External evaluation and charter schools: monitoring and induction of educational policies

Authors

  • Henrique Dias Gomes de Nazareth Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133826509

Abstract

This article intends to discuss the insertion of large-scale evaluation policies in the defense of marketing models of public education, especially in the project proposed by the government of Goiás inspired by charter schools. Through document analysis, bibliographic review and publications in newspapers, magazines and official sites of educational networks, the objective is to understand the role of evaluation on a large scale in this context. It is assumed that the policies of external evaluation have been essential to induce the formulation of education policies based on performativity, meritocracy and privatization. All this accentuates inequalities and favors the creation of forms of exclusion and ways of circumventing the results.

Key-words: external evaluation, privatization, charter schools, performativity.

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Author Biography

Henrique Dias Gomes de Nazareth, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Pedagogo pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO e Mestre em Educação pela mesma instituição. Participa da pesquisa "Uma análise dos instrumentos que conformam as políticas de avaliação implementadas pelas redes municipais de ensino fundamental do estado do Rio de Janeiro que adotam a organização por ciclos período 2009-2011" coordenada pela Profª Drª Claudia de Oliveira Fernandes e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Avaliação e Currículo (GEPAC/UNIRIO).

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Published

2017-09-26

How to Cite

Nazareth, H. D. G. de. (2017). External evaluation and charter schools: monitoring and induction of educational policies. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 6(13), 23–36. https://doi.org/10.5902/2318133826509

Issue

Section

Artigos