The PDCA cycle as a proposal for an efficient school management
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133836102Abstract
The school is inserted as a component of the current society of organizations, being one of the components of the macro organizational system, which suggests the need for good management so that it remains sustainable and competitive. Thus, this study aims to suggest the PDCA cycle as a proposal for efficient school management. For this, the conceptual bibliographic method developed by Nascimento-e-Silva (2012) was used, which consists of the formulation of guiding questions, data collection in scientific books and databases, organization and interpretation of data for the generation of responses. The results obtained showed that the PDCA Cycle is a tool that contributes to the efficiency of school management, because it provides a framework for the application of methods of continuous improvement based on the theory of managerial knowledge that can be used in the most diverse realities and educational institutions.
Key-word: PCDA; school management; administration.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Ananélia Cláudia Rodrigues de Queiroz. Avaliação da aplicação do ciclo PDCA na tomada de decisão em processos industriais. Belém: UFPA, 2015. 107f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Processos). Universidade Federal do Pará, Belém. Disponível em http://ppgep.propesp.ufpa.br/ARQUIVOS/dissertacoes/Dissertacao2015-PPGEP-MP-AnaneliaClaudiaRodriguesdeQueirozAlbuquerque.pdf. Acesso em 10 jan. 2018.
BATEMAN Thomas S.; SNELL Scott A. Administração: novo cenário competitivo. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
CHIAVENATO, Idalberto. Administração, teoria, processo e prática. 4. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.
CHIAVENATO, Idalberto. Administração geral e pública. Baureri: Manole. 2012. 522 p.
CHIAVENATO, Idalberto. Administração nos novos tempos. Rio de Janeiro: Campus, 1999.
CHIAVENATO, Idalberto. Administração dos novos tempos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
DEMING, William Edwards. Out of the crisis. Cambrige: MIT Center for advanced Engineering Study, 1986.
DOURADO, Luís Fernandes. Gestão em educação escolar. 4 ed. Cuiabá: UFMT, 2012.
GATTI, Bernardete A. Avaliação: contexto, história e perspectivas. Olh@res, Guarulhos, v. 2, n. 1, 2014, p. 8-26. Disponível em http://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/202. Acesso em 10 jan. 2018.
GRABAN, Mark. Hospitais Lean. 2. ed. Bookman: Porto Alegre, 2013.
GROCHOSKA, Marcia Andreia. Organização escolar: perspectivas e enfoques. 2. ed. Curitiba: InterSaberes. 2014.
FILHO, Geraldo Francisco. Administração escolar: analisada no processo histórico. Campinas: Alínea, 2006.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISA EDUCACIONAIS. Instrumento de avaliação de curso de graduação presencial e a distância: reconhecimento, renovação de conhecimento. Brasília: Inep, 2017. Disponível em http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/instrumentos/2016/instrumento_2016.pdf. Acesso em: 12 jan. 2018.
JUNG, Elaine. Análise do fluxo de peças zincadas: a importância do PCP dentro da organização. Ijuí: Unijuí, 2012. 57f. Trabalho de Conclusão de Curso (Departamento de Ciências Administrativas, Contábeis, Econômicas e da Comunicação, curso de Administração), Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Disponível em http://bibliodigital.unijui.edu.br:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/1173/elaineok.pdf?sequence=1. Acesso em 12 jan. 2018.
KOTLER, Philip. Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. 4 ed., São Paulo: Atlas, 1996.
LIBÂNEO, José Carlos. Gestão e organização da escola: teoria e prática. 5 ed. Goiânia: Alternativa, 2004.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e pratica. 3 ed. Goiânia: Alternativa, 2001.
LIMA, Michele Fernandes; ZANLORENZI, Cláudia Maria Petchak; PINHEIRO, Luciana Ribeiro. A função do currículo no contexto escolar. Curitiba: InterSaberes, 2012.
MAXIMIANO, Antonio César Amaru. Teoria geral da administração: da escola científica à competitividade na economia globalizada. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2000.
