THE THINKING LIKE A RESPONSE TO THE EDUCATION CRISIS: ARENDTIAN CONTRIBUTION TO THE PHILOSOPHY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065733125

Keywords:

Education Crisis, Education, Teaching, Thinking

Abstract

Based on some concepts of the Arendtian repertoire, we propose in this text a delimitation of the universe in which the modern crisis is, reflecting a crisis in education. In the face of the essence of what education is for Hannah Arendt and the realization of the crisis, the suggestion is that the activity of thinking, one of three listed by Arendt in The Life of the Spirit, can collaborate to minimize one of the effects of the crisis, that is, the lack of a common sense of the experiences that we live and transmit through teaching. The text formulates a conceptual review of this activity and relates it to a philosophical teaching perspective that prioritizes the way how the philosophic thought was built from the own thinking activity of each philosophers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Regis Lopes Silva, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás

Mestrando na Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás

References

AGUIAR, Odílio A. Filosofia e política no pensamento de Hannah Arendt. Fortaleza: UFC Edições, 2001.

ALMEIDA, Vanessa S. A distinção entre conhecer e pensar em Hannah Arendt e sua relevância para a educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.36, n.3, p. 853-865, set./dez 2010.

ALMEIDA, R. M.; SCHÜLTZ, R. As intricadas relações entre educação e política em Hannah Arendt, in FÁVERO, A.A; CASAGRANDA, E.A. (org.) Leituras sobre Hannah Arendt: educação, filosofia e política. Campinas: Mercado de Letras, 2012.

ALMEIDA, Vanessa S. Educação em Hannah Arendt: entre o mundo deserto e o amor ao mundo. São Paulo: Cortez, 2011.

ARENDT, Hannah. Crise na educação. In: Entre o passado e o futuro. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 1997.

ARENDT, Hannah. A condição humana. 12. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.

ARENDT, Hannah. A dignidade da política. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1993.

ARENDT, Hannah. A vida do espírito. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.

ARENDT, Hannah. Introdução na política. In: A promessa da política. Rio de janeiro: Difel, 2008.

ARENDT, Hannah. Que é autoridade. In: Entre o passado e o futuro. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 1997.

ASSY, Bethania. Ética, responsabilidade e juízo em Hannah Arendt. São Paulo: Perspectiva, 2015.

CARVALHO, José S. Educação, uma herança sem testamento. São Paulo: Perspectiva, 2017.

CARVALHO, José S. Reflexões sobre educação, formação e esfera pública. Porto Alegre: Penso, 2013.

DUARTE, André. Hannah Arendt: pensar a crise da educação no mundo contemporâneo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n.3, p. 823-837, set./dez. 2010.

LEFORT, Claude. Desafios da escrita política. São Paulo: Discurso Editorial, 1999.

PASSOS, Fábio A. O conceito de mundo em Hannah Arendt: para uma nova filosofia política. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2014.

VALÉE, Catherine. Hannah Arendt: Sócrates e a questão do totalitarismo. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.

Published

2018-08-17

How to Cite

Silva, R. L. (2018). THE THINKING LIKE A RESPONSE TO THE EDUCATION CRISIS: ARENDTIAN CONTRIBUTION TO THE PHILOSOPHY EDUCATION. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 4(1), 83–95. https://doi.org/10.5902/2448065733125

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua