pedagogias, políticas e contextos. Porto Alegre: PUCRS, 2017.
MELLO, Débora Teixeira de; CORREA, Aruna Noal; CANCIAN, Viviane Ache. (org.). Docências na educação infantil: currículo, espaços e tempos. Santa Maria: UFSM; Brasília: MEC, 2016.
MELO, Regina Lúcia Couto de Melo. Entre a obra física e a obra político-pedagógica. In: CANCIAN, Viviane Ache; GALLINA, Simone Freitas da Silva; WESCHENFELDER, Noeli. (org.). Pedagogias das infâncias, crianças e docências na educação infantil. Brasília: MEC, 2016.
ROTEIRO bibliográfico de Bloch, E. Geist der Utopie (Espírito da Utopia) [1985]. In: STEIN, Ernildo. Órfãos de utopia: a melancolia da esquerda. Porto Alegre: Ufrgs, 1993.
SILVA, Roseane Santos da. Design de brinquedos: a prática projetual de profissionais como base para o conhecimento e desenvolvimento de método projetual no design de produtos. Porto Alegre: Ufrgs, 2022. 297f. Tese (Doutorado em Design) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
STEIN, Ernildo. Órfãos de utopia: a melancolia da esquerda. Porto Alegre: Ufrgs, 1993.
STIEGLER, Bernard. NON. Revue Ah! Bruxelles, 2010. In: LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
TAVARES, Kátia. Educar-se no chão e no céu da escola. In: SEVERINO, Antônio; TAVARES, Kátia. O voo dos que ensinam e aprendem: uma escuta poética. Cachoeira Paulista: Passarinho, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.