THE TEACHING PHILOSOPHY THOUGHT TROUGH SOME PHILOSOPHY OF SCIENCE ISSUES
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065725618Keywords:
Philosophy teaching, Demarcation problem, Problem of methodAbstract
The present article draws some parallels between philosophy teaching and science teaching starting from problems widely discussed by philosophers of science, specifically the demarcation problem and the problem of method. We suggest some clues for reflection on philosophy teaching providing that, instead of copying an inadequate and dogmatic model of science teaching, it could instigate the critical and investigative spirit, also present in actual scientific practice.Downloads
References
FEYERABEND, Paul. Contra o método. Trad. Cézar A. Mortari. São Paulo: Unesp, 2007.
HEMPEL, Carl, G. Filosofia da ciência natural. Trad. Plínio Sussekind, 2ª. Edição. Rio de Janeiro: Zahar, 1974.
KANT, Immanuel. Anúncio do programa de inverno de 1765-1766. In: Theoretical Philosophy, 1755-1770 (edição de David Walford e Ralf Merbote, Cambridge University Press, 1992), pp. 2:306-7. Tradução de Desidério Murcho disponível no site: http://criticanarede.com/fil_ensinarpensar.html.
KENNY, Anthony. Uma nova história da filosofia ocidental. Vol. 1. Trad. Carlos Alberto Bárbaro. São Paulo: Loyola, 2011.
KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. Trad. Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. São Paulo: Perspectiva, 2003.
POPPER, Karl. A lógica da pesquisa científica. Trad. Leônidas Hegenberg e Octanny Silveira da Mota. 9ª. Edição. São Paulo: Cultrix, 2001.
RUSSELL, Bertrand. Os problemas da filosofia. Trad. Jaimir Conte. Florianópolis, 2005. Texto disponível online em: http://conte.prof.ufsc.br/txt-russell.pdf.