MAXIMIANO, Antonio César Amaru. Fundamentos de administração: manual compacto para as disciplinas TGA e introdução à administração. 2 ed. São Paulo: Atlas, 2011.
NASCIMENTO-E-SILVA, Daniel. Compreendendo o processo gerencial. Manaus: Ifam, 2018. Disponível em http://www.ifam.edu.br/cms/images/stories/arquivos/planej_estrategico/processo_gerencial.pdf. Acesso em 12 jan. 2018.
NASCIMENTO-E-SILVA, Daniel. Gerente de infraestrutura. Boa Vista: Roraima em Foco, Ciência e Tecnologia, 2018.
NASCIMENTO-E-SILVA, Daniel. Gestão de organizações de ciência e tecnologia: ferramentas e procedimentos Básicos. Saarbrücken: Novas Edições Acadêmicas, 2017.
NASCIMENTO-E-SILVA, Daniel. Manual de redação para trabalhos acadêmicos: position paper, ensaios teóricos, artigos científicos e questões discursivas. São Paulo: Atlas, 2012.
NASCIMENTO-E-SILVA, Daniel et. al. Proposição de uma sistemática de avaliação de aprendizagem na formação de administradores com base no processo gerencial. Rev. Adm. UFSM, Santa Maria, v. 6, n 4, 2013, p. 640-657. Disponível em https://periodicos.ufsm.br/reaufsm/article/view/5826. Acesso em 12 jan. 2018.
NORA, Sílvia Dalla. A participação da família no processo de gestão educacional. Florianópolis: UFSC, 2012, 42f. Trabalho de Conclusão de Curso (especialização lato-sensu em Gestão Educacional). Disponível em https://repositorio.ufsm.br/handle/1/14377. Acesso em 10 jan. 2018.
NUNES, Ana Carla; PECCININI, Alejandro Alvarado. O planejamento estratégico na gestão dos serviços hospitalares no Brasil. CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE ESTRATÉGIA EM GESTÃO, EDUCAÇÃO E SISTEMAS DE INFORMAÇÃO, 1, 2012. Anais ... Goiânia: UEG, 2012, p. 615-631. Disponível em www.anais.ueg.br/index.php/ciegesi/article/view/1157/917. Acesso em 12 jan. 2018.
OTA, Eric Tatsuya. Os desafios para o uso do planejamento estratégico nas organizações públicas: uma visão de especialistas. São Paulo: Fundação Getúlio Vargas, 2014. 212f. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração Pública). Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas, Disponível em http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/11825. Acesso em 13 jan. 2018.
PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 1997.
SEMEDO, Nilton Emanuel Lopes Tavares Paiva. A gestão democrática da escola: do legislado ao instituído: um estudo de caso numa escola secundária cabo-verdiana. Lisboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia, 2011. 118f. Dissertação (mestrado em Ciências da Educação). Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia. Disponível em http://recil.grupolusofona.pt/jspui/handle/10437/2900. Acesso em 10 jan. 2018.
SILVA, Harrysson Luiz da et al. Avaliação institucional de prefeituras para desenvolvimento de projetos de gestão social com organizações da sociedade civil de interesse público. Revista de Ciências da Administração, Florianópolis, 2016, p. 124-136. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2016v18n44p124. Acesso em 10 jan. 2018.
SOBRAL, Filipe; PECI, Alketa. Administração: teoria e prática no contexto brasileiro. 2. ed. São Paulo: Personal Education, 2013.
STONER, James A. F.; FREEMAN, R. Edwards. Administração. 5. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1999.
TAYO, Michelle Alexandra Morales. Propuesta de um manual de procedimentos internos a la empresa Logika Inteligencia de Mercados. Quito: Pontifícia Universidad Católica, 2015. 160f. Tese (Facultad de Ciencias Administrativas Y Contables), Pontifícia Universidad Católica. Disponível em http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/22000/9108/TESIS%20FINAL.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 12 jan. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.