The principal of public schools to the administrative management attributions

Authors

  • Ione Oliveira Jatobá Leal Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Ivan Luiz Novaes

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133830020

Abstract

This work is based on a research about the principals' perception about the management of municipal schools in Jacobina/Bahia. It aimed to analyze how principals perceive the administrative management attributions that are required of them to develop the management. We used as a data collection instrument questionnaire and adopted as a method a case study that makes use of predominant ordinal variables, resulting from the application of Likert scale. We concluded that most principals are overwhelmed with this type of activity, impacting negatively on other management activities.

Key-words: management in public school; attributions of the principal; administrative management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ione Oliveira Jatobá Leal, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Docente da Universidade do Estado da Bahia – UNEB, no Departamento de Ciências Humanas, Campus IV Jacobina, Bahia, Brasil. Doutora em Educação pela Universidade do Estado da Bahia. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Gestão Educacional e Formação de Gestores – NUGEF- UNEB

Ivan Luiz Novaes

Ivan Luiz Novaes é professor na a Universidade do Estado da Bahia. Doutor em Educação (PhD) pela Université de Sherbrooke, Canadá, e pós-doutoramento pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Coordenador do Grupo de Pesquisa Gestão Educacional e Formação de Gestores.

References

ASSIS, Luiz. Oliveira. Rupturas e permanências na história da educação brasileira: do regime militar à LDB/96. Disponível em http://curriculohistoria.files.wordpress.com /2009/09/clara.pdf. Acesso em 17 mar. 2014.

BORTOLINI, Jairo César. O papel do diretor na gestão democrática: Desafios e possibilidades na prática da gestão escolar. Interletras, v. 3, n. 17, 2013, p. 1-15.

CAMPOS, Carmen R de; GODOY, Miriam A. B. Relações interpessoais: um desafio para o gestor escolar. SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO E SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE PROFISSIONALIZAÇÃO DOCENTE, 2, 2013. Anais ... Curitiba: PUCPR, 2013.

CARNEIRO, Breno P. B; NOVAIS, Ivan Luiz. Gestão educacional descentralizada: participação e tomada de decisão. SEMINÁRIO POLÍTICAS SOCIAIS E CIDADANIA, 3, 2010. Anais ... Salvador: Universidade Católica de Salvador, 2010. Disponível em http://www.interativadesignba.com.br/III_SPSC/arquivos/sessao5 /124.pdf.Universidade Católica de Salvador - Bahia, 2010.

CASASSUS, Juan. Tarefas da educação. Campinas: Autores Associados, 1995.

CURY, Carlos Roberto J. Gestão democrática da educação em tempos de contradição. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 23, 2007, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Anpae, 2007.

DUARTE, Marisa Ribeiro Teixeira; JUNQUEIRA, Déborah Saib Silva. Gestor educacional. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. Disponível em http://www.gestrado.net.br/?pg=dicionario-verbetes&id=30. Acesso em 23 mar. 2017.

FRITZEN, Silvino José. Relações humanas interpessoais. Petrópolis: Vozes, 1987.

LIBÂNEO, José C; OLIVEIRA João F. de; TOSCHI, Mariza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.

LIBÂNIO, José C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. São Paulo: Heccus, 2003.

LÜCK, Heloísa et al. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

LÜCK, Heloísa. Ação integrada: administração, supervisão e orientação educacional. Petrópolis: Vozes, 2013.

LÜCK, Heloísa. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.

SANTANA, S. da S. Santana; GOMES, Roseli da S; BARBOSA, Joelma S. O papel do gestor na elaboração e execução do projeto político pedagógico numa visão democrática. Cadernos de Pedagogia, São Carlos, v. 6 n. 11, 2012, p. 62-73.

MARTINS, Ana, P. Maioli; BOCANELLI, Cláudio R. O papel do diretor de escola frente aos novos desafios da gestão escolar. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 7, n. 2, 2010, p. 80-85.

NASCIMENTO, Leandro G. M; LEAL, Ione O. Jatobá; NOVAES, Ivan L. Conselho escolar: uma análise das experiências em escolas da rede municipal de ensino de Salvador/Bahia. ENCONTRO DE PESQUISA EDUCACIONAL DO NORTE E NORDESTE, 22, 2014. Anais ... Natal: UFRN, 2014.

NOVAES, Ivan L; LOUIS, Roland. Elaboração de um instrumento de medida para uma pesquisa sobre a percepção dos diretores de escolas acerca da descentralização da gestão escolar. In: NASCIMENTO, Antonio Dias; HETKOWSKI, Tânia Maria (orgs.). Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas. Salvador: UFBA, 2009, p. 41-62.

SOUZA, Ângelo R de. Diretor escolar. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. Disponível em http://www.gestrado.net.br/?pg=dicionario-verbetes&id=147. Acesso em 23 mar. 2017.

SOUZA, Antônio L. L. de. Direção escolar. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. Disponível em http://www.gestrado.net.br/?pg=dicionario-verbetes&id=135. Acesso em 23 mar. 2017.

VIEIRA, Sonia. Como elaborar questionários. São Paulo: Atlas, 2009.

WEISS, Donald. Como resolver ou evitar conflitos no trabalho. São Paulo: Nobel, 1994.

Published

2018-04-15

How to Cite

Leal, I. O. J., & Novaes, I. L. (2018). The principal of public schools to the administrative management attributions. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 63–77. https://doi.org/10.5902/2318133830020

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)