Preludes to the propositions for Philosophy in the Secondary Education Reform in Santa Catarina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065767370

Keywords:

Ensino de Filosofia, Reforma do Ensino Médio, Santa Catarina, Currículo, Base do Território Catarinense.

Abstract

This article aims to systematize and present the initial process of constitution of the Curriculum Base for Secondary Education in the Territory of Santa Catarina, proposed from the reform of this stage of Basic Education. In this sense, we seek to expose some steps taken by the Secretary of State for Educations of Santa Catarina - SED/SC, regarding the construction and availability for public consultation of the document entitled ‘Machine Zero: Basic Curriculum of High School in the Territory of Santa Catarina’. In addiction, some general inspirations for Philosophy are systematized, as well as objects of knowledge and the skills brought in the respective ‘Ground Zero’, regarding the teaching of Philosophy. It concludes by questioning the alignment of this curricular proposition with the Common National Curriculum Base – High School.

Downloads

Author Biography

Gilberto Oliari, Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, SC

Professor doutor da Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, SC, Brasil

References

BRASIL. Lei 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. Brasília: Presidência da República: 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm . Acesso em 17/08/2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 17/08/2021.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Proposta Curricular de Santa Catarina: educação infantil, ensino fundamental e médio (formação docente para a educação infantil e séries iniciais). Florianópolis: COGEN, 1998.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Proposta Curricular de Santa Catarina: Formação Integral na Educação Básica. Florianópolis: Secretaria de Estado da Educação: 2014.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Caderno de orientações para a implementação do Novo Ensino Médio. Florianópolis: Editora Secco, 2019 a.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da educação. Currículo Base da Educação Infantil e do Ensino Fundamental do Território Catarinense. Florianópolis: Secretaria de Estado da Educação, 2019.

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DE SANTA CATARINA. Ofício Circular nº 08/2020. Florianópolis, 27 de Janeiro de 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1zYUdbQzTEexstSqpblqFIiOtGVqls6Kd/view?usp=sharing

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DE SANTA CATARINA. Marco Zero do Currículo do Currículo Base do Ensino Médio do Território Catarinense. Florianópolis, Janeiro de 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1x3O6LrH1CLzrWiwBa5-wyN6EhUhXFzJc/view

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DE SANTA CATARINA. DIRETORIA DE ENSINO. Roteiro de estudo e atividades do Currículo Base do Ensino Médio do Território Catarinense (em construção). Florianópolis, Janeiro de 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1Aw6G3GLVVFtBtrPqtbDlXgj0oHgowq23/view?usp=sharing

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DE SANTA CATARINA (SED/SC). Comunidade Educacional pode contribuir na elaboração do currículo do território catarinense para o ensino médio. 28 Janeiro 2020 a. Disponível em: https://www.sed.sc.gov.br/secretaria/imprensa/noticias/30498-comunidade-educacional-pode-contribuir-na-elaboracao-do-curriculo-do-territorio-catarinense-para-o-ensino-medio . Acesso em 18/06/2021.

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DE SANTA CATARINA (SED/SC). SED seleciona profissionais que atuarão em seminários do currículo do ensino médio. 07 de fevereiro de 2020 b. Disponível em: https://www.sed.sc.gov.br/secretaria/imprensa/noticias/30508-sed-seleciona-profissionais-que-atuarao-em-seminarios-do-curriculo-do-ensino-medio . Acesso em 18/06/2021

SANTA CATARINA. Edital, Nº 284 de 07 de janeiro de 2020. [Processo Seletivo Simplificado Seminários BNCC do Ensino Médio]. Santa Catarina: órgão oficial do Estado. Florianópolis, janeiro de 2020. Disponível em: https://www.sed.sc.gov.br/secretaria/imprensa/noticias/30508-sed-seleciona-profissionais-que-atuarao-em-seminarios-do-curriculo-do-ensino-medio . Acesso em: 18/06/2021

SANTA CATARINA. CONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO. COMISSÃO DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Parecer CEE/SC 04/2021. Florianópolis, 09/03/2021. Disponível em: http://www.cee.sc.gov.br/index.php/legislacao-downloads/educacao-basica/jovens-e-adultos/educacao-basica-jovens-e-adultos-pareceres/pareceres-10. Acesso em: 17/08/2021

SILVA, Filomena Lucia Gossler Rodrigo da; MARTINI, Tatiane Aparecida; POSSAMAI, Tamiris. A Reforma do Ensino Médio em Santa Catarina, um percurso atravessado pelos interesses do empresariado. Trabalho Necessário. V. 19, n. 29, 2021. ISSN. 1808-799X. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47398 . Acesso em 17/08/2021. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.v19i39.47398 .

THIESEN, Juares da Silva. Políticas Curriculares de Educação Básica: recontextualização da BNCC no território de Santa Catarina. Revista Espaço do Currículo. V. 14, n. 1, 2021. ISSN. 1983-1579. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/56496 . Acesso em: 17/08/2021. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.56496 .

Published

2021-12-30

How to Cite

Oliari, G. (2021). Preludes to the propositions for Philosophy in the Secondary Education Reform in Santa Catarina. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 7, e19/1–20. https://doi.org/10.5902/2448065767370

Issue

Section

Dossiê Ensino de Filosofia, BNCC e Reforma do Ensino Médio