The challenges of management democratic front pf the diversity of public policy in these everyday school

Authors

  • Camila Moresco Possebon Universidade Federal de Santa Maria
  • Nicole Zanon Veleda

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176217110082

Abstract

This paper presents the reflections of scholars subproject Pedagogy/UFSM/Pibid aiming to propose alternative school organization enabling the systematization of activities offered in time inverse to promote the effective participation of the students. The methodology is qualitative approach action research. The data source was used the control of frequency and the justification of absences of students. The theoretical studies were used Libâneo (2008) and Freire (1983, 2000) about the democratic management in the school context. Therefore, it is concluded that outline strategies for organizing activities in the opposite shift, noting its intent is an alternative to promote the effective participation of the students in these activities.

Key-words: democratic management; multidisciplinary room; extracurricular activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camila Moresco Possebon, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica do 10º Semestra do curso de Pedagogia/noturno da UFSM, bolsista PIBID.

References

ALONSO, Myrtes. A gestão/administração educacional no contexto da atualidade. In: VIEIRA, Alexandre Thomaz; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; ALONSO, Myrtes (org.). Gestão educacional e tecnologia. São Paulo: Avercamp, 2003, p. 23-38.

BRASIL. Mais educação. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?Itemid =467&id=233&option=com_content&view=article>. Acesso em: 2 set., 2012a.

BRASIL. Programa institucional de bolsas de iniciação à docência (Pibid). Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?Itemid=467&id=233&option=com_content&view=article>. Acesso em: 16 ago., 2012b.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constitui%C3%A7ao.htm>. Acesso em: 31 ago., 2012c.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GHEDIN, Evandro. FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2008.

LIBANEO, Jose Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: MF, 2008.

SARTURI, Rosane C. O processo construção na constituinte escolar: implicações e possibilidade. Porto Alegre: Ufrgs, 2003. Tese (doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO. Construindo a educação pública popular. São Paulo: Município de São Paulo, 1990.

SEVERINO. Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.

Published

2013-08-22

How to Cite

Possebon, C. M., & Veleda, N. Z. (2013). The challenges of management democratic front pf the diversity of public policy in these everyday school. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 2(3), 27–34. https://doi.org/10.5902/2176217110082

Issue

Section

Artigos