Ethical Training in the philosophical context of Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065768992

Keywords:

Philosophy, Ethical training, Ethics, Authenticity, Responsibility

Abstract

The objective of this article is to point out possibilities of ethical thinking that can be appropriated by Basic Education in a concrete way and that help the teaching and learning processes of Philosophy as an unique moment in the ethical formation of youth in schools. We developed a theoretical approach to Ethics based on fundamental concepts for the current discussion, authenticity and responsibility, with a reinterpretation to bring the conceptual theoretical field, typical of philosophy, closer to the experiential field of both the Basic Education teacher and the students, given that the appropriation of philosophical activityis closely related to the meaning of philosophy for the student. We also seek an understanding of Ethics that can guide the directions of work with Philosophy in Basic Education, considering for that, the most recent contributions of Philosophy, such as Charles Taylor and the development of na ethics for authenticity, corroborating for the formation of students who are in an important phase of formation and self-knowledge, and Hans Jonas and ethics thought as a principle of responsibility towards the things that guarantee the existence and perpetuation of life on the planet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandro Luiz Charnoski, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, MT

Professor mestre pela Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, MT, Brasil.

References

ABBAGANANO, Nicola. Dicionário de filosofia. 5ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução de Mauro W. Barbosa. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2013.

BATTESTIN, Cláudia. Educação e crise ambiental: o princípio responsabilidade como imperativo ético. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br/bitstream/123456789/1713/1/Claudia_Battestin_Dissertacao.pdf. Acesso em: 20/02/2021.

CARVALHO, José Sérgio. Cultura escolar e formação ética. In. Reflexões sobre educação, formação e esfera pública. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/spec/wp-content/uploads/2013/02/Experi%C3%AAncia-escolar-e-forma%C3%A7%C3%A3o-%C3%A9tica-em-tempos-de-crise-%E2%80%93-Jos%C3%A9-S%C3%A9rgio-Fonseca-de-Carvalho-USP.pdf. Acesso em: 12/11/2020.

GADOTTI, Moacir. A educação contra a educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

GONDIM, Larissa Cristine Daniel. A luta contínua: sobre a tensão entre autenticidade e reconhecimento na filosofia de Charles Taylor. Disponível em: http://www.ufscar.br/~semppgfil/wp-content/uploads/2012/05/24-Larissa-Cristine-Daniel-Gondim.pdf. Acesso em: 08/07/2020.

JONAS, Hans. Más cerca del Perverso Fin y outros Diálogos y Ensayos. Tradución de Illana Giner Comín. Madrid: Catarata, 2001.

JONAS, Hans. O princípio responsabilidade: ensaio de uma ética para a civilização tecnológica. Tradução: Marijane Lisboa, Luiz Barros Montez. Rio de Janeiro: Contraponto – PUC-RJ, 2006.

MACIEL, Fabrício. Reconhecimento e desigualdade: da ética da autenticidade à cultura do novo capitalismo. Acesso em: 05/11/2020. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/csu.2017.53.2.12

PLATÃO. Menon. Texto estabelecido e anotado por John Burnet. Trad. Maura Iglésias. Rio de Janeiro: Ed. PUC-RIO; Loyola, 2001. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3975434/mod_resource/content/1/Texto%20Plat%C3%A3o_M%C3%AAnon.pdf. Acesso em: 14 de abril de 2019.

RICOUER, Paul. O Justo I. A justiça como regra moral e como instituição. São Paulo: Martins fontes, 2008.

VÁZQUEZ, Adolfo Sanches. Ética. Trad. João Dell’Anna. 38ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018. 304p.

SAVATER, Fernando. El valor de educar. 2. ed. Barcelona: Editorial Ariel S.A., 1997. Disponível em: https://www.academia.edu/16495362/Fernando_Savater_El_valor_de_educar. Acesso em: 13/11/2020.

TAYLOR, Charles. A Ética da autenticidade. São Paulo: É Realizações, 2011.

ZANCANARO, Lourenço. O conceito de responsabilidade em Hans Jonas. Campinas: UNICAMP, 1998. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/251039/1/Zancanaro_Lourenco_D.pdf. Acesso em: 11/03/2021.

Published

2022-08-29

How to Cite

Charnoski, S. L. . (2022). Ethical Training in the philosophical context of Basic Education. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 8, e9/1–22. https://doi.org/10.5902/2448065768992