The art of thinking: investigations on the paths of logic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065769353

Keywords:

Autonomy, The teaching of logic, Human thinking formation, Logic history

Abstract

In this study I intend to show a historical sketch of logic, constructed by putting in evidence some aspects of the formation of the human though that propitiated its development, starting from the human need for good thinking. The study was accomplished by a theoretical-methodological aspect of Critical Discourse Analysis (ACD) by Norman Fairclough (2001) and Content Analysis (AC) by Laurence Bardin (2010), taking as presupposition the conception of the verbal text as discursive materiality and the discourse as the plenitude of the social practice that encompasses and constitutes it (FAIRCLOUGH, 2001). In a transversal way, logic was seen as the art of thinking and its teaching was carried out through daily reflections and discussions, in other words, the logic teaching was not limited to a historical-didactic exposition of traditional logic, however, it aimed to well form the students minds, guiding the intellect, searching for the truth. The logic is important both as an instrument for analyzing arguments and from a historical point of view, because it was invented and systematized within the context of Greek Philosophy, and, therefore, it is allied to the history of the Western thought. The logic teaching is currently necessary because it offers tools that allow us to verify the available information so we can perceive when it is true or false through a critical, rational and careful analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clarice Rosa Machado, Universidade Franciscana, Santa Maria, RS

Mestra pela Universidade Franciscana, Santa Maria, RS, Brasil.

References

ABRÃO, Bernadette Siqueira. História da filosofia. São Paulo: Nova Cultural, 1999.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 06 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações curriculares para o ensino médio – Ciências humanas e suas tecnologias. v. 3. Brasília: Secretaria da Educação Básica, 2006.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES nº 492/2001, de 03 de abril de 2001. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Brasília: Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf. Acesso em: 02. jul. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES nº 1.302/2001, de 06 de novembro de 2001. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Matemática, Bacharelado e Licenciatura. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES13022.pdf. Acesso em: 13. nov. 2020.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria do Estado da Educação. Referencial Curricular Gaúcho: Humanas. Porto Alegre: Secretaria do Estado da Educação, 2018.

COPI, Irving Marmer. Introdução à lógica. São Paulo: Mestre Jou, 1978.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: UnB, 2001.

FREGE, Gottlob. Investigações lógicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.

HAACK, Susan. Filosofia das Lógicas. São Paulo: UNESP, 2002.

HOTTOIS, Gilbert. Pensar a lógica: uma introdução técnica e teórica à filosofia da lógica e da linguagem. 2. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2004.

JOSEPH, Miriam. O trivium: as artes liberais da lógica, da gramática e da retórica. São Paulo: É Realizações Editora Livraria e Distribuidora LTDA, 2011.

KANT, Immanuel. Lógica. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1992.

KELLER, Vicente; BASTOS, Cleverson Leite. Aprendendo Lógica. 20. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

KNEALE, William; KNEALE, Martha. O desenvolvimento da lógica. 2. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1980.

MACHADO, Clarice Rosa. Relações de poder implicadas nos discursos: um olhar sobre o neoliberalismo desde uma perspectiva feminista. In: Jacob dos Santos Biziak. (Org.). Nós (em) Butler: gênero, política, educação, ética, arte. Rio de Janeiro: Ape'Ku, 2020, v. 1, p. 131-146.

MACHADO, Clarice Rosa. Contribuições das Competências Lógicas para a Autonomia do Pensar. 2021. 127f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino de Humanidades e Linguagens) - Universidade Franciscana, Santa Maria - RS. Disponível em: http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/979. Acesso em: 20 jan. 2022.

MACHADO, Clarice Rosa; RIBAS,Maria Alice Coelho; ZANELLA,Diego Carlos. Ensino de filosofia e o papel da lógica no desenvolvimento da consciência crítica. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação. Número 35/36: maio 2021 – abril 2022, p. 4-16. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/resafe/article/view/41432/32179. Acesso em: 20 jan. 2022. ISSN: 1679-8775. doi: 10.26512/resafe.v1i35/36.41432

MORTARI, Cezar Augusto. Introdução à lógica. São Paulo: Unesp, 2001.

PLATÃO. Teeteto. Crátilo. In: Diálogos. 2. ed. Belém: UFPA, v. IX, p. 1-177,1988.

PLATÃO. O Sofista. In: Diálogos. São Paulo: Ebooks Brasil, 1980.

SECCO, Gisele Dalva. Filosofia no Ensino Médio: distinções preliminares para uma didática mínima da lógica. Controvérsia, São Leopoldo, v. 9, n. 2, p. 89-102, 2013. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/controversia/article/view/9840. Acesso em: 02 abr. 2020. ISSN: 1808-5253.

SPINELLI, Miguel. Filósofos Pré-Socráticos: Primeiros Mestres da Filosofia e da Ciência Grega. 2. ed. Porto Alegre: Edipucrs, 2003.

VELASCO, Patrícia Del Nero. Educando para a argumentação: contribuições do ensino da lógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

Published

2022-06-20

How to Cite

Machado, C. R. (2022). The art of thinking: investigations on the paths of logic. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 8, e6/1–23. https://doi.org/10.5902/2448065769353