Philosophy with Children: Toward a Literature of Childhood Voices
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065786621Keywords:
Philosophy with Children, Sociology of Childhood, Children's City, Children's Committee, EducationAbstract
Observing that children are on the margins of our society, through the Sociology of Childhood, the observation of the places they occupy begins: there arises the need to record and investigate the perspectives and conceptions that children have about being a child in our society. Thus, this research takes the form of qualitative action research, utilizing interviews grounded in Philosophy with Children as the main tool. Six meetings took place, each lasting an average of one hour, between the years 2022 and 2023. They were conducted with participants who agreed to be part of this research and are members of the Children's Committee, an integral activity of the Children's City project. The conversations were recorded, transcribed, and analyzed. The literature proposed by the children is an oral literature, primarily focusing on school events and gender conflicts. The power of the intersection between Philosophy with Children and the Sociology of Childhood is acknowledged.
Downloads
References
ABRAMOWICZ, Anete (Org.). Estudos da infância no Brasil: encontros e memórias. São Carlos: EduFSCar, 195 p.,2015.
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Tradução de Dora Flaksman. 2. ed. - Rio de Janeiro: LTC, 2006.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Almedina, 2011.
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em Educação. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista; revisão: António Branco Vasco. Porto (Portugal): Porto, 1994.
GOMES, Vanise Dutra. Filosofia com Crianças: caminho para o pensar transformador na escola? In: KOHAN, Walter O.; OLARIETA, Beatriz Fabiana (Orgs.) A escola pública aposta no pensamento. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
KOHAN, Walter O. Infância. Entre educação e filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
MINAYO, Maria Cecília. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 1999.
MORUZZI. Andrea B. A Infância como dispositivo: uma abordagem foucaultiana para pensar a Educação. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 22, n. 2, p. 279-299, maio/ago. 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/conjectura/v22n2/2178-4612-conjectura-22-02-00279.pdf. Acesso em: 27 jan. 2024.
OLIVEIRA, Paula Ramos de et al. Encontrar filosofia(s) e infância(s). Revista Digital de Ensino de Filosofia – Santa Maria – vol.2., n.2 – jul./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/refilo/article/view/25044/15028. Acesso em: 27 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.5902/refilo.v2i2.25044
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
TONUCCI, Francesco. O direito de brincar: uma necessidade para as crianças, uma potencialidade para a Escola e a Cidade. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v. 16, n. 40, p. 234-257, jul./set. 2020. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i40.6897
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.