Impacts of socioeconomic variables on enem performance in the first biennium of the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133884069

Keywords:

Enem

Abstract

This study presents an analysis of the influence of individual and contextual socioeconomic characteristics on the performance of students from Paraná who took the Enem, during the first two years of the Covid-19 pandemic. To achieve this purpose, the estimation of Multilevel Regression Models was considered adequate. In order to verify whether any variable started to have a greater impact on student performance during the pandemic, models were estimated considering two periods: 2018 to 2019 and 2020 to 2021. The results showed that the Covid-19 pandemic harmed students with greater intensity with a family income of less than 3 minimum wages, enrolled in public schools and self-declared: black, brown or indigenous. It was also observed that a significant portion of students belonging to these groups did not even take the Enem, requiring further studies on the causes of this phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Willian Henrique de Brito, Arco Educação

Possui graduação em Matemática pela Universidade Tuiuti do Paraná (2012). Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) (2019). MBA em Data Science e Analytics pela Universidade de São Paulo (USP) (2022). Atuou como professor na educação básica (Ensino Fundamental, Ensino Médio e EJA), Assessor de Área do Conhecimento (Matemática) na Positivo Soluções Didáticas e atualmente é Coordenador de Avaliações na Arco Educação.

Fabiano Prado Pedroso, Universidade Estadual de Londrina

Economista (FECEA), pós-graduado em Gestão Financeira e Contábil (FECEA), Mestre em Economia Regional (UEL), Doutorando em Desenvolvimento Econômico na UFPR(PPGDE). Londrina, Paraná, Brasil.

References

ANDRADE, Sammela Rejane de Jesus. O Sisu como política pública de acesso ao ensino superior. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, 2020, p.75-87.

BARBOSA, Alexandre Lucas de Araújo; ANJOS, Ana Beatriz Leite dos; AZONI, Cíntia Alves Salgado. Impactos na aprendizagem de estudantes da educação básica durante o isolamento físico social pela pandemia do COVID-19. Codas, Natal, v. 34, n. 4, 2022, e20200373.

BRASIL. Portaria n. 438, de 28 de maio de 1998: institui o Exame Nacional do Ensino Médio. Diário Oficial da União. 01 jun. 1998. Seção 1, p.5.

BELFIORE, Patrícia; FÁVERO, Luiz Paulo. Manual de análise de dados: estatística e modelagem multivariada com Excel, SPSS e Stata. Rio de Janeiro: LTC, 2021.

CAVALCANTE, Vitor; KOMATSU, Bruno kawaoka; MENEZES FILHO, Naercio. Desigualdades educacionais durante a pandemia. Policy Paper, São Paulo, 2020, v.51, p. 1-35.

HOX, Joop J.; MOERBEEK, Mirjam; SCHOOT, Rens van de. Multilevel analysis: techniques and applications. New York: Routledge, 2017.

INEP. Entenda a sua nota no Enem: guia do participante. Brasília: Daeb, 2021.

LIMA, Elizeth Gonzaga dos Santos; MALANGE, Fernando Cezar Vieira; BORGES, Luiz Francisco. Implicações do Sisu no processo de democratização do acesso à educação superior: o caso da Unemat. Maringá: UEM, 2018.

MORAES, Caroline Ponce de; PERES, Rodrigo Tosta. Reflexões sobre diferenças de desempenho no ENEM: Uma análise socioeconômica e escolar do Sudeste do Brasil. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v.16, 2022, p. e85377.

PAULA, Maria de Fátima Costa de. Políticas de democratização da educação superior brasileira: limites e desafios para a próxima década. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 22, n. 2, 2017, p. 301-315.

RAMOS, Carlos Alberto. Introdução à economia da educação. Rio de Janeiro: Alta Books, 2015.

SILVA JR., Luiz Honorato da; AMORIM, Jefferson Gonçalves de. Fatores socioeconômicos que influenciam o desempenho educacional: uma análise dos alunos concluintes da Autarquia Educacional de Belo Jardim no agreste de Pernambuco. Economia e Desenvolvimento, Recife, v. 12, n. 2, 2013, p.168-201.

RIANI, Juliana de Lucena Ruas; RIOS-NETO, Eduardo Luiz Gonçalves. Background familiar versus perfil familiar município: qual possui maior impacto no resultado educacional dos alunos brasileiros? Rev. Bras. Est. Pop., São Paulo, v. 25, n. 2, 2008, p. 251-269.

Published

2023-08-30

How to Cite

Brito, W. H. de, & Pedroso, F. P. (2023). Impacts of socioeconomic variables on enem performance in the first biennium of the Covid-19 pandemic. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, e84069. https://doi.org/10.5902/2318133884069