Teaching digitized subjectivities to philosophize: thinking about philosophy teaching based on Paula Sibilia and Gerd Bornheim
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065789334Keywords:
Subjectivity, Digital technologies, Philosophize, Basic SchoolAbstract
As a way of contributing to the discussion on philosophy teaching and digital technologies, we sought to explore the new views on teaching that philosopher Paula Sibilia promotes in one of her studies, which deals with the place of the school in digital times. To add to this reflection, we thought about adding one of the tasks of teaching philosophy, which is philosophizing. To this end, we explored three attitudes relating to philosophizing that Gerd Borheim indicates in one of his works. The first attitude would be naive admiration, a certain astonishment at the greatness of the world, which is part of a pre-critical horizon of philosophizing. The second attitude refers to dogmatism, a barrier to philosophizing that can come from overvaluing the naive experiences contained in the previous step. The last point to be explored from Bornheim is the aspect of negativity, which exposes one of the instances to be overcome in order to cultivate the practice of philosophizing. The methodology corresponds to a qualitative analysis of the concepts based on a bibliographical review. The study indicates that not only the school, but also the teacher-student relationship is being impacted by digital technologies. In this change, philosophizing has also altered, thus requiring new efforts to consecrate philosophizing as a critique of these new digital elements that end up collaborating in the constitution of students' subjectivity
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? Outra travessia. n. 5, p. 9-16, 2005.
ARISTÓTELES. Metafísica. São Paulo: Loyola, 2002.
BORNHEIM, Gerd A. Introdução ao filosofar: O pensamento filosófico em bases existenciais. 9. Ed. Rio de Janeiro: Globo, 1998.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. Curso dado no Collège de France (1975-1976). 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FOUCAULT, Michel. Segurança, Território, População. Curso dado no Collège de France (1978-1979). 1 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: Nascimento da prisão. 20 ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
GERD Bornheim. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2024. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa3542/gerd-bornheim. Acesso em: 13 de outubro de 2024.
HAN, Byung-Chul. No enxame: reflexões sobre o digital. Tradução: Miguel Serras Pereira. Lisboa: Relógio D’Água, 2016.
OLIVEIRA, Ana Cláudia Rodrigues de; STORTO, Letícia Jovelina; LANZA, Fabio. A educação básica brasileira em disputa: doutrinação versus neutralidade. Revista Katálysis, v. 22, n. 3, p. 468–478, set. 2019.
PAULA Sibilia. Página pessoal de Paula Sibilia. Disponível em: https://www.paulasibilia.com/. Acesso em: 10 de out. 2024.
SADIN, Éric. La Silicolonisation du Monde: L’irrésistible expansion du libéralism numérique. 1 ed. Paris: L’Échappé, 2016.
SANTOS, Rayani Mariano dos; BIROLI, Flávia. ESCOLA SEM PARTIDO E O PROCESSO DE DESDEMOCRATIZAÇÃO NO BRASIL. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, n. 120, p. 247–286, set. 2023.
REINER, Hahn. O surgimento e o significado original do nome Metafísica. In: ZINGANO, Marco (Org.). Sobre a metafísica em Aristóteles: textos selecionados. São Paulo: Odysseus, 2005.
SIBILIA, Paula. Rede ou Paredes: A escola em tempos de dispersão. 1. Ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